Marketing digital per a cellers

Decàleg de bones pràctiques 2.0, o com fer un pla de màrqueting digital per un celler o un restaurant

Què hem de fer a Internet si tenim un celler o un restaurant? Normes bàsiques

| 07/04/2017 a les 23:37h
Arxivat a: Vi i tecnologia, plà de marketing digital
Internet ens ha canviat la vida. Ens hem hagut d'adaptar a l'àmbit digital perquè ha modificat fins i tot les nostres relacions. I les empreses no han quedat al marge del canvi, al contrari, o s'han adaptat integrant l'ecosistema digital al seu dia a dia amb una estratègia clara o, com la majoria d'elles, no s'han adaptat i simplement hi són perquè s'hi ha de ser. Totes les empreses són ja a Internet, però de quina manera? No n'hi ha prou amb només ser-hi, hem de saber perquè, tenir uns objectius i una estratègia.

Foto: pixabay


Pla bàsic de màrqueting digital per restaurants i/o cellers

1- Objectius: Tot pla de màrqueting necessita uns objectius, i el digital no és diferent. Intenta que aquests objectius siguin SMART:
S: eSpecífics
M: Mesurables
A: Assolibles
R: Raonables
T: en un període de Temps concret

2- Target i competència: Estudia el teu target i la competència. Quin és el perfil de gent que em busca? Com em busquen? Qui és la meva competència? Quan em costarà guanyar-la? A Internet tot es mesura. Un estudi de mercat que al món offline costaria molts diners, al món digital és gratuït o pràcticament gratuït.

3- Desenvolupament web: Si a hores d'ara encara no tens web, tens bones notícies, podràs fer-la bé! Pensa en factors com els dispositius mòbils -¿n'hi ha prou amb una plantilla responsive o adaptada a dispositius mòbils?- i la velocitat de càrrega, google és molt estricte amb aquests dos factors, ja que intervenen directament amb l'altra obsessió del cercador; la resposta d'usuari. Utilitzem gestors de continguts flexibles, CMS tipus wordpress, prestashop, magento... encara que un familiar nostre faci webs a mida!
 

4- Ja tinc el web... I ara què?: Ara tenim davant el repte més gran de tots... Atraure trànsit. El punt més difícil i on és la majoria del sector. Disposem de pressupost? Quines opcions tenim? Són moltes les opcions, més cares, més barates, i fins i tot gratuïtes, però el que està clar és que sense contemplar-les, no hi ha visites al nostre lloc web i, per tant, hem perdut temps i diners amb tota la feina feta fins aquí. Algunes opcions per atraure trànsit són; SEO, SEM -pagament per clic o PPC-, Guest Blogging -o publicar articles en webs del sector-, baners, xarxes socials, e-mail màrqueting... 

5- Fidelitzar: Potser aquest punt no el trobeu com a tal als llibres de màrqueting, però he volgut posar-lo per donar-li més importància. Ho podem dir d'una altra manera; crear comunitat. Tant cellers com restaurants oferiu producte... o millor encara, experiències! Us imagineu que venguéssiu bosses de plàstic? Com faríeu comunitat?

6-Anàlisi de mètriques: Si volem millorar necessitem mesurar. Què ha passat amb el nostre trànsit? Qui entra a la nostra pàgina? És home o dona? Des de quina zona del món? Ve de facebook aquest trànsit, o de cerca orgànica? Hem de familiaritzar-nos amb google analytics, i també amb cada xarxa social i el seu "software" per veure estadístiques del que publiquem.
 

Errors comuns: Els punts següents ja no són dins un pla de màrqueting pròpiament dit, però he cregut important fer-ne una pinzellada.
Aclariment: aquests punts, els errors comuns, donarien per escriure un web sencer.

7- Metadades: Posa (meta)títols adequats i (meta)descripcions adequades. Normalment el primer contacte amb el teu web no és la teva portada, sinó el teu snippet:
 
Tant el primer com el segon snippet -resultat de cerca amb google-, tenen molts errors. La descripció (metadescripció, per ser exactes), l'agafa google en els 2 casos per defecte perquè no s'ha especificat. En el segon cas, a més a més, el títol "Inicio" no dóna cap informació rellevant a google sobre el contingut de la pàgina on enllaça.

8- Utilitza Youtube: Crea i optimitza -molt important!- un canal de youtube. Tens molts productes/experiències que poden ser material audiovisual molt interessant. Youtube és el segon cercador més gran del món (més gran que el xinès baidu), i és de google. Per tant, posicionar vídeos a youtube és fer-ho també a google.
 
Vídeo amb 11 milions i mig de visualitzacions

9- Compte amb els intermediaris: Hem de ser amics de portals com Trip Advisor o booking. Ens agradi o no, hi haurà opinions dels nostres productes/serveis fetes per particulars -i algunes negatives fetes per nostra competència!-. Com que no podem evitar ser-hi, hem de ser-hi bé, provocant que parlin bé de nosaltres. Hem de ser proactius i demanar opinions després de vendre bones experiències.

10- Les xarxes socials no són canals de comunicació propis: Tenir molts seguidors a la nostra fanpage de facebook, a twitter o a Instagram està molt bé, però en realitat no tenim cap control sobre aquests seguidors. Preguntem-nos si tenim dades d'ells. Tenim, per exemple, alguna adreça de correu electrònic? La resposta és NO. És important tenir en compte que el negoci i la comunitat l'hem de fer a casa nostra, i casa nostra és la nostra pàgina web.

També us pot interessar

01/01/1970
Analitzem amb Màrius Fuertes les calories de la cervesa i del suc de taronja | És certa la afirmació "panxa cervesera"?
Ramon Roset | 16 comentaris
01/01/1970
Us proposem 6 bars tan sorprenents com imprescindibles per prendre unes copes de vi a la ciutat
01/01/1970
Aprèn a fer el gintònic perfecte amb el sommelier Xavi Nolla | Us donem 5 consells per fer-vos el combinat de la mateixa manera que us el faria un professional

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
01/01/1970
Grans Muralles 2010, un dels vins més emblemàtics de la família Torres, ha obtingut la màxima distinció al Concurs Internacional de Vins Bacchus | El Concurs ha celebrat la seva 15a edició aquesta setmana a Madrid en un tast a cegues amb 85 professionals vinícoles de rellevància mundial.
01/01/1970
El concurs internacional Grenaches du Monde ha triat a la Terra Alta, i a la garnatxa catalana per extensió, com a seu per a la seva edició del 2018 | El concurs estrena el segon vídeo
Ramon Francas
01/01/1970
Can Sala de Freixenet és un dels 12 caves que han assolit la nova categoria que dóna visibilitat a la més alta gamma del cava, el vèrtex de la piràmide qualitativa del sector | Tast a càrrec de Ramon Francàs
01/01/1970
Els més de 500 professionals que van assistir a l'acte van poder tastar més de 190 referències dels 35 cellers que hi van participar