vi català

Augmenta el consum de vi català a Catalunya i al món

El volum de vendes del sector dels vins i caves a Catalunya ha crescut fins als 1.600M€

Ho indica un informe elaborat per la Generalitat a través d’ACCIÓ que destaca que el total d’exportacions de les 11 DO’s catalanes suma un 46’3% de les vendes

El proper 5 de febrer es presenta la segona edició de l'Espai del Vi Català

| 29/01/2016 a les 07:52h
Especial: has de saber!
Arxivat a: Mercats, Vi Català, Exportació, Vins catalans
Botiga de Vins i Licors Grau, a Palafrugell
Botiga de Vins i Licors Grau, a Palafrugell | Vins i Licors Grau
Ho indica un informe elaborat per la Generalitat a través d’ACCIÓ, que identifica un total de 853 empreses i entitats en aquest sector amb un volum de negoci total de 1.600M€.
L’informe identifica nous models de negoci i nous perfils de consumidors com els millenials (21-33 anys), que veuen el vi com un luxe assequible. 
 
El volum de vendes del sector dels vins i caves a Catalunya ha crescut fins als 1.600M€. Ho indica un informe elaborat per la Generalitat a través d’ACCIÓ, que identifica un total de 853 empreses, cooperatives i autònoms  amb un volum de negoci total de 1.600M€ al 2013 (últimes dades disponibles). Respecte al 2008, la facturació agregada de les empreses ha crescut de mitjana un 4,66%. Les empreses mitjanes, amb una facturació entre 10M€ i 50€, són les que han experimentat un major creixement i una millor rendibilitat.
 
L’estudi, que ha estat presentat avui a la seu d’ACCIÓ, analitza el sector estimant la seva actualització, detectant tendències i canvis en els models de negoci, per acabar apuntant reptes estratègics pel conjunt del sector. Així ho han explicat Alberto Pezzi, director de la Unitat de Clústers d’ACCIÓ i Clara Santamaria, clúster manager d’INNOVI (Clúster Vitivinícola Català).
 

Vinacoteca (Vilaviniteca), al carrer València 595 de Barcelona Foto: Vilaviniteca


Pel que fa als vins venuts sota les 11 DO catalanes, han guanyat 4,4 punts de quota de mercat intern respecte a les últimes estadístiques. Han passat d’un 27,8% (2009) a un 33,7% (2014), fet que demostra una clara tendència de creixement i bonança del sector a Catalunya. Aquest augment ha permès que el conjunt de les DO’s assoleixi la primera posició en el consum de vi a Catalunya. L’estudi també destaca el total d’exportacions de les DO’s de Catalunya amb un 46,3% de les vendes.

Un nou perfil de consumidor: els millenials
L’estudi detecta nous perfils de consumidors, com els millenials, persones d’entre 21 i 33 anys que veuen el vi com un luxe assequible. Aquestes noves generacions de consumidors de vins i caves busquen noves experiències i, per això, molts d’ells formen part de wine clubs o tasting groups. L’informe indica que el nombre de millennials que prefereix cervesa en comptes de vi ha disminuït d’un 33% a un 27% en tres anys. Els millenials opten per vins que que siguin més refrescants, afruitats i més fàcils de beure, fet que provoca una major tendència a la drinkability enfront a la digestability. Els baby boomers (46-64 anys) continuen essent el perfil de consumidors que més vins i caves consumeixen, amb un 39% del total.
 

Barcelona Vinos, al Carrer de les Tres Senyores, 50 de Barcelona Foto: Barcelona Vinos


Noves estratègies de posicionament
En un sector en què la competència és molt forta, amb més de 5.000 cellers i més de 22.000 marques només a l’Estat espanyol, la saturació d’oferta i concentració de grans grups fa que les empreses busquin noves estratègies per posicionar-se. La majoria es centren en crear experiències: crear nous formats de packaging, facilitar la compra online i fomentar l’enoturisme són les propostes amb més força. L’estudi planteja l’enoturisme com una de les vies més ràpides i atractives per arribar als consumidors, i que la ruta del Penedès és líder a l’Estat espanyol arribant als gairebé 500.000 visitants cada any.
 
Els clústers i la competitivitat de les empreses
L’objectiu de l’estudi, realitzat amb la col·laboració de Cluster Development és facilitar al sector dades, tendències i reptes estratègics per impulsar-ne la seva competitivitat. L’elaboració d’aquest informe s’emmarca dins les actuacions de la Generalitat per impulsar la política de clústers: agrupacions d’empreses i institucions d’un mateix sector que comparteixen una plataforma per créixer, generar massa crítica, compartir reptes i tendències del mercat, fer treball en xarxa, incrementar la seva visibilitat i projectar-se al món.
 

També us pot interessar

Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar
Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar | Francesc Guillamet
Sergi Cortés | 1 comentari
Parlem amb el Rubén Pol, sommelier del restaurant barceloní Disfrutar
Imatge il·lustrativa
Aprèn a fer el gintònic perfecte amb el sommelier Xavi Nolla | Us donem 5 consells per fer-vos el combinat de la mateixa manera que us el faria un professional
Imatge il·lustrativa
per Màrius Fuertes, enòleg

COMENTARIS

Països no productors
M.R. WSET, 29/01/2016 a les 12:12
+1
-0
No sabia que quatre dels 15 principals productors mundials de vi havien deixat de produir i exportar els seus productes aquest any. Crec que haurieu de el cinqué paragraf per intentar donar més serietat a l'article.

EUA 22,140 hl de vi produits al 2015 4rt productor mundial
Austràlia 12,000 hl de vi produits al 2015 7é productor mundial
Rússia 4,880 hl de vi produits al 2015 11é productor mundial
Brasil 2,732 hl de vi produits al 2015 15é productor mundial

Moltes grácies.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
Salmos 2016 de Família Torres obté el Priorat Trophy del certamen | El jurat està format per 400 experts de vi de 38 països, entre ells Masters of wine
Imatge il·lustrativa
En Carles Xuriguera i la Romina Ribera ens proposen una sèrie d'escenes, més o menys habituals, i més o menys "kafkianes" que ens fan reflexionar sobre el moment actual dels vins catalans.
Imatge il·lustrativa
La tercera edició del cicle Vi en Viu apropa la música al celler amb tres concerts de petit format