“Necessitem apujar els preus”

Els perills i oportunitats de traslladar al mercat les conseqüències d'una verema escassa i més cara

On se situa el consum de vi a Catalunya? El futur és a la Xina?

| 12/01/2018 a les 09:23h
Especial: Verema
Arxivat a: Mercats, mercats, apujar preus, verema
Verema a Juvé & Camps
Verema a Juvé & Camps | Jordi Elías
Propers ja a una nova verema a l'hemisferi sud que pot afectar els mercats internacionals, com es recorda des de l’Observatorio Español del Mercado del Vino (OeMV), “el vi espanyol s'enfronta al repte de com traslladar les conseqüències d'una verema escassa i més cara al mercat i com aprofitar l'oportunitat per a un millor posicionament dels nostres vins que ajudi a generar valor, imatge i marge en el conjunt de la cadena”. Des de l’OeMV s’apunta que hi pot haver una previsible pèrdua de mercats en termes de volum, una mica al mercat nacional i més en exportació, particularment entre els vins de menys valor mitjà.

També es creu que hi pot haver un estrenyiment de marges a les empreses per la dificultat de traslladar el 100% de les pujades en verema, particularment entre les menys diversificades i les que concentren major part de les seves vendes en productes de l'any.

Així mateix, es manifesta que la curta collita espanyola, coincidint el 2017 amb collites també curtes dels principals veïns i productors mundials però potser parcialment compensada per bones veremes a l'hemisferi sud al març, “fan preveure que es mantingui la tendència actual de semblant o menor volum mundial comercialitzat, a preus mitjans més elevats, amb una facturació lleugerament a l'alça”.

En el cas de l'Estat, encara amb un 55% del volum d'exportació de vins a doll (20% del valor total) i més de 4 milions d'Hl de most, la reducció de la quantitat disponible de vi i la seva conseqüent elevació de preus “es deixarà notar de manera especial”. La menor collita a Espanya, però també a Itàlia i a França aquest any, pot augmentar, doncs, la tendència, ja existent en els mercats, cap a un menor volum de comercialització a preus més elevats que sí permeten un augment de la facturació.

Per a les empreses, afegeix l’OeMV, el repte davant d'aquestes perspectives de mercat és com assumir els percentatges d'increment de cost que no es puguin traslladar íntegrament als clients i, si s’escau, com assumir la pèrdua de vendes que pugui derivar-se de l'increment de preus que sí es traslladi fins al consumidor.

“En els dos casos (risc de menor marge i risc de pèrdua de mercat), les amenaces són més grans per a les empreses menys diversificades i més vinculades a productes de l'any, en què no es disposa del matalàs que ofereixen existències d'anys anteriors i el marge és normalment més petit (i, per descomptat, molt més gran l'efecte sobre aquelles empreses que han perdut una gran part de la seva producció aquest any)”.

Ara bé, no tot es pinta de color negre. També s’apunta que aquesta situació de mercat també suposa una oportunitat, en incrementar la tendència cap a la diversificació en les carteres de producte i la seva ‘premiumització’: “recerca de clients, tipus de productes i línies de comercialització que en el futur ens facin menys dependents de les àmplies variacions de preu en verema”.

El president del Consell Regulador de la DO Catalunya i vicepresident de la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya, Xavier Pié, recorda que la sequera i les glaçades han minvat les produccions en els darrers anys i no només en la darrera campanya. Destaca que el vi català afronta amb més avals les distorsions que es preveuen en els mercats a causa de la seva “molt bona relació entre la qualitat i el preu”.

Ara bé, Pié no té cap mena de dubte que cal incrementar els preus, tot recordant que aquests estan molt ajustats des de la crisi econòmica. Rebla el clau afirmant que “hem de ser capaços de poder traslladar als consumidors els increments de preus per unes menors collites, ja que ho necessitem”. Des de l’OeMV, però, es recorda que les pujades de preu són “difícils de traslladar”.
 

També us pot interessar

Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar
Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar | Francesc Guillamet
Sergi Cortés | 1 comentari
Parlem amb el Rubén Pol, sommelier del restaurant barceloní Disfrutar
Imatge il·lustrativa
Aprèn a fer el gintònic perfecte amb el sommelier Xavi Nolla | Us donem 5 consells per fer-vos el combinat de la mateixa manera que us el faria un professional
Imatge il·lustrativa
per Màrius Fuertes, enòleg

COMENTARIS

LA MINISTRA D'AGRICULTURA NO S'ENTERA
Manuel Duran, 18/01/2018 a les 15:59
+0
-0
Es evident que Espanya te que augmentar el preu del seus vins, que son els mes barats del mon, pro la Ministra d'agricultura va premiar la empresa que mes barat ven. Total desorientació!!!!

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
Grans Muralles 2010, un dels vins més emblemàtics de la família Torres, ha obtingut la màxima distinció al Concurs Internacional de Vins Bacchus | El Concurs ha celebrat la seva 15a edició aquesta setmana a Madrid en un tast a cegues amb 85 professionals vinícoles de rellevància mundial.
Imatge il·lustrativa
L’ampolla d’aquest escumós Premium s’inspira en les plomes que Mistinguett, la vedet francesa més famosa de tots els temps, va utilitzar per primera vegada en un espectacle
Imatge il·lustrativa
La collita se situaria en 31.800 tones, inferior a l’any passat però lleugerament superior a una campanya mitjana | Les xifres són provisionals, depenent de les pluges de l’octubre i dels rendiments de l’oli
Imatge il·lustrativa
Fins al 27 d’octubre es mantindrà oberta la possibilitat d’inscriure’s en aquesta iniciativa que enguany augmenta els premis per als participants