Reportatge

L’art d’espigolar: un treball d’inclusió i lluita contra el malbaratament d’aliments

La Fundació Espigoladors recupera els excedents dels camps per convertir-los en productes per al consum

Ada Parellada: «Les opcions alimentàries que restringeixen la varietat em semblen talibans»

, Miravet | 02/01/2019 a les 07:56h
Arxivat a: Els vins de la setmana, espigoladors, Fundació Espigoladors, aprofitament, reciclatge, IM-PERFECT
En èpoques de sobrecàrrega gastronòmica i de taules dignes dels tiberis romans, sembla que busquem l'aliment perfecte per portar a la taula: el fruit simètric, encerat i perfecte, que guarneix tots els plats i que al mateix temps ens allunya una mica més de la realitat de la terra.

El verb “espigolar” significa collir els fruits o les espigues que han quedat en un camp després de la collita. Antigament, i amb el permís del propietari, diferents grups de persones entraven als camps a recollir allò que hi havia quedat. Els espigoladors transformaven un producte que no s’hagués aprofitat en aliments per al consum propi. Avui el producte sobrant és aquell massa madur, amb imperfeccions estètiques o que, simplement, el consumidor no compra. Una fruita i verdura que molts cops es llença, però que és igual de vàlida que la que es ven als supermercats.

Partint de la cultura de l’aprofitament, l’any 2014 neix la Fundació Espigoladors, una empresa que treballa per fer front a tres problemes socials: el malbaratament alimentari, la falta d’accés a una alimentació saludable per part de les persones en situació vulnerable i la manca d’oportunitats de les persones en risc d’exclusió social. Ho fan treballant al camp, recollint els excedents; a l’obrador, amb una marca pròpia; i també des d’un paper sensibilitzador.
 

Els espigoladors lluiten contra el malbaratament alimentari i ofereixen un treball a les persones amb pocs recursos. Foto: Cedida


“Obrim els camps a molta gent. Persones de tots els gèneres i edats; i a més contribuïm al fet que altres persones que es troben en una situació vulnerable troben el seu lloc”, explica Marc Farrés, tècnic d’espigolaments. Espigoladors se centra en l’estudi d’oportunitats de joves que han sortit del sistema educatiu i de dones majors de 45 anys, segons apunten, dos dels sectors amb més dificultats a l'hora d’incorporar-se al món laboral.

Aprofitar el que altres no volen

L’activitat dels espigoladors consisteix en aprofitar el que els agricultors no volen, recollint les fruites i verdures que es queden als camps i que s’acabarien podrint: “Estos aliments es podrien haver consumit o se’ls podria haver donat un altre ús. Són productes que es rebutgen a causa dels mals hàbits de consum o dels estàndards de qualitat”, apunten des de la Fundació Espigoladors. La recollida s’efectua directament a les empreses o en els camps dels productors, com es feia antigament.
 
​Segons Farrés, actualment hi ha al voltant de 100 productors del territori que col·laboren amb la Fundació Espigoladors. “Al principi el sector primari pot mostrar-se desconfiat, tenen por de quines persones entraran al seu terreny o de com tractaran el seu producte, però tot això desapareix quan comencem a treballar amb ells”, assenyala el tècnic d’espigolaments. Una tasca que es fa pràcticament al complet mitjançant voluntaris i que no és fàcil. A canvi però, queda “la satisfacció de saber que estem recuperant aliments i donant feina”, afirma Farrés.
 

Actualment hi ha uns 100 agricultors que col·laboren amb l'entitat. Foto: Cedida


Els programes d’espigolament es reparteixen en diferents zones del territori seguint la mateixa metodologia. Primer es creen xarxes de productors locals d’una mateixa zona, que adquireixen el compromís de no llençar els excedents. Després es crea un grup de persones d’entitats socials i es desenvolupa el grup d’espigoladors. Una acció que serveix per “apropar les persones del medi urbà a l’àmbit rural, amb la tasca pedagògica de treballar de primera mà amb els aliments i adquirir una major consciència”, indica el tècnic. Un cop realitzada la recollida, un 95%, es canalitza directament a entitats socials i punts de distribució d’aliments que fomenten una alimentació saludable per a persones en situació vulnerable. La part restant, un 5%, és transformada en conserves naturals i artesanals sota la marca “ES IM-PERFECT”, la primera marca espanyola que comercialitza productes elaborats a partir d’excedents alimentaris. A més dels espigolaments i l’obrador, la Fundació també organitza tallers i xerrades de sensibilització per apropar la cultura de l’aprofitament a diferents entitats i associacions.

Guanyadors del Premi Medi Ambient 2018 de la Generalitat de Catalunya, la Fundació Espigoladors treballa des del voluntariat en una forma de conscienciar a la societat sobre la importància de l’aprofitament dels aliments; en uns temps on malauradament ens importen més les fotografies de l'embolcall del suc, que les taronges que s’han espremut per elaborar-lo.

També us pot interessar

Imatge il·lustrativa
L’Oficina Espanyola de Patents i Marques n’ha prohibit el registre del logotip perquè el considera inconstitucional | Lovers Wine Elegance manté el logotip amb el llaç i hi incorpora un segell amb la paraula “censurat” sobre un fons groc
Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar
Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar | Francesc Guillamet
Sergi Cortés | 1 comentari
Parlem amb el Rubén Pol, sommelier del restaurant barceloní Disfrutar
Imatge il·lustrativa
Aprèn a fer el gintònic perfecte amb el sommelier Xavi Nolla | Us donem 5 consells per fer-vos el combinat de la mateixa manera que us el faria un professional

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
Joan Nebot
El primer vi català reconegut internacionalment entre els millors
Imatge il·lustrativa
Un any més, i ja en van cinc, torna el festival de l'Espluga de Francolí els dies 5, 6 i 7 d'abril | El festival combina la novel·la criminal (negra i policíaca) amb els vins de la DO Conca de Barberà | Aquest any inclou una conferència sobre Vi i Literatura, a càrrec dels autors de la Guia de Vins de Catalunya.
D'esquerra a dreta, Rob Cullen, director comercial de Drinks International; Miquel Torres Maczassek, director general de Família Torres; i Christian Davis, editor de Drinks International.
D'esquerra a dreta, Rob Cullen, director comercial de Drinks International; Miquel Torres Maczassek, director general de Família Torres; i Christian Davis, editor de Drinks International.
Drinks International elabora un llistat de 50 marques a partir d’una enquesta a professionals del sector de 48 països en col·laboració amb Wine Intelligence | El celler familiar s’ha mantingut en aquesta posició durant nou anys i ocupa el segon lloc del rànquing mundial, després de Penfolds
Imatge il·lustrativa
Special Edition Costa Brava Brut Reserva 2014 i Torelló 225 Brut Nature són els primers escumosos Corpinnat del celler de l'Alt Penedès