Enveja d’Andalusia

| 03/03/2014 a les 11:16h
Arxivat a: Opinió
per Joan Segura i Segura, Responsable d’oli d’oliva Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya
Des de dissabte, ja és obligatori que bars i restaurants serveixin els olis etiquetats i en envasos que no es puguin reomplir. Aquesta normativa, que ja s’aplica a Portugal des de l’any 2005 i a Itàlia des de 2006, ha provocat un considerable enrenou a casa nostra i alguns restauradors s’han afanyat a buscar alternatives a l’ampolla d’oli d’oliva.
 
Per què sembla que a la restauració local li costa tant incorporar els nostres olis a l’oferta gastronòmica dels productes de proximitat?
 
Quan viatgem a Itàlia, prenem oli italià, vins italians i formatges italians, a més de gaudir dels típics plats italians. Sense anar tan lluny, a Andalusia és impensable no trobar oli andalús, de la mateixa manera que a La Rioja t’oferiran riojas a les cartes de vins i a Galícia hi beuràs albarinyos. 
 
Per què a Catalunya no fem aquesta aposta decidida pels nostres productes? Per què tenim la temptació d’utilitzar productes d’altres indrets? No volem ni podem desprestigiar els aliments d’altres territoris, però ens sap greu veure com els nostres productes s’han d’acabar destinant a l’exportació. Sabeu que si tots consumíssim oli elaborat a Catalunya, seríem una comunitat deficitària en la producció d’oli d’oliva?
 
A la pràctica, la diferencia entre posar a taula un oli verge extra i un oli de llavors és de 0,02 euros per menú. El càlcul és molt senzill: amb una ampolla d’un quart de litre d’oli verge extra es poden amanir 20 menús i té un cost de 2,13 euros, mentre que el cost d’una ampolla d’oli de gira-sol de la mateixa capacitat és d’1,63 euros.
 
Per una diferència de 2 cèntims d’euro, restauradors i productors col•laboraríem plegats per explicar que, a casa nostra, hi ha 5 denominacions d’origen d’oli d’oliva verge extra, que garanteixen una qualitat excel•lent i preserven les peculiaritats de cada zona.
 
Posar a taula un oli d’oliva ben etiquetat és una mesura que millorarà la transparència entre restaurador i consumidor igual que ja va succeir, fa anys, amb les begudes d’alta graduació alcohòlica. A més, es millorarà la higiene, s’evitaran possibles fraus i s’afavorirà la identificació de la categoria, la qualitat i l’origen d’un producte que és pilar de la Dieta Mediterrània i té un pes indiscutible en la nostra economia.
 
A Catalunya, unes 30.000 famílies vivim de l’oli d’oliva. Les cooperatives representem el 70% de la producció i generem 1.500 llocs de treball. 
 
Quan estarem orgullosos d’allò que és nostre?
 
 

També us pot interessar

Imatge il·lustrativa
El Principia Mathematica del celler Alemany i Corrio és el "best overall" d'una llista de 10 grans vins blancs on també apareix, en la novena posició, l'Auzells de Tomàs Cusiné
Imatge il·lustrativa
“Avui sí que soc capaç de denunciar-ho i de dir prou”, comenta en un vídeo a Twitter.
Imatge il·lustrativa
Ca N'Estella torna a guanyar un "Platinum" als concursos anglesos Decanter amb el Rabetllat i Vidal Gran Reserva Xarel·lo
Imatge il·lustrativa
L'anyada 2008 del Llegat de Llopart, que ja és al mercat, es pot tastar en exclusiva en una experiència amb una visita privada que el celler ha dissenyat
Imatge il·lustrativa
Pexels
Un macroestudi científic es basa en 22 indicadors de salut, prenent dades de 1.340 milions de persones entre 1990 a 2020
Vinyes de la DO Tarragona a l'Alt Camp
Vinyes de la DO Tarragona a l'Alt Camp | ACN
Wine Bar del celler Artium
Wine Bar del celler Artium
A partir d’aquest cap de setmana el joc digital interactiu estarà disponible a través d’un enllaç QR a un total de sis establiments de la comarca