Enoturisme Penedès

El Penedès, a la recerca d’un enoturisme de qualitat

Enoturisme Penedès va assolir l’any passat la segona plaça en el rànquing de les destinacions vitivinícoles espanyoles més visitades, amb un total de 438.112 enoturistes

L’entorn i el paisatge viu són “peces fonamentals del turisme de qualitat que el Penedès vol tenir”.

​Marta Casas; ​«al festival Sons del Món aconseguim que el públic trepitgi la vinya»

| 06/08/2018 a les 11:27h
Especial: has de saber!
Arxivat a: Enoturisme, enoturisme, Penedès

Tastant vins al mar a la Fira Temps de Vi de Vilanova i la Geltrú


Tot i que queda molta feina a fer, la rellevància enoturística del Penedès és inqüestionable. L’any passat Enoturisme Penedès va assolir la segona plaça en el rànquing de les destinacions vitivinícoles espanyoles més visitades, amb un total de 438.112 enoturistes. Només la Ruta del Vino y Brandy del Marco de Jerez supera al Penedès. L’any passat el nombre total de visitants als cellers i museus del vi associats a les rutes espanyoles va pujar a 3.213.267 enoturistes, amb un increment en termes absoluts de gairebé mig milió de visitants (498.858). També la despesa va registrar un creixement del 24%, la qual cosa es va traduir en un impacte econòmic de les visites de gairebé 13 milions d'euros.

A aquests ingressos, que corresponen només al generat per cellers i museus en visites i botiga, caldria sumar les despeses que deixen els turistes en allotjaments, restaurants, comerços o activitats d'oci. Durant 2017 es va registrar un augment del preu mitjà de la visita a cellers i de les entrades als museus, la qual cosa no va impedir que la despesa mitjana per visitant a botiga també s'incrementés. Aquesta despesa va repuntar fins als 18,27 euros per turista en el cas dels cellers i 5,35 euros en el cas dels museus, recuperant el descens de l'any anterior i per sobre de les xifres del 2015.

Tenint en compte el preu de la visita estàndard i la despesa mitjana per visitant tant als cellers com en els museus i centres d'interpretació del vi, el volum de negoci produït va superar els 67 milions d'euros, un 23,89% més respecte a 2016. Dins de les visites a cellers, la classificació està liderada per Marco de Jerez, Enoturisme Penedès, Ribera del Duero, Rioja Alta, Rioja Alabesa, Rias Baixas i Somontano; mentre que en l'àmbit dels museus, les rutes amb més visitants són les d’Empordà, Calataiud, Ribera del Duero, Rioja Alta, Enoturisme Penedès i Campo de Borja. 
 

Joves tastant vins a AVGVSTVS


Pel que fa a la distribució temporal, tardor i primavera són les temporades preferides per a realitzar enoturisme, però, per primera vegada, el mes d'agost va superar l’any passat tots els altres mesos, amb 361.414 visites. Pel que fa als mercats emissors, el nacional segueix sent el principal: suposa el 73,79% dels visitants, tot i que s'aprecia un lleuger increment (3,42%) dels turistes internacionals.
 
Les peces fonamentals del turisme de qualitat que el Penedès vol tenir
 
La cultura, la tradició, l’arquitectura, o l’art, i el mar o la diversió també poden ser reclams turístics al Penedès. I el turisme del vi és un complement ideal per qualsevol d’aquests tipus de turisme. Així ho van remarcar els ponents que van participar el juny passat en un acte organitzat pel Centre d'Estudis del Paisatge Vitivinícola (CEPVI), creat per a la defensa i promoció del paisatge vitivinícola. De fet, CEPVI és una associació sense ànim de lucre que va néixer al Penedès amb la voluntat de defensar, promoure, difondre i gestionar el paisatge vitivinícola i la seva identitat com a fet cultural i motor econòmic, vinculat a l’enoturisme en l’àmbit de les denominacions d'origen nacionals i internacionals. Per als convidats en el darrer acte de reflexió del CEPVI, l’entorn i el paisatge viu són “peces fonamentals del turisme de qualitat que el Penedès vol tenir”.
 
Visitar cellers, allotjar-se entre vinyes, tastar la gastronomia i els seus vins i caves, participar en les seves festes populars o descobrir el territori amb les seves rutes culturals o rutes de senders entre vinyes formen part de l'oferta turística del Penedès, configurada a través del consorci Enoturisme Penedès. No sempre, però, la coordinació enoturística, ni al conjunt de Catalunya ni al Penedès, és efectiva.

Hem passat en pocs anys d’haver-hi ben poques fires i mostres vinícoles a haver-n’hi un munt, a cada cantonada del país. Algunes de les fires, fins i tot al Penedès, coincideixen en un overbooking que sembla imparable. Des del 2012 l’embriaguesa de fires i mostres és més que notable. També la determinació enoturística de les diverses DO’s catalanes és molt desigual. 
 
El Penedès és terra mil·lenària de vins i els seus paisatges de vinyes són ancestrals. No s’entén un futur enoturístic sense preservar aquests pilars. Després d’uns anys de crisi, el Penedès, gràcies a un pla estratègic, a la xarel·lo, a l’enoturisme, a la millora objectiva a les vinyes i als cellers, a la decidida aposta per l’agricultura ecològica i biodinàmica i a la biodiversitat ha aconseguit recuperar prestigi. Hi ha encara, però, molt de camí a recórrer, i aspectes a millorar, com el de l’allotjament o el d’una oferta gastronòmica més elevada. I és que ja fa un quart de segle que no hi ha cap restaurant amb estrella Michelin a l’àmbit del Penedès.
 
Bona part del futur passarà per atreure al viatger-turista més qualitatiu (de perfil madur, amb poder adquisitiu mitjà-alt, amb experiència turística prèvia que pot entendre, comparar i triar, atret per els recursos naturals i paisatgístics, sense renunciar al component cultural del viatge i interessat en conèixer el patrimoni històric i artístic local). 
 
Portar la professió a la formació enoturística
 
La directora de l’Escola d’Enoturisme de Catalunya, Ester García Adrados, ha manifestat a Cupatges que “volem portar la professió a la formació”, o sigui, que els professionals del sector estiguin presents en la formació. Afegeix, en aquest sentit, que “necessitem experts” ja que “ens ajuda a obrir finestres noves, i a trobar solucions”. Veu encara l’enoturisme al Penedès “en fase d’adolescència”.
 

Ester Garcia Adrados


Afirma que “s’ofereixen moltes coses, algunes ben encaminades però d’altres encara cal aposentar-les”. No obstant això, la directora d’aquesta escola amb seu a Vilafranca del Penedès reconeix que el Penedès “té molt de potencial”, però que cal apostar més per la qualitat.

També us pot interessar

Imatge il·lustrativa
L’Oficina Espanyola de Patents i Marques n’ha prohibit el registre del logotip perquè el considera inconstitucional | Lovers Wine Elegance manté el logotip amb el llaç i hi incorpora un segell amb la paraula “censurat” sobre un fons groc
Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar
Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar | Francesc Guillamet
Sergi Cortés | 1 comentari
Parlem amb el Rubén Pol, sommelier del restaurant barceloní Disfrutar
Imatge il·lustrativa
Aprèn a fer el gintònic perfecte amb el sommelier Xavi Nolla | Us donem 5 consells per fer-vos el combinat de la mateixa manera que us el faria un professional

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
Grans Muralles 2010, un dels vins més emblemàtics de la família Torres, ha obtingut la màxima distinció al Concurs Internacional de Vins Bacchus | El Concurs ha celebrat la seva 15a edició aquesta setmana a Madrid en un tast a cegues amb 85 professionals vinícoles de rellevància mundial.
Il·lustració de Ricard Bosch per encarrèg de Vilarnau.
Il·lustració de Ricard Bosch per encarrèg de Vilarnau.
Caves Vilarnau explica, amb un toc irònic i planer, com s'elabora el cava en deu fases
Imatge il·lustrativa
Us proposem 9 caves de diferents preus, criançes i nivells de sucre. Perquè gaudiu de la tardor amb bombolles.
Imatge il·lustrativa
Sergi Cortés
L'Institut del Cava ha estat aquest any l'encarregat de construir el comitè de tast que ha escollit el cava 2018-2019 del Club Rotary | Un euro i mig de cada cava anirà íntegrament a lluitar contra la polio