Vins el cep

Bombolles de terrers del 1448 que volen ser profetes a casa

Vins el Cep és fruit de la unió de quatre famílies viticultores del Penedès que exporten el 90% de les 350.000 ampolles que elaboren

Bombolles rosades; 10 caves que no et pots perdre

| 12/11/2018 a les 08:20h
Arxivat a: Els vins de la setmana, Vins el Cep
Imatge il·lustrativa
Vins el Cep va mostrar el passat 8 de novembre a Barcelona el fruit d’algunes de les finques més antigues del Penedès i el seu icònic i pioner cava biodinàmic (Claror), el seu primer també en ser reconegut com a Cava de Paratge Qualificat.

Vins el Cep és fruit de la unió de quatre famílies viticultores que han volgut valoritzar els raïms de vinyes seculars pròpies elaborant vins des del segle XV (1448). El celler el van fundar l’any 1980 a Espiells (Sant Sadurní d’Anoia). Can Llopart de les Alzines, una finca que data de l’any 1499 i que està envoltada de les vinyes d’on prové el seu raïm, va ser el lloc escollit per construir el celler.

Han volgut mantenir i alhora transmetre l’experiència, l’entusiasme i el coneixement que han fet possible la personalitat diferenciada dels seus vins i caves. L’any 2003 van començar a aplicar les tècniques de la viticultura dinàmica, seleccionant les vinyes més idònies de ceps vells. Les seves vinyes, on dominen els sòls calcari-argilosos, estan plantades en plans i petits turons que s’eleven des dels 200 als 400 metres d’altura sobre el nivell del mar. Es tracta de Can Castany (Família Masana), Can Miquel de Les Planes (Família Parera), Can Prats (Família Carreras) i Can Simon (Família Esteve).
 

En definitiva, Vins el Cep va mostrar que elabora “vins i caves marcats per uns terrers únics i també per la viticultura ecològica i la biodinàmica”.

Maite Esteve, viticultora i copropietària de Vins el Cep, va explicar que aquest projecte va néixer gràcies a la bona entesa dels quatre socis fundacionals, una entesa que ha perdurat fins avui. Eren veïns i amics. Esteve va afegir també que en els inicis els van saber entendre i valoritzar més en els mercats internacionals, especialment els Estats Units d’Amèrica, que no pas al mercat local.

Segons la gerent de Vins el Cep: “despertàvem més interès fora d’aquí”. En aquells inicis, afegeix, “ens deien despectivament que només érem quatre pagesos fent cava i avui, curiosament, tothom vol ser pagès”. Actualment Vins el Cep exporta el 90% de la seva producció, unes 350.000 ampolles, de les quals un 85% és cava. Entre els seus principals mercats internacionals també destaquen també a Canadà, Mèxic, Brasil, Japó, Bèlgica, Holanda, Dinamarca o Suïssa. Ara volen ser profetes a la seva pròpia terra amb les marques Claror, MIM, Marquès  de Gelida, L’Alzinar i GR5 Senders. La gerent del celler, Maite Esteve, afirma que són “el viu exemple que la unió fa la força” i afegeix que són un cas únic i alhora “atípic”.

De fet, continuen units gairebé quatre dècades després. Entre totes les famílies sòcies sumen unes 200 hectàrees de vinyes, la qual cosa els converteix en una de les propietats vitícoles més grans del Penedès. El 100 % dels seus vins i caves s'elaboren amb raïms propis. Fins i tot han experimentat amb l’agricultura de precisió i la collita selectiva en cada vinya. Des de les caves s’afirma que El 1980 van iniciar un projecte en comú per elaborar vins i caves “que representin la identitat dels nostres terrers” i que “a dia d’avui, aquests terrers es conreen seguint els principis de l’agricultura ecològica i biodinàmica, on la terra, les plantes, els animals i l'home treballen conjuntament per tal de millorar i preservar l’equilibri natural de l’ecosistema”.
 

Vins el Cep va voler compartir el 8 de novembre al restaurant Loidi de Barcelona amb destacats periodistes i sommeliers una experiència singular, lligada a les vinyes d’aquestes quatre famílies del Penedès decidides a preservar un bell i antic patrimoni vitícola. L’acte va consistir en un tast batejat com a ‘Bombolles de terrers del 1448’ al qual es va sumar el cap de sala i sommelier del triestrellat restaurant Lasarte de Barcelona, Joan Carles Ibáñez. En el debat es va remarcar l’elegància, frescor i honestedat dels caves de Vins el Cep en el marc de llargues criances, així com la defensa de varietats internacionals com la pinot noir. Des de Vins el Cep s’ha afirmat que el fil argumental d’aquest tast va ser “la coherència i la tradició”, però també “la frescor, la verticalitat, la complexitat i la finesa en uns caves amb cos i ànima”.

En el tast es van seleccionar quatre caves que expliquen què és Vins el Cep: Marqués de Gelida 4 Heretats Brut Nature Gran Reserva 2013, MIM Natura Brut Rerserva Pinot Noir 2015, MIM Natura Blanc de Noirs 2012 Brut Nature Gran Reserva i el Claror 2012 Brut Nature Gran Reserva.

També us pot interessar

Imatge il·lustrativa
L’Oficina Espanyola de Patents i Marques n’ha prohibit el registre del logotip perquè el considera inconstitucional | Lovers Wine Elegance manté el logotip amb el llaç i hi incorpora un segell amb la paraula “censurat” sobre un fons groc
Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar
Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar | Francesc Guillamet
Sergi Cortés | 1 comentari
Parlem amb el Rubén Pol, sommelier del restaurant barceloní Disfrutar
Imatge il·lustrativa
per Màrius Fuertes, enòleg

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
Grans Muralles 2010, un dels vins més emblemàtics de la família Torres, ha obtingut la màxima distinció al Concurs Internacional de Vins Bacchus | El Concurs ha celebrat la seva 15a edició aquesta setmana a Madrid en un tast a cegues amb 85 professionals vinícoles de rellevància mundial.
Imatge il·lustrativa
El cava es pot comprar a 7,95 euros i, de cada ampolla venuda, es destinaran 1,39 euros a campanyes de foment del català | El Cava per la llengua es troba a la xarxa d'establiments Bonpreu - Esclat.
Imatge il·lustrativa
Ramon Francàs
Presentem 24 novetats de vins tranquils d'aquest 2018, d'entre 6 i 150 euros | La propera setmana publicarem 24 novetats d'escumosos perquè aneu escollint els candidats a formar part de les taules nadalenques
Imatge il·lustrativa
L'objectiu d'aquesta acció és apropar el cava als consumidors joves 'millennianls', a més d'un públic més familiar.