Aquesta notícia es va publicar originalment el 02/04/2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La Plataforma Salvem la Cerdanya és de recent creació. A través de les xarxes socials i de www.change.org recullen signatures en contra del nou pla director urbanístic de l'Aeròdrom de la Cerdanya que preveu, entre altres, un canvi d'usos, l'ampliació de la pista i, segons afirmen, la possibilitat de requalificar el terreny per permetre la construcció d'hotels i habitatges. És un projecte que convertiria l'aeròdrom de la Cerdanya en un aeroport d'aviació general. Ja porten més de 500 signatures recollides. Els impulsors de la iniciativa són veïns de la comarca: Josep Maria Dolç, Manel Blanch i Alencar Dolç. "Som els portaveus de molts veïns, centenars de veïns, que ja han expressat el seu rebuig a un projecte que no ens han deixat veure. Què volen amagar?", expliquen.
Els impulsors de la campanya repassen les signatures recollides fins ara. Foto: Jordi Pardinilla
- Comencem pel principi. Què és el pla director de l'Aeròdrom de la Cerdanya?
- El departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya va aprovar el passat mes de juliol el Pla Director Urbanístic Aeroportuari de l'Aeròdrom de la Cerdanya. I, durant el mes d'agost, va estar en exposició pública. Les dates triades per aprovar un projecte que sembla que pot tenir gran impacte sobre el territori ja ens fa sospitar de la transparència amb la qual han volgut actuar.
- Què preveu aquest Pla?
- Sí. És la pregunta. Sap que passa? Que hem demanat de veure el document, a través del nostre advocat, i ens han impedit tenir-lo als dits. Ens han deixat veure una part, que estava incompleta. Vam demanar tenir accés al projecte i en resposta escrita del Cap del Servei d'Aeroports i Transport Aeri de la Generalitat, Antoni Bañuelos, ens diuen que el període d'exposició pública ha finalitzat i que ara ens hem d'esperar que el projecte estigui aprovat definitivament. Bé. Més transparència, oi?
- Però sabeu que representa el nou Pla?
- Fins on hem pogut gratar, el Pla Director Urbanístic de l'Aeròdrom preveu la modificació d'usos, l'ampliació de la pista, nous hangars i la possibilitat de requalificar terrenys amb la idea de fer hotels i habitatges.
- I quines gestions esteu fent?
- Davant la manca de transparència -per molt que ens diguin que el projecte ha passat el període d'exposició pública. Volem insistir que el projecte va ser exposat en el mes d'agost- ens hem dirigit al Síndic de Greuges per queixar-nos del tracte rebut de l'administració pel que fa a la vulneració del dret a la informació . Després, hem iniciat un procediment per la via dels advocats. I, finalment, hem posat en marxa una campanya per les xarxes socials demanant el suport dels veïns de la Cerdanya per aturar aquest projecte. Estem molt contents de l'excel·lent resposta obtinguda en pocs dies. Està clar que hi ha un moviment contrari a la iniciativa. Aquests dies hem començat a recollir signatures en locals, establiments hotelers i botigues de la Cerdanya.
- Quantes porteu recollides? I teniu suport d'institucions i entitats?
- Portem recollides més de 400 a la xarxa i més de 100 en paper. Tenint en compte que fa pocs dies que hem iniciat la campanya el resultat és molt bo. Però, tenim el suport de les associacions de Propietaris del Poble de Soriguerola, a Fontanals de Cerdanya (les primeres gestions les hem fet en nom d'aquest col·lectiu), i de Propietaris de Tartera, a Das. Ja tenim també, verbalment, el suport de les associacions de propietaris de la Solana del Golf, de la Devesa del Golf i la Corona, totes elles de Bolvir. També s'afegiran a la causa la urbanització de Pla de Prats i Samsor. No hem tingut temps per més. Ara volem començar a parlar també amb els ajuntaments i entitats.
- I per què seria tant negatiu el canvi d'usos de l'aeròdrom per un aeroport d'aviació general? No podria ser un generador de nou turisme?
- Abans, volem recordar que ja hi ha un aeroport a 50 quilòmetres d'aquí, a la Seu d'Urgell. Creiem que la llei diu que no hi poden haver dos aeroports tant pròxims. A més, que nosaltres sapiguem, no s'han fet estudis de mercat sobre l'actual demanda que justifiqui un projecte d'aquesta envergadura. I responent a la teva pregunta, la Cerdanya està impulsant un turisme relacionat amb la natura, el senderisme i l'esport. Aquesta és una comarca amb un turisme de tranquil·litat, de muntanya. Què hi pinta una aeroport? Volen convertir l'aeròdrom de la Cerdanya en l'aeroport de Castelló? Per què? I per a qui?