Aquesta notícia es va publicar originalment el 23/12/2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
L'Ajuntament de Das ha reclamat per escrit, en cartes al Servei Territorial de Carreteres de Girona i a la Direcció General de Trànsit de la Generalitat de Catalunya, que s'adoptin les mesures pertinents per tal de reduir la velocitat dels vehicles que circulen per la C-162 (accessos del Túnel del Cadí i que forma part de l'eix E-9) al seu pas pel nucli de Das. El traçat de la carretera escapça una part de la trama urbana de Das que queda separada i dividida per la carretera.
Pas de la C-162 pel nucli de Das Foto: Jordi Pardinilla
"Malgrat que hi ha la senyalització que indica que no es pot anar a més de 50 quilòmetres/hora, els cotxes i els camions no ho respecten massa, per general. Van molt més ràpid. Per ara no ha passat res greu, però no ho descarto. És molt perillós pels veïns, tant pels qui utilitzen la carretera a peu com aquells que l'utilitzen amb el vehicle, quan s'incorporen a la carretera des del poble", ha manifestat Laguarda.
Les demandes des de l'equip de govern de Das s'inicien el mes de novembre de 2015 quan, després d'exposar la situació, reclamen al Servei Territorial de Carreteres de Girona la possibilitat de posar un pas de vianants i uns semàfors de pas. "Però ens van contestar, temps després, que no és possible. Hi hem insistit perquè considerem que és la millor solució", ha explicat Laguarda.

La C-162, quan inicia el seu recorregut dins del nucli de Das, en direcció a Puigcerdà Foto: Jordi Pardinilla
Amb la negativa provisional de Carreteres de la Generalitat, l'Ajuntament ha fet una nova petició a un altre organisme. En aquest cas, s'ha adreçat a la Direcció General de Trànsit per demanar-los uns radars de velocitat. "Aquesta petició encara no ens ha estat contestada", diu Laguarda. Val a dir que la problemàtica de la C-162 al seu pas per Das va ser posada al damunt la taula en la visita que el President de la Generalitat de Catalunya, Carles Puigdemont, va fer a Das i Bellver de Cerdanya el passat mes d'agost.
Un pas alternatiu de vianants
I mentre l'Ajuntament de Das espera poder aplicar una o altra mesura, l'equip de govern s'ha plantejat la idea d'habilitar un pas alternatiu per a vianants, gairebé paral·lel a la carretera, amb recorregut per la cara sud, que uneixi Urús, Das i Alp. "Hi ha molts veïns, principalment persones amb certa edat, que van a Alp pel voral de la carretera. Hi van a comprar. Tenint en compte això que hem dit abans, quedo sorprès que encara no hagi passat res, la veritat", diu Laguarda. Aquest pas alternatiu és només una idea i Laguarda vol plantejar aquesta possibilitat als alcaldes d'Alp i Urús. "Solucionaríem, amb aquest pas, tres aspectes: reduïm la perillositat cap als vianants, millorem l'accés a les persones que viuen a les cases que estan a tocar de la carretera i evitem que els animals salvatges creuin la carretera, si més no per aquest tram", explica Laguarda.
Múltiples accidents amb animals
Laguarda fa referència als accidents amb animals perquè recentment ha rebut una carta dels Agents Rurals de la Generalitat de Catalunya en la qual se'ls fa saber que en el tram de la C-162 es van produir l'any passat (2015) diferents accidents produïts per fauna salvatge. Els accidents, en la majoria dels casos originats per una velocitat superior a la senyalitzada, són habitualment amb cabirols, però també n'hi ha amb porcs senglars, llúdrigues, teixons i guineus, entre altres.

Un camió de poc tonatge enfila la C-162, ja dins del poble de Das Foto: Jordi Pardinilla
El balanç dels Mossos d'Esquadra d'aquest 2016, en relació als accidents amb animals salvatges que s'han produït aquest any en aquest tram de la C-162 han estat de 9 accidents, entre abril i desembre. La majoria, amb cabirols i, molts, entre octubre i novembre. Un altre factor molt similar en tots aquests accidents és que es produeixen ja de nit. L'últim accident es va registrar el 7 de desembre.