mercats

El mercat xinès de vins; tendències i oportunitats

Xina va ser el 5è consumidor mundial de vi al 2016

Al 2020 s'espera que el consum a Xina creixi un 79% respecte el 2016

Espanya segueix tenint el preu d'importació més baix amb 2,21 USD/litre.

“Necessitem apujar els preus”

| 22/02/2018 a les 08:29h
Especial: Destacat Cupatges!
Arxivat a: Opinió, mercat xinès de vins
Imatge il·lustrativa
El Concours Mondial de Bruxelles va decidir organitzar la 25a edició a Pequín, Xina, donant així als productors participants l'oportunitat d'acostar-se a un dels mercats vitivinícoles més dinàmics del món.

El ràpid creixement de la vinya a la Xina ha sorprès la indústria vitivinícola mundial en els últims anys. No obstant això, segons Demei Li, professor associat de tast de vins i enologia al Beijing Agricultural College, Xina és abans de res un país consumidor que ofereix un enorme potencial per als exportadors.

El Concours Mondial de Bruxelles dóna suport a als productors de vi que competeixen al mercat xinès per dinamitzar els negocis amb importadors i detallistes locals. JD.com, la botiga en línia xinesa més gran i el detallista més important amb 266,3 milions de clients actius, ha decidit incloure en la seva plataforma de comerç electrònic els vins premiats. Alguns dels guardonats en les edicions anteriors ja estan disponibles en les prestatgeries dels 7Fresh, la marca de supermercat d'aliments frescos del mateix grup.

El consum de vi a la Xina

Segons la OIV, Xina va ser el 5è consumidor mundial de vi el 2016 i el consum per càpita segueix augmentant. Euromonitor calcula que el consum de vi a la Xina va créixer un 5,3% en volum el 2016, mentre que per a les begudes alcohòliques va caure un 3% en el mateix període. El 2020, s'espera que la Xina consumeixi 94 milions de caixes, davant dels 52,7 milions de caixes del 2016, la qual cosa representa un creixement del 79%.

La forma en què els xinesos beuen també està canviant. Un informe de Goldman Sachs i Gao Hua Securities va descobrir que els bevedors de més edat a la Xina són tradicionalistes, optant per l'alcohol blanc (baijiu), mentre que els joves solen preferir el vi occidental. L'informe també prediu que, "a mesura que les generacions més grans visquin més temps, i a mesura que augmenti la consciència de salut de les persones, es consumirà més vi a Xina". Així, el mercat hauria d'expandir-se a mesura que la població "millenial" envelleix.

Chuan Zhou, de Wine Intelligence, creu que el futur del consum del vi a la Xina es troba a la població femenina més jove, que representa el 50% dels bevedors de vi importat del país. Les dones xineses beuen vi per raons de salut i per la imatge que aquesta beguda vehicula: sofisticació i èxit.

Xina, el 5è importador de vins del món

Segons la OIV, Xina és el 5è importador mundial de vi en termes de volum i el 4rt importador en valor. La demanda interna xinesa és "el principal factor que contribueix al creixement del comerç". Per al 2020 s'espera que el vi importat creixi fins a aconseguir el 50% del mercat vitivinícola xinès.

L'Associació Xinesa per a les Importacions i Exportacions de Vi i Licors prediu que la Xina "es convertirà en el segon major importador mundial de vi el 2020", superant a mercats més tradicionals com França i el Regne Unit, amb importacions estimades a un valor de 21.700 milions de dòlars.

El 2017 es van importar 746 milions de litres de vi a doll i embotellat amb un valor proper als 2.800 milions de dòlars. Aquestes xifres marquen un augment del 16,9% en volum i del 18% en valor respecte a l'any anterior. El volum de vins importats a la Xina s'ha duplicat des de 2013.
 
França segueix sent líder al mercat xinès d'importació, amb més del 40% de la quota de mercat. I encara que els negres de Bordeus segueixen sent els vins favorits dels xinesos, altres regions com Llenguadoc i la vall del Roine estan guanyant reconeixement amb una millor relació qualitat preu.

Austràlia és la segona major font d'importació de vins a la Xina, amb més del 20% de la quota de mercat. Els seus vins de sirà es troben entre els favorits dels consumidors. Les importacions de vins australians van augmentar un 33% en volum i un 25,8% en valor respecte el 2016. Austràlia també es beneficia de l'acord comercial bilateral signat el 2015.

Els baixos aranzels d'importació van afavorir l'augment –del 23,7%- de les exportacions cap a la Xina. L'increment més gran -del 45% en termes de volum- entre els 10 principals països importadors de vins a la Xina correspon a Geòrgia. Aquest desenvolupament demostra que la Xina no només s'interessa als països productors més importants, sinó que s'està obrint a regions alternatives. Xina i Geòrgia van signar un Acord de Lliure Comerç el maig de 2017, que gradualment eliminarà tots els aranzels a la importació de vins georgians al país.
 
En termes de valor, els EUA van registrar un impressionant creixement del 44% dels vins exportats a la Xina, malgrat la lleugera disminució en termes de volum. El preu mitjà dels vins d'Estats Units va ser de 7,85 USD per litre, la qual cosa va col·locar al país en segon lloc després de Nova Zelanda, el preu mitjà del qual del vi embotellat segueix sent el més alt entre tots els països productors (10,68 USD/litre).

Encara que el valor de les importacions de vi espanyol va créixer un 5,5% el 2017, Espanya segueix tenint el preu d'importació més baix amb 2,21 USD/litre.
Itàlia ha incrementat la seva presència a Xina en els últims anys amb la seva fira internacional Vinitaly Xina. El 2017, el país va aconseguir un augment del 22% en valor i del 14,2% en volum.

Les importacions de vi escumós van mostrar un increment del 27,2% en el preu mitjà per litre, la qual cosa suggereix una major demanda de qualitat al mercat. Per 2020, s'espera que la importació de vi escumós a Xina creixi un 43,6% fins als 2,19 milions de caixes, enfront dels 1,53 milions de caixes del 2015.

Com abordar el mercat de vi xinès?

Segons Demei Li, professor associat de tast de vins i enologia del Beijing Agricultural College, el màrqueting de precisió és la clau de l'èxit a la Xina.

Països com Austràlia, per exemple, han mostrat ser conscients dels problemes que afecten les tendències xineses de consum. Aquestes inclouen importants diferències regionals en tot el país -en termes d'alimentació, religió i activitats socials, per exemple- que fan impossible una estratègia nacional. També hi ha qüestions lingüístiques que expliquen que és essencial triar l'intèrpret adequat i una marca xinesa.

Des del punt de vista de l'alimentació, els perfils de sabor característics dicten preferències d'estil i no existeix un paladar xinès unificat: al Nord els agraden els aliments salats, al Nord-oest, els plats picants, al Sud prefereixen els aliments encara més picants i al Sud-est més dolços, mentre que les zones costaneres, opten pels mariscs.

Els factors externs com el preu, l'envàs, la regió, la varietat/estil i el sabor són també de gran importància i els descriptors en l'envàs -per exemple, vi negre sec- són una forma important d'arribar als consumidors.

Probablement una de les lliçons més importants que cal aprendre és que les normes europees no es poden transcriure a la Xina, encara que l'atractiu d'una qualitat genuïna és un denominador comú. El professor Li va subratllar que la història i els detalls tècnics no tenen sentit per als xinesos, però que l'autenticitat és essencial; els productes fets a mida pel mercat xinès estan condemnats al fracàs perquè impliquen estàndards més baixos. Però potser una de les regles més importants a recordar és que els exportadors estrangers no estan competint amb els productors locals de vi, sinó amb begudes nacionals molt arrelades com el baijiu.

Frédéric Galtier
Corresponsal a Espanya del Concours Mondial de Bruxelles
© Concours Mondial de Bruxelles (2018 – inscripcions obertes fins al 1 de març)

També us pot interessar

Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar
Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar | Francesc Guillamet
Sergi Cortés | 1 comentari
Parlem amb el Rubén Pol, sommelier del restaurant barceloní Disfrutar
Imatge il·lustrativa
Aprèn a fer el gintònic perfecte amb el sommelier Xavi Nolla | Us donem 5 consells per fer-vos el combinat de la mateixa manera que us el faria un professional
Imatge il·lustrativa
per Màrius Fuertes, enòleg

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
Grans Muralles 2010, un dels vins més emblemàtics de la família Torres, ha obtingut la màxima distinció al Concurs Internacional de Vins Bacchus | El Concurs ha celebrat la seva 15a edició aquesta setmana a Madrid en un tast a cegues amb 85 professionals vinícoles de rellevància mundial.
Imatge il·lustrativa
Sergi Cortés
Parlem amb Sergi Pallarès, un dels enòlegs més joves del país | Tot i que encara està estudiant enologia, treballa en varis cellers de la seva terra, la Terra Alta
Imatge il·lustrativa
La DO Catalunya dona suport a la presència de la indústria catalana al Mipcom | La DO Catalunya també dona suport a Enoaula, el projecte impulsat per Xavi Nolla
Imatge il·lustrativa
La jornada solidària forma part del conjunt d’accions que Codorníu té previstes com a col·laborador oficial de la ‘La Marató’