NUTRICIÓ

Esmorzes de manera sana? 8 propostes ideals

Chiara Gai, educadora nutricional, ens proposa 8 esmorzars sans i sense menjar embotits

​Què té més calories, una cervesa o un suc de taronja?

| 04/12/2015 a les 10:19h
Arxivat a: Espai Nutrició, Esmorzar, Nutrició
Imatge il·lustrativa
És imprescindible esmorzar? No hi ha proves científiques que avalin de manera contundent aquest gran precepte de la nutrició que considerem una veritat absoluta.
Analitzant els estudis publicats al dia al dia d'avui (agraïm en aquest sentit la gran labor de Centinel en el seu blog "lo que dice la ciencia para adelgazar") podem afirmar que:

1) Saltar-se l'esmorzar no sembla afectar el rendiment cognitiu i escolar.

2) Tampoc sembla provocar la necessitat de compensar menjant més en àpats posteriors.

3) Saltar-se l'esmorzar pot ser perjudicial per persones amb diabetis 2 o persones que esmorzen habitualment, ja que pot provocar desequilibris en el metabolisme de la glucosa i en la regulació de l'apetit.

4) La inclusió de proteïnes en l'esmorzar pot ajudar a controlar la gana.

Ara bé: l'esmorzar, com qualsevol altre àpat, és una gran ocasió per alimentar-nos de forma saludable i és un ritual que pot unir la família i ajudar-nos a començar el dia amb bon humor.
Però, sobretot, és possiblement l'àpat més millorable del dia, ja que la gran majoria de les persones esmorzen cereals ensucrats, galetes, brioixeria industrials i altres productes poc saludables.

Què ens convé esmorzar doncs?
No hi ha un esmorzar perfecte per a tothom, encara que l'ideal és trencar amb l'esmorzar dolç. A continuació trobeu 8 propostes senzilles i saludables:

1. Clàssic. Una llesca de pa integral (parlarem aviat de com reconèixer i on trobar el pa integral de veritat) amb rodanxes de tomàquet, oli d'oliva verge extra i un tros de formatge.
2. Fresc. La fruita fresca de temporada és una boníssima opció, s'ha d'evitar la fruita en llauna i els sucs industrials. Una peça de fruita barrejada amb iogurt natural o mató.
3. Diferent. Provem productes com l'alvocat (es pot untar sobre pa torrat amb unes gotes de llima, oli, sal i pebre).
4. Energètic. Els ous són una gran opció: un ou dur, una petita truita francesa o amb espinacs o, perquè no, mongetes. Acompanyat de pa negre (d'estil alemany) ens dóna una opció energètica i rica de fibres.
5. Del mar. Per variar potser interessant un petit entrepà de pa integral amb tonyina clara o una llenca de salmó fumat.
6. Amb cereals. Si acostumem a esmorzar cereals, canviem els ensucrats (els infantils són els pitjors) per musli natural fet a casa: barregem flocs de civada i/o altres cereals integrals amb fruits secs com ametlles, nous, panses, figues, prunes seques, orellanes i llavors (sèsam, pipes de carabassa, de gira-sol, de lli, millor si triturades). La civada (avena sativa) és un cereal nutricionalment molt interessant: és molt rica en fibres solubles, que ajuden a mantenir baix el nivell de colesterol LDL a la sang.
7. Líquid. Té, infusions, cafè, llet, begudes de soja, civada, arròs o altres cereals són bones opcions líquides per acompanyar l'esmorzar, els batuts de fruita, làctics i fins i tot verdures poden arribar a ser fins i tot un substitut. Si es necessita ensucrar, les millors opcions són la fruita fresca o seca i la mel artesanal (la industrial no aporta res, només calories).
8. De forquilla. I si ens ve de gust un esmorzar de forquilla les opcions més saludables són els bolets, els caragols a la llauna, el bacallà amb llegums o altres vegetals (amb samfaina, en esqueixada, empedrat, amb el xató), l'escalivada, les sardines, els calamars, i les sípies.

També us pot interessar

Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar
Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar | Francesc Guillamet
Sergi Cortés | 1 comentari
Parlem amb el Rubén Pol, sommelier del restaurant barceloní Disfrutar
Imatge il·lustrativa
Aprèn a fer el gintònic perfecte amb el sommelier Xavi Nolla | Us donem 5 consells per fer-vos el combinat de la mateixa manera que us el faria un professional
Imatge il·lustrativa
per Màrius Fuertes, enòleg

COMENTARIS

Va de tonyina...
Pere Salom, 04/12/2015 a les 12:59
+0
-1
Amb això de "tonyina clara" (sic) us referiu a "tonyina d'aleta groga"?
Ho dic perquè em sembla que "tonyina clara" és una adaptació desafortunada d'"atún claro"

En tot cas, molt interessant.
RE: Va de tonyina...
Chiara Gai, 05/12/2015 a les 15:32
+1
-0
Bona tarda Pere,
tonyina clara és "el nom comercial amb què es coneix la conserva elaborada amb la carn del llom, de tonalitat més clara, de la tonyina d'aleta groga". Ho pots comprovar en el TermCat, el centre de terminologia de la llengua catalana de la Generalitat de Catalunya i de l'Institut d'Estudis Catalans (

). Moltes gràcies per llegir-nos!

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
Salmos 2016 de Família Torres obté el Priorat Trophy del certamen | El jurat està format per 400 experts de vi de 38 països, entre ells Masters of wine
Imatge il·lustrativa
“180 anys alimentant Barcelona” és el nom d'un programa on els vins de la DO Penedès participaran en les activitats de cuina i conversa dirigides per experts del sector.
J. Antonio Valls, Javier Pagés i Marta Macías
J. Antonio Valls, Javier Pagés i Marta Macías
BWW vol mostrar el potencial de el vi espanyol al mercat internacional
Els nous vins del projecte Bell Cros
Els nous vins del projecte Bell Cros
Ramon Francàs | 1 comentari
Els suecs Ann i Peter Skoglund presenten avui a Barcelona el nou projecte del celler Bell Cros | Acústic Celler d’Albert Jané comença les obres del seu nou celler a Marçà, on s’obriran a l’enoturisme | Josep Grau Viticultor de Marçà fa el salt a la DOQ Priorat, amb nou celler a Gratallops