Cava

La fredor del cava

Màrius Fuertes (Girona, 1970). És enòleg i especialista en tast sensorial. Ha escrit llibres com "El vi neix a la vinya". Actualment és consultor enològic de varis cellers nacionals i internacionals.

Aposta ecològica de Cuscó Berga

| 09/01/2018 a les 09:32h
Arxivat a: Opinió, cava
Quico Ortega
Qui no ha sentit mai, o fins i tot ha dit, allò de que el cava com més fred millor? Com a expressió simple de consum genèric la trobo apropiada. Un cava a temperatura massa elevada es presenta feixuc, lent i massa alcohòlic. Però, cal anar en compte. Hi ha un matís important a fer que, si no es contempla, ens pot passar per alt una part important de cada ampolla que obrim.

Les nostres papil·les gustatives perden pràcticament tota la sensibilitat a temperatures inferiors als 6ºC. D'aquesta constatació física es desprèn que si bevem un cava que hagi estat refredat per sota de la xifra esmentada, pràcticament només trobarem sensacions tèrmiques. Les gustatives i moltes de les aromàtiques passaran desapercebudes en gran mesura, perquè la nostra boca no disposarà de les condicions idònies per a poder treballar. Per això es diu sovint que un cava de qualitat mediocre “passa” bé si és ben fresquet. El producte en si no millora, però al baixar-ne molt la temperatura, n'amaguem les seves notes més negatives ressaltant-ne només l'aspecte tàctil refrescant de la fredor.

No nego que, amb alguns productes, aquesta sigui una eina prou útil. Opino, però, que és millor optar per trobar un cava de més qualitat (avui no en falten). I quan el tinguem, no caiguem en l'error de també portar-lo a temperatures glacials. Si ho fem, el que passarà és que eliminarem igualment els aspectes gustatius i aromàtics que, en aquest cas, són dignes de gaudir i no pas de perdre's. Llavors esdevindria aquella altra frase també habitual que diu que “aquest cava és millor en la darrera copa que no pas recent obert”. Senzillament el que hauria passat és que un cop perduda la fredor excessiva, s'expressa en la seva plenitud.

Per tant, aconsello que refresquem els caves progressivament amb gel i aigua fins als 6-9 ºC, segons l'envelliment i la complexitat de cada producte. Després, a l'hora de tastar-los, detectarem si la qualitat és més aviat baixa, però gaudirem en gran mesura si es tracta d'un bon cava.

També us pot interessar

01/01/1970
Analitzem amb Màrius Fuertes les calories de la cervesa i del suc de taronja | És certa la afirmació "panxa cervesera"?
01/01/1970
Aprèn a fer el gintònic perfecte amb el sommelier Xavi Nolla | Us donem 5 consells per fer-vos el combinat de la mateixa manera que us el faria un professional
01/01/1970
per Màrius Fuertes, enòleg

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
01/01/1970
Grans Muralles 2010, un dels vins més emblemàtics de la família Torres, ha obtingut la màxima distinció al Concurs Internacional de Vins Bacchus | El Concurs ha celebrat la seva 15a edició aquesta setmana a Madrid en un tast a cegues amb 85 professionals vinícoles de rellevància mundial.
L'Oller del Mas prepara el terreny per començar les obres de l'Eco Wine Resort | Oller del Mas
01/01/1970
Aquest dilluns van començar a preparar el terreny per iniciar la primera fase de les obres
01/01/1970
Per quart any consecutiu el valor del mercat espanyol de restaurants registrarà al tancament de 2017 una evolució positiva, en un context de dinamisme del consum de les llars i de fort creixement en l'entrada i la despesa dels turistes estrangers | D'aquesta manera, la facturació sectorial s'aproximarà als 23.100 milions d'euros, un 4,7% més que el 2016, any en què va augmentar un 5,0% | L'avanç de les cadenes de restauració informal i menjar ràpid segueix impulsant la tendència de concentració de l'oferta. El conjunt de cadenes de restaurants ha reunit una quota de mercat conjunta del 34%, sis punts més que el 2012
Ramon Francàs
01/01/1970
Freixenet, Codorníu, Juvé i Camps, Gramona i Recaredo són els qui més insercions aconsegueixen als mitjans | Miguel Torres (pare i fill), José Luis Bonet i Mar Raventós són els “principals portaveus” de la comunicació del vi de Catalunya