Només 5 caves copen el 70% del total d’aparicions a la premsa

Freixenet, Codorníu, Juvé i Camps, Gramona i Recaredo són els qui més insercions aconsegueixen als mitjans

Miguel Torres (pare i fill), José Luis Bonet i Mar Raventós són els “principals portaveus” de la comunicació del vi de Catalunya

L'Institut del cava organitza unes Enojornades sobre comercialització en enoturisme

| 18/01/2018 a les 06:38h
Arxivat a: Mercats, Cava
Imatge il·lustrativa
No hi ha dubte que dels vins catalans el cava és el que assoleix més altes cotes de visibilitat mediàtica, especialment gràcies als espots televisius nadalencs de cellers com Freixenet, Codorníu Raventós, Juvé & Camps i Jaume Serra. La del Cava, a més a més, és la denominació d'origen de vi espanyola que millor cobertura rep en els diaris i revistes que s'editen a les províncies on no s'elabora el producte, la qual cosa li atorga “un avantatge comunicatiu respecte a la resta de denominacions, que concentren bona part de la seva comunicació en la premsa més propera a les seves respectives zones d'elaboració”.

Un estudi realitzat per la consultora Castro Galiana sobre la comunicació del vi entre 2012 i 2016 precisa que, dels 137 cellers adscrits a la DO Cava que apareixen en els mitjans, solament les informacions relatives a cinc d'ells (Freixenet, Codorníu, Juvé i Camps, Gramona i Recaredo) copen entorn del 70% del total. El president del Consell Regulador del Cava, Pedro Bonet Ferrer, manifesta a Cupatges que “és una gran satisfacció que es reconegui la força de la marca Cava, que té una llarga i brillant trajectòria”.

En aquest quinquenni s'ha analitzat per part de Castro Galiana més de vuitanta mil notícies publicades en cent diaris i setanta revistes que tenen control extern de vendes d'exemplars. Les informacions i comentaris sobre el Consell Regulador del Cava, els seus cellers i marques es van publicar en 146 mitjans, la qual cosa determina la seva àmplia cobertura territorial.

La DO Penedès també aconsegueix una bona penetració en els mitjans de fora de la seva zona d'elaboració, si bé aquesta circumstància es deu gairebé íntegrament a l'alta penetració que tenen els cellers de Miguel Torres en diaris i revistes de tot l'estat espanyol.

La crítica enològica és el format més destacat de la informació del vi, ja que suposa un 37% de tot el publicat. Els comentaris i articles d'opinió sobre el producte aconsegueixen el 14%; les entrevistes i semblances de propietaris i directius del sector, el 8%, en igual percentatge que els reportatges sobre viatges i turisme del vi. La resta són informacions sobre premis, certàmens, esdeveniments, patrocinis…

L'estudi de Castro Galiana també assenyala que els “principals portaveus” de la comunicació del vi de Catalunya són Miguel Torres (pare i fill), José Luis Bonet (Freixenet) i Mar Raventós (Codorníu Raventós). A més, aquesta consultora situa a d’alt de tot del podi de la reputació en mitjans de comunicació a la DOQ Rioja, a Miguel Torres i al fino Tío Pepe de González Byass, en els apartats de denominacions d’origen, cellers i marques, respectivament.

Des de Castro Galiana s’afirma que “un factor que determina la imatge pública de les denominacions i cellers és la qualitat de les polítiques de comunicació que emprenguin, ja que la gran majoria de les informacions d’empreses que es difonen en els mitjans són promogudes per les mateixes entitats”.

S’afegeix que la notorietat mediàtica és un dels diversos factors que poden contribuir a assolir els objectius de venda de les companyies. També manifesten que “la comunicació del vi s'ha vist potenciada al llarg de les tres últimes dècades pel desenvolupament de l’anomenat periodisme de servei i consum, que va fer que els diaris dediquessin, especialment els caps de setmana, amplis espais a orientar i recomanar activitats de lleure i el consum de serveis i productes, i entre els més referits es troba el vi”.

En aquest marc es considera que la continuïtat i seguiment de la comunicació aconseguida en la premsa de paper es veu, a la seva vegada, limitada en els nombrosos casos en què les webs corporatives de les DO’s i cellers no s'actualitzen o no actuen en xarxes socials i deixen poc rastre a Internet.

També us pot interessar

Imatge il·lustrativa
01/01/1970
Analitzem amb Màrius Fuertes les calories de la cervesa i del suc de taronja | És certa la afirmació "panxa cervesera"?
Imatge il·lustrativa
Ramon Roset | 16 comentaris
01/01/1970
Us proposem 6 bars tan sorprenents com imprescindibles per prendre unes copes de vi a la ciutat
Imatge il·lustrativa
01/01/1970
Aprèn a fer el gintònic perfecte amb el sommelier Xavi Nolla | Us donem 5 consells per fer-vos el combinat de la mateixa manera que us el faria un professional

COMENTARIS

Cava y comunicaciones
George Potter, 06/03/2018 a les 23:03
+0
-0
Es cierto que muy pocas marcas/productores reciben la gran mayoría de menciones en la prensa. No obstante, por un lado, el Consejo Regulador tiene un departamento de comunicaciones y relaciones públicas que al parecer trabaja al destajo para difundir el nombre del cava, pero también, no hay demasiados elaboradores que dispongan de especialistas en comunicaciones. Yo he visitado docenas de bodegas durante varios años recopilando información sobre el cava y las elaboraciones de estas bodegas para un libro en inglés, y encontré que en muchas, no había alguien especializado para comunicar adecuadamente. En bastantes casos, las personas que me atendieron eran los propietarios, responsables técnicos o comerciales, buenos conocedores de sus productos y su elaboración, y con pasión facilitaban mucha, a veces muchísima información y datos. Y, a decir la verdad, me ayudaron para disponer de lo que buscaba y aprendí un montón.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
01/01/1970
Grans Muralles 2010, un dels vins més emblemàtics de la família Torres, ha obtingut la màxima distinció al Concurs Internacional de Vins Bacchus | El Concurs ha celebrat la seva 15a edició aquesta setmana a Madrid en un tast a cegues amb 85 professionals vinícoles de rellevància mundial.
Imatge il·lustrativa
01/01/1970
L'entrada de l'estiu arriba amb la calor i els escumosos rosats són bons aliats per aquestes èpoques de l'any | Recomanem 10 vins rosats amb bombolles perfectes per a l'aperitiu i per acompanyar àpats com amanides, arrossos i mariscs.
Imatge de la Mostra de Vins i Caves de catalunya al passatge Lluís Companys
Imatge de la Mostra de Vins i Caves de catalunya al passatge Lluís Companys | INCAVI
Ramon Francàs
01/01/1970
L’AVC diu que el govern municipal d’Ada Colau està ara més receptiu davant el projecte del Catalan Wine House | Valentí Roqueta diu que la iniciativa necessita d’un horitzó d’estabilitat política a mig termini
Tast del jurat, al Pavelló Firal 1 d'Octubre de Móra la Nova.
Tast del jurat, al Pavelló Firal 1 d'Octubre de Móra la Nova. | Cedida
01/01/1970
La DO Terra Alta s’imposa i s’emporta 15 premis, seguida de la DO Montsant, amb 6 premis; en tercera posició, la DO Tarragona obté 5 guardons; i la DOQ Priorat aconseguix 2 premis