mercats

​La cervesa guanya la batalla de la popularitat al vi

El consum de vi es manté estable, i repunta el de la cervesa

El consum en bag-in-box creix mentre l'ampolla de 75 cl s'estanca

El vi blanc es manté en valor millor que el negre, i el rosat amb DOP puja amb força

En poc temps es començarà a beure a Espanya més vi amb DOP que sense ella

El preu del cava a les llars es manté per sobre dels 5 € / l

| 22/01/2018 a les 09:37h
Especial: Destacat Cupatges! El més llegit
Arxivat a: Mercats, cervesa
El consum de vi a les llars espanyoles va caure lleugerament fins a l'octubre de l'any passat. Una mica menys de volum (-2%) de vi però una mica més car (+1,5%) manté pràcticament estable la despesa dels espanyols en el vi que es consumeix a les llars (-0,6%), segons les últimes dades del panell d’alimentació del Ministeri d’Agricultura (MAPAMA)  recollides per l’Observatorio Español del Mercado del Vino (OeMV).

Hi ha hagut una disminució del consum en totes les categories de vi el passat mes d’octubre, que porten al pràctic estancament del valor en els 10 primers mesos de l'any passat (-0,6% fins als726.400.000 d'euros) i caiguda del 2% en el seu volum fins a situar-se en els 288,5 milions.

El vi blanc es manté en valor millor que el negre, i el rosat amb DOP puja amb força. Des de  bases encara molt petites, el consum en bag-in-box creix més del 48% en volum i el 34% en valor, mentre l'ampolla de 75 cl s'estanca. Comparat amb altres begudes, el consum de vi i begudes amb vi a les llars espanyoles es manté estable enfront del repunt de la cervesa i la caiguda de sidres i begudes espirituoses. “En els últims anys, la cervesa ha guanyat la batalla de la popularitat al vi a Espanya però no la del valor”, segons l’OeMV.

En contrast amb les bones xifres en exportació del vi espanyol, el president de la Federación Española del Vino (FEV), Miguel A. Torres, reconeix que hi ha uns baixos nivells de consum, però afirma que “ja s'estan posant les mesures per revertir aquesta tendència a través de la Interprofesional del Vino”.

Per al president de la FEV, “la recuperació del consum quotidià de vi ha d'anar sempre de la mà dels missatges de moderació que promou el programa Wine in Moderation a través de la FEV a Espanya, i acompanyat d'evidències científiques sòlides que posin de manifest els potencials beneficis d'un consum moderat en el context de la dieta mediterrània”.

Respecte de la composició total del consum i prenent com a referència les xifres de l'acumulat, el vi tranquil amb DOP suposa el 57,1% del total del consum a les llars en valor però amb prou feines el 37,2% del volum, amb tendència a beure una mica menys però més car. En importància el segueix el vi tranquil sense DOP, que suposa el 23,6% del valor total i encara el 49% del volum tot i que, de mantenir les tendències dels últims anys i mesos, en poc temps es començarà a beure a Espanya més vi amb DOP que sense ella.

De fet, com s’afirma des de l’OeMV, “si ja va ser espectacular la manera com, des de mitjans de 2004, la facturació de vins amb denominació d'origen va començar a superar la de vins sense DO i s'ha ampliat l’escletxa des de llavors, en no molts mesos pot produir-se un encreuament similar quant als litres, donat el fort ritme de disminució del consum de vi sense DOP a les llars espanyoles (des dels més de 480 milions de litres a finals del passat segle fins als 174 milions actuals) contraposat amb el suau increment del consum de vins amb DOP, que va augmentar dels poc més de 80 milions el 1999 als 147 milions de litres a la fi de 2010 i es manté ara sobre els 140 milions consumits”.
 

Foto: Pixabay


Menys consum global en els últims anys, de vins una mica més cars i de categoria superior, han permès mantenir una facturació relativament estable sobre els 1.000 milions d'euros, tot i que encara sense recuperar el record obtingut el desembre del 2010 quan es van superar els 1.110 milions.

L'evolució interanual dels preus mitjans reflecteix el manteniment del cava per sobre dels 5 € / l, molt estable des de 2003 i una mica inferior als 5,65 € / l assolits el 2010. El vi tranquil amb DOP es manté per sobre dels 4 € / l, creixent suaument des dels 3,65 € / l de principis de segle i una mica més sostingudament des de mitjans de 2015. Per la seva banda, els preus del vi sense DOP es troben gairebé 3 euros per sota (1,25 € / l), també en suau creixement des dels 0,86 € / l d'inici del segle i una mica més fermament des de principis de 2015. Finalment, els preus dels vins amb IGP com els d'agulla i els generosos mostren una caiguda important des que es va treure d’aquesta subcategoria el vermut a les estadístiques de 2015 i es mantenen en suau descens per sota ja dels 3 € / l, amb el vi generós en els 3,80 € / l caient cap 3,70, el vi d'agulla caient cap 2,80 € / l i el vi de la terra caient a 2,45 € / l.

També us pot interessar

01/01/1970
Analitzem amb Màrius Fuertes les calories de la cervesa i del suc de taronja | És certa la afirmació "panxa cervesera"?
01/01/1970
Aprèn a fer el gintònic perfecte amb el sommelier Xavi Nolla | Us donem 5 consells per fer-vos el combinat de la mateixa manera que us el faria un professional
01/01/1970
per Màrius Fuertes, enòleg

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
01/01/1970
Grans Muralles 2010, un dels vins més emblemàtics de la família Torres, ha obtingut la màxima distinció al Concurs Internacional de Vins Bacchus | El Concurs ha celebrat la seva 15a edició aquesta setmana a Madrid en un tast a cegues amb 85 professionals vinícoles de rellevància mundial.
01/01/1970
El celler, després d'uns anys amb un futur incert, torna a veure la llum de la mà dels nord-americans Kevin MGlynn i Lane Auten, socis d'una important firma d'inversió
Fwoto: Guillem de Balanzó/Fira Vella Terra
Ramon Francàs
01/01/1970
La Fira Vella Terra mostra a Barcelona “vins artesanals o extremadament ecològics, alguns dels vins més sans del mercat”
01/01/1970
Gràcies a l’èxit assolit en la primera edició, es planteja un nou certamen en què escriptors d’arreu del territori són convidats a conèixer i visitar els cellers, la gastronomia i el territori de la DO Penedès, com a font d’inspiració