DO Penedès - Opinió

Vivificar el Penedès?

“Si el que es vol realment és “vivificar” aquesta denominació, més enllà de mil·lenàries divinitats gregues i de preguntar-nos si es té do o no, no es pot prescindir de la nova saba”

​És força paradoxal que la DO Penedès s’hagi ‘apropiat’ d’una imatge extreta del jaciment de Font de la Canya quan el Consell Regulador d’aquesta DO mai ha col·laborat amb la recerca del jaciment

Nova imatge i pla estratègic de la DO Penedès per posar en valor 2700 anys d'història

| 19/02/2018 a les 08:52h
Especial: has de saber!
Arxivat a: Opinió, Jaciment de Font de la Canya, Demèter, DO Penedès
Imatge il·lustrativa
Font de la Canya
Substància pura de la terra verda i jove, vivificadora del cicle de la vida i la mort, i protectora del matrimoni i la llei sagrada”. Així es descriu a Demèter, la deessa de l’agricultura a la mitologia grega, filla de Cronos i Rea. Està lligada estretament tant al culte com al mite amb la seva filla Persèfone (fruit de la unió amb el seu germà Zeus).

Demèter, una de les figures més destacades de les divinitats olímpiques, és la divinitat protectora de les collites i la fertilitat dels camps, la responsable del naixement i la regeneració de les plantes. S’atribueix a Demèter el mèrit d’haver ensenyat a la humanitat sencera l'art de l'agricultura, des de com sembrar les llavors o com llaurar a com recol·lectar el fruit.

Un peveter dedicat a Demèter (Cere/ Kore o Tanit), desenterrat al jaciment ibèric de Font de la Canya d’Avinyonet del Penedès, el considerat com origen de la vinya a Cayalunya, presideix la nova imatge d’una DO Penedès que busca en el seu passat històric projectar-se amb més prestigi cap al futur.

Es tracta d’un peveter o cremador de perfums. La part superior, que és còncava, està perforada (cinc orificis). Representa una divinitat vestida amb una túnica subjectada amb un fermall esfèric i que forma plecs a la zona del coll. El front està ornamentat amb espigues de cereal i raïms.
 
Tot i que s’ha triat el peveter que es creu que és de Demèter, els arqueòlegs que treballen a Font de la Canya no saben com li deien els ibers a aquesta deessa. Sí saben que, segons els grecs, era Demèter, segons els fenicis i cartaginesos/púnics era Tanit i segons els romans Cere o Kore. Sigui com sigui, és més que probable que el peveter de la Font de la Canya sigui més d'origen cartaginès/púnic que no pas grec. Per tant, potser la DO Penedès ha estat massa lleugera a l’hora de dir que és Demèter.

El director del Consell Regulador de la DO Penedès, Francesc Olivella, ha dit que “és l’hora que el Penedès faci un salt”, i ha explicat que la nova estratègia de promoció i comunicació que impulsen es centra en el patrimoni històric i la tradició vitivinícola del territori, amb l’objectiu d’adaptar-se a les noves tendències del sector i, a la vegada, “reivindicar els 2.700 anys d’història que té el Penedès en el cultiu de la vinya i l’elaboració de vi”.

A més, el nou eslògan incideix en la idea que la DO Penedès té do. Per la seva banda, l'assessor de màrqueting de la DO Penedès, Albert Castellón ha afirmat que volen “convertir una historia que semblava que ens llastava en una oportunitat”, i que pretenen que la DO Penedès “torni a recuperar el seu prestigi”. S’ha explicat des de la DO que “després de consolidar els vins Penedès en els mercats i haver assolit un gran prestigi a nivell nacional i internacional, la DO Penedès ha fet un pas endavant per consolidar la seva llarga trajectòria dedicada a la vinya i a l’elaboració de vins, i a la vegada, adaptar-se a les noves tendències i als nous públics”. 
 

Foto: Font de la Canya


És força paradoxal que la DO Penedès s’hagi ‘apropiat’ d’una imatge extreta del jaciment de Font de la Canya quan el Consell Regulador d’aquesta DO mai ha col·laborat amb la recerca del jaciment. Ben escadussers recursos han arribat al jaciment, a més, de cellers penedesencs.

La nova imatge, no obstant això, sembla que ha agradat força, i s’ha de reconèixer la tasca feta pels presidents Francesc Pascual i Josep Maria Albet i Noya i pels directors Josep Ribas (ja jubilat) i Francesc Olivella per tirar endavant uns plans estratègics per “vivificar” una DO Penedès que estava malalta, a les portes de la UCI.

L’actual president de la DO, coincidint amb la presentació de la nova imatge i eslògan, es va queixar de les moltes traves amb què s’ha trobat en els darrers set anys pel que fa a la senyalèctica, sense la qual, diu, no es pot edificar un bon enoturisme. Jo opino que, si només es descriu el de la senyalèctica com a problema per al Penedès, és que anem prou arreglats.

Segons Albet, “la diversitat és la nostra riquesa”. Va ser l’únic element d’autocrítica en un Penedès on cada cop hi ha més joves elaboradors de prestigi que trien comercialitzar els seus vins fora de l’empara de la DO Penedès.

És el cas (per diversos motius) de l’Eduard Pié de Sicus de Bonastre, de l’Albert Jané d’Autòcton Celler de la Bisbal del Penedès, de Joan Rubió de Cal Tiques del barri de Cal Rubió de Santa Margarida i els Monjos, de Toni Carbó i Anna Serra del Celler La Salada de Les Parellades de El Pla del Penedès, d’Ignasi Seguí de Vinyes Singulars del barri La Serra de Pacs del Penedès, de Carles Mora de El Clot de Les Soleres de Piera, de Massimo Marchiori i Antonella Gerosa del Celler Partida Creus de Bonastre, de Salvador Batlle de Còsmic Vinyaters (amb vinyes a la Serra del Montmell), de l’argentina Núria Renom Suárez del massís del Garraf, de Pepe Raventós (Vins Naturals by Pepe Raventós) de Sant Sadurní d’Anoia, d’alguns vins de Ramon Jané i Toni Carbó de Mas Candí de Les Gunyoles d’Avinyonet del Penedès (com ara el Cabòries o l’Ovella Negra), de Jot Camps de Masia de la Roqua d’Olivella, de Joan Olivella i Lluís Carsí de Vins de Foresta de L’Arboçar d’Avinyonet del Penedès, d’Irene Alemany i Laurent Corrio de Vilafranca del Penedès amb vins com el Despullat, d'Albert López del Celler Esteve i Gibert dels Casots de Subirats (que en uns mesos comercialitzarà els seus primers tres vins fora de la DO Penedès), de Rubén Parera de Finca Parera de Sant Joan Samora...

Alguns diran que són quatre gats i que fan “quatre ampolles”, però en molts d’ells resideix un gran esperit inquiet. La gran majoria d’ells aportaria prestigi i dinamisme a una DO Penedès que poc o res ha fet per seduir-los. En algun cas, fins i tot, els ha fet enfadar molt. La DO Penedès sense ells no és tan excitant. Si el que es vol realment és “vivificar” aquesta denominació, més enllà de mil·lenàries divinitats gregues i de preguntar-nos si es té do o no, no es pot prescindir d’aquesta saba nova.

Aviam si l’esperit regenerador de Demèter arriba més enllà del màrqueting.

També us pot interessar

Imatge il·lustrativa
L’Oficina Espanyola de Patents i Marques n’ha prohibit el registre del logotip perquè el considera inconstitucional | Lovers Wine Elegance manté el logotip amb el llaç i hi incorpora un segell amb la paraula “censurat” sobre un fons groc
Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar
Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar | Francesc Guillamet
Sergi Cortés | 1 comentari
Parlem amb el Rubén Pol, sommelier del restaurant barceloní Disfrutar
Imatge il·lustrativa
per Màrius Fuertes, enòleg

COMENTARIS

QUAN FA MOLT ANYS QUE ELS EXPERTS RECOMANEN L'US DE VARIETATS AUTÓCTONES...
Manuel Duran, 19/02/2018 a les 11:42
+0
-0
la DO Penedès no compleix amb el Reglament CE 607/2009!!!!

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
Grans Muralles 2010, un dels vins més emblemàtics de la família Torres, ha obtingut la màxima distinció al Concurs Internacional de Vins Bacchus | El Concurs ha celebrat la seva 15a edició aquesta setmana a Madrid en un tast a cegues amb 85 professionals vinícoles de rellevància mundial.
Imatge il·lustrativa
El cava es pot comprar a 7,95 euros i, de cada ampolla venuda, es destinaran 1,39 euros a campanyes de foment del català | El Cava per la llengua es troba a la xarxa d'establiments Bonpreu - Esclat.
Imatge il·lustrativa
Ramon Francàs
Presentem 24 novetats de vins tranquils d'aquest 2018, d'entre 6 i 150 euros | La propera setmana publicarem 24 novetats d'escumosos perquè aneu escollint els candidats a formar part de les taules nadalenques
Imatge il·lustrativa
L'objectiu d'aquesta acció és apropar el cava als consumidors joves 'millennianls', a més d'un públic més familiar.