Cartoixà Vermell

Una esperança per a sortir de l’anonimat

Escabeces 2016, el vi que reivindica Vilabella del Camp, Tarragona i el cartoixà vermell

“Les vinyes que van resistir l'anonimat i el pas de les dècades són avui una joia amb la qual experimentar”

​El cim del ‘xarel·10’

| 20/08/2018 a les 08:29h
Especial: has de saber!
Arxivat a: Els vins de la setmana, Vilabella del Camp, Tarragona, Escabeces 2016, Cartoixà Vermell
Foto: Vila Viniteca
Foto: Vila Viniteca
Ja hi ha qui creu que un nou vi elaborat amb cartoixà vermell de Vilabella del Camp-Marges del Gaià (Alt Camp) “és una esperança per a la DO Tarragona”. Aquest nou vi neix a la partida de les Escabeces, d’una vinya d’argila blanca calcària plantada fa 62 anys on se segueix una viticultura tradicional sense herbicides i amb tractaments de baixa agressivitat. 

Darrera l’il·lusionant projecte hi ha el vallenc i filòsof home del vi Oriol Pérez de Tudela (Sine Qua Non i Camí de la Font), i la seva companya Mercè Salvat, i també els enòlegs i elaboradors prioratins René Barbier Meyer i Sara Pérez Ovejero. La vinya és propietat de l’alcalde de Vilabella, el viticultor Joan Maria Sanahuja. Els promotors d’aquest nou vi diuen que “les vinyes que van resistir l'anonimat i el pas de les dècades són avui una joia amb la qual experimentar”. De fet, afirmen que s’han fixat en el cartoixà vermell com “una oportunitat per investigar i per descobrir elements de tipicitat regional”.
 

Descriuen el cartoixà vermell com a “antic i rústec”. En queden molt poques hectàrees. Afegeixen que “probablement tenia una funció vegetal per la seva resistència. Un encertat treball d’interpretació, a la vinya i al celler, ens ha portat fins aquesta versió fina que uneix frescor mediterrània i notes de fruita vermella que el converteixen en enigmàticament botànic. Amb ell vam recuperar una varietat i una expressió d'equilibri mediterrani molt particular”. Ja fa quatre anys que van començar a explorar el seu potencial. També afirmen que “el cartoixà vermell és una variant en extinció que té menor rendiment i una pell més dura i acolorida, resistent i rústica”. 

El primer que es van proposar va ser una intervenció de poda per reduir el desenvolupament vegetal de la planta, i així “disposar d'un alcohol estructural i una pigmentació que justifiqués la proposta, atès que estem mostrant una versió vermella del xarel·lo”. De fet, és una varietat que arriba al vermell però mai el negre fosc. “Amb raïm en concentració, amb pigmentació i vivacitat rústica, ens hem llançat a una vinificació de l'estil dels negres (tres setmanes de maceració, durant tota la fermentació, amb els seus llevats), afirmen. Hi ha hagut un llarg procés creatiu i d’investigació que ha anat donant més volum a un vi que en les anyades inicials que no s’han comercialitzat destaca per una interessant mineralitat tot i la seva poca estructura.
 
 
Escabeces 2016  (DO Tarragona) és un vi de només 12º força interessant. Mostra amb puresa la rusticitat varietal. Albercoc i aranja s’expressen enmig de notes de poma al forn i les pròpies dels vins elaborats amb poc SO2 (tot i que sulfurós total és de 74). El raïm es da desrapar i macerar amb les pells durant la fermentació alcohòlica, durant 27 dies, i posteriorment va estar reposant en atuells de ceràmica i fusta fins al mes de maig de 2017. 
 

Aquest llarg contacte amb les pells es va traduir en un alt grau de tanicitat vegetal i en una pèrdua d'intensitat de la fruita, que es va acabar  matisant amb els 18 mesos que li van donar de criança (6 mesos en dipòsits de ceràmica i en bótes usades). Apunten que “la criança és una necessitat d'afinació, una afinació del taní en recipients neutres. Aquest procés és la seqüència d'una necessitat en la recerca del potencial d'aquesta varietat de Tarragona. I les decisions que hem pres ens donen un vi sec, botànic, marcat pel caràcter cítric de la varietat i del paisatge, refrescant la imatge de la Mediterrània litoral i prelitoral. El resultat d'aquest procés d'interpretació paisatgístic és una connexió històrica i geogràfica que ens convida a pensar en Tarragona”.

D’aquesta primera anyada embotellada el maig de 2017 només hi ha 3.000 ampolles disponibles, que s’ofereixen a un preu força ajustat: 10,90 euros. Des de la distribuïdora d’aquest vi, Vila Viniteca, s’afirma que Escabeces 2016 “pretén ser un homenatge als rosats que feia l'avi de René”. S’afegeix que “és un vi diferent, per atrevir-se amb tot tipus d’escabetxos”. Els seus creadors diuen que Escabeces 2016 és “maduresa i complexitat; concentració i poc rendiment; infusió i frescor en equilibri”. També diuen que Escabeces “és una oportunitat per descobrir una varietat i una regió; i al seu torn és una oportunitat perquè aquesta regió es projecti cap a fora, sortint de l'anonimat, oferint matisos i arguments tarragonins”.

També us pot interessar

Imatge il·lustrativa
L’Oficina Espanyola de Patents i Marques n’ha prohibit el registre del logotip perquè el considera inconstitucional | Lovers Wine Elegance manté el logotip amb el llaç i hi incorpora un segell amb la paraula “censurat” sobre un fons groc
Imatge il·lustrativa
Aprèn a fer el gintònic perfecte amb el sommelier Xavi Nolla | Us donem 5 consells per fer-vos el combinat de la mateixa manera que us el faria un professional
Imatge il·lustrativa
per Màrius Fuertes, enòleg

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
Grans Muralles 2010, un dels vins més emblemàtics de la família Torres, ha obtingut la màxima distinció al Concurs Internacional de Vins Bacchus | El Concurs ha celebrat la seva 15a edició aquesta setmana a Madrid en un tast a cegues amb 85 professionals vinícoles de rellevància mundial.
Imatge il·lustrativa
El músic i escriptor mallorquí protagonitza la nova campanya del celler lleidetà titulada “Maneres de fer”
Mostra de productes
Mostra de productes | ACN
A la final també hi havia arribat el Rossejat del Delta de l'Ebre
Imatge il·lustrativa
Els valors que defineixen la nova imatge de la DO Penedès, presents en el nou espot per a TV3 per aquesta campanya de Nadal 2018