A França han estat donant gat per llebre: el vi barat espanyol s'ha venut com a francès

Milions d'ampolles de vi espanyol en comerços francesos amb l'etiqueta de "Vi de França" o amb una "Indicació geogràfica protegida"

​Com sabem si un vi és dolent?

| 11/07/2018 a les 19:41h
Arxivat a: Actualitat, vi francès, Consum del vi, Engany dins el món del vi

Les autoritats franceses han destapat una estafa en la qual milions de litres de vi rosat espanyol, fins a 70.000 hectolitres o 10 milions d'ampolles, van ser posats a la venda com si es tractés de vi francès . L'objectiu no era cap altre que treure profit de la diferència de preu entre els dos vins: el 2016, el vi a granel espanyol es va comprar a 0,34 €/L, davant els entre 0,75 i 0,90 €/L pagats per un vi equivalent francès. El frau, anomenat "afrancesament", està penat amb fins a 2 anys de presó i multes de 300.000 euros que poden elevar-se fins al 10% de la facturació.

Agents de la Direcció General de la Competència, el Consum i la Lluita contra el Frau (DGCCRF) han fet una investigació a fons sobre l'etiquetatge del vi a tot el país el 2016 i 2017. Aquesta va centrar les indagacions al llarg de tota la cadena de subministrament, incloent productors, importadors, intermediaris i distribuïdors. El 2016 es van fer consultes en un total de 179 establiments. L'any passat aquests es van elevar a uns altres 564, descobrint irregularitats en el 22% dels establiments visitats el 2016 i en el 15% dels de 2017.

Els tipus d'irregularitats detectades van des de la confusió en l'etiquetatge a l'afrancesament: "Es van detectar casos d'afrancesament en volums que anaven des dels 2.000 hectolitres als 34.500 hectolitres (uns 4,6 milions d'ampolles)", assenyala la DGCCRF, afegint que "els vins espanyols es van vendre a granel com vi francès o fins i tot usurpant una indicació geogràfica protegida (IGP) francesa".

En declaracions al diari francès Le Parisien, el director adjunt de la DGCCRF, Alexandre Chevallier, ha indicat que s'havia destapat un frau per afrancesament del vi en quatre grans productors. "Aquests casos afectaven més de 70.000 hectolitres", el que equivaldria a uns 10 milions d'ampolles de vi rosat, va explicar.

Les autoritats antifrau franceses han estès la investigació a 2.414 establiments de França, incloent restaurants i bars, i s'hi va detectar dos tipus d'engany, incloent l'absència de menció sobre l'origen del producte a la carta de vins i la utilització de denominacions comercials confuses, així com l'afrancesament voluntari al vendre vi espanyol fent-lo passar per francès. 

També us pot interessar

Imatge il·lustrativa
L’Oficina Espanyola de Patents i Marques n’ha prohibit el registre del logotip perquè el considera inconstitucional | Lovers Wine Elegance manté el logotip amb el llaç i hi incorpora un segell amb la paraula “censurat” sobre un fons groc
Imatge il·lustrativa
Es pot gaudir del cava sense entendre-hi? Sí… però segurament menys | Fermentacions, bombolla, conservació... En el cas del cava, més coneixement també és més plaer.
Imatge il·lustrativa
Ramon Francàs
La mini casa s'ha instal·lat al celler Artcava, a Avinyonet del Penedès | Els promotors volen instal·lar-ne una a cada DO vitivinícola catalana | Passar-hi una nit s’ofereix per 129 euros, sense televisió, WiFi ni cortines

COMENTARIS

VINS AFRANCESATS
Manuel Duran, 17/07/2018 a les 11:38
+0
-0
Aqui es fa el contrari. Els vins afrancesats es venen com sen tipics de aquí...

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
Grans Muralles 2010, un dels vins més emblemàtics de la família Torres, ha obtingut la màxima distinció al Concurs Internacional de Vins Bacchus | El Concurs ha celebrat la seva 15a edició aquesta setmana a Madrid en un tast a cegues amb 85 professionals vinícoles de rellevància mundial.
Imatge il·lustrativa
Ramon Francàs
Es comercialitza un ranci amb mares de 100 anys en homenatge a la Maria de Cal Vall | Només hi ha disponibles 320 ampolles de 20 cl., a 115 euros cadascuna
Mostra de productes
Mostra de productes | ACN
A la final també hi havia arribat el Rossejat del Delta de l'Ebre
Imatge il·lustrativa
Els valors que defineixen la nova imatge de la DO Penedès, presents en el nou espot per a TV3 per aquesta campanya de Nadal 2018