El comissionat per a Universitats i Recerca, Joan Majó, ha inaugurat aquesta setmana les noves instal·lacions del Knowledge to Market (K2M) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), ubicat al Campus Nord de la UPC, a continuació de l’edifici Omega. La nova infraestructura acollirà projectes de base tecnològica en l’àmbit de les TIC a partir de la col·laboració universitat-empresa.
El proper 11 de novembre, Tarragona acollirà la Trobada dels Serveis Informàtics de les Universitats de Catalunya 2009 (TSIUC'09), per mostrar, d'una banda, les tecnologies emergents per a la docència i, per l'altra, les experiències que ja s'estan duent a terme.
La Fundació puntCAT proposa, des de fa un temps, diversos projectes a universitats per potenciar la investigació dels seus alumnes. Així, a partir de les capacitats tècniques de la infraestructura dels dominis .cat, els estudiants universitaris poden realitzar projectes de final de carrera que, a més, es preveu que siguin funcionals per a la comunitat catalana a la xarxa.
La UOC prepara un fons de documents digitals per a la promoció de la Societat de la Informació per consultar a través d'Internet. El projecte, anomenat e-Alquimia, compta amb el suport del Ministeri espanyol d'Indústria, i permetrà als usuaris l'edició col·laborativa en un entorn gestionat amb programari lliure.
Els estudiants que es presenten a les proves d’accés a la universitat (PAU) de setembre tenen a la seva disposició un portal web del Comissionat per a Universitats i Recerca per posar a prova els seus coneixements. Al Posa’t a prova hi trobaran tests interactius de totes les assignatures de què s’han d’examinar, per temes i graus de dificultat. Les PAU de setembre es fan els dies 8, 9 i 10.
La setmana passada es va presentar el nou laboratori del Parc Científic de Barcelona, el ChemBioBank. Aquesta iniciativa neix amb l'objectiu de crear una biblioteca ordenada de compostos químics, principalment d'orígen acadèmic, caracteritzant-los i generant una base de dades químico-biològica anotada.
Des d'ahir al vespre ja estan disponibles al web d'Universitats les notes obtingudes als exàmens de les PAAU. Tot i que la data oficial de publicació era el dia 25, ahir a la nit ja es podia consultar la informació, tot i que en alguns moments el web no era accessible, segurament degut a la quantitat de visites que va rebre.
L'Institut Obert de Catalunya (IOC) ha incrementat un 84% el nombre de nous alumnes matriculats en cicles formatius. Un total de 2.322 persones s'han inscrit per cursar aquests estudis durant el primer semestre del curs 2009-10, mentre que els nous matriculats del darrer semestre del 2008-09 en formació professional van ser 1.246. Cal recordar que l'estructura de cursos d'aquests estudis a l'IOC és semestral, no anual.
La societat municipal [email protected], com a membre de l’Associació Internacional de Parcs Científics (IASP), ha participat en la Conferència Mundial d’aquest organisme que per primer cop s’ha celebrat als Estats Units. Aquesta edició ha estat organitzada pel Research Triangle Park a Raleigh, North Carolina, sota la temàtica “Future Knowledge Ecosystems”, coincidint amb el 25è aniversari de la creació de l’associació.
Després de l'anunci del Govern central de donar als estudiants de 5è de primària un ordinador portàtil, van sorgir dubtes sobre si finalment s'hi hauria d'instal·lar Windows i Linux. La decisió, la que es creia vàlida per tots: que duguin els dos sistemes operatius. D'entrada, Windows segur que s'hi instal·larà, mentre que la decisió sobre quina distribució de Linux utilitzar quedarà en mans de cada govern autonòmic. En el cas català, seria probable trobar-nos-hi la distribució Linkat.
Barcelona acollirà els propers 19 i 20 de març el congrés ExpoELearning 2009, la fira més important del sector de l'educació en línia. Enguany, comptarà amb més de 30 expositors de 5 països, 600 congressistes de 20 països i 12 activitats diferents. L'organització preveu l'assistència de 2.800 visitants entre professionals, directius i professors universitaris i d'altres centres.
El Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya, el programa “L'altra ràdio a l'escola” de Ràdio 4 i Podcatalà han convocat la primera edició del concurs de podcast"“Sentits en 2 minuts". Per participar-hi els alumnes de primària i secundària poden crear peces d’àudio de dos minuts que comuniquin sensacions, emocions i sentiments relacionats amb els sentits.
La Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i Orange han signat un conveni per a desenvolupar conjuntament aplicacions que potenciïn l’e-reader de “tinta electrònica”, o llibres digitals, com a instrument educatiu.
L'Informe Sites 2006, coordinat per la International Association for the Evaluation for the Education Achievement (IAE), que analitza la implantació i l’ús de les TIC en 22 sistemes educatius d’arreu del món, ha posat de manifest que més del 85% de professors de ciències i matemàtiques manté l'esquema de classes magistrals, relegant les TIC a la preparació de les classes enlloc de fer-les servir com a eina amb els alumnes. L'informe també posat de manifest que 1 de cada 10 directors consideren importants les TIC per preparar l'alumnas pel món laboral.
Molts webs han començat a parlar aquests dies de la desaparició dels estudis universitaris d'enginyeria informàtica amb el nou Pla de Bolonya. Unes afirmacions que, d'entrada, són completament falses, ja que aquests estudis, adaptats al nou pla, seguiran i, evidentment, els títols assolits abans del canvi seran completament vigents. Això si: Informàtica perdrà pes, i les seves atribucions les assumirà en gran part l'enginyeria de Telecomunicacions.
 
L'estudi Universitic 2008, informe de la situació de les TIC a les universitats de l'Estat, elaborat per la Conferència de Rectors d'Universitats de l'Estat espanyol (CRUE), ha posat de manifest que hi ha un ordinador per cada 15 alumnes de mitjana. Si a nivell europeu, l'any 2010 l'ús de les TIC ha de substituir les classes magistrals, a nivell estatal tot just es comencen a veure millorar algunes xifres. Un 20% de les universitats encara estan desenvolupant un pla d'ensenyament virtual; i un 60% dels alumnes té ordinador. I precisament és a les universitats on cal introduir als estudiants en les noves tecnologies, si no ho estan.
La ministra espanyola de Ciència i Innovació, Cristina Garmendia, ha anunciat que aquest desembre està previst posar en marxa RedIris Nova, una nova xarxa de connexió de centres acadèmics i de recerca que permetrà disposar d'una "gran potència interna", convertint-se en una de les xarxes "més potents d'Europa". RedIris Nova substituirà la xarxa RedIris, operativa des de 1988 com a IRIS, i des de 1991 amb el nom de RedIris.
La nova versió de la distribució de GNU/Linux Linkat 2.0 acabarà arribant a tots els centres educatius, després d'haver-se iniciat com a prova pilot en més de 20 centres. Així, es començarà a utilitzar de forma generalitzada programari lliure a les escoles catalanes, que permetrà estalviar en llicències i iniciar els alumnes en sistemes no necessàriament de pagament, que els ajudaran a entendre'n el funcionament i aplicar-lo en altres sistemes.
La ministra espanyola d'Educació, Mercedes Cabrera, va anunciar la creació d'una nova assignatura de Batxillerat a partir del proper curs, que es dirà "Ciències pel món contemporani", i que haurà d'ensenyar als joves a fer ús d'Internet. Tot i que durant el mateix discurs Cabrera va parlar de l'escola 2.0, i que l'aula ha de ser Internet, Batxillerat és un grau una mica massa alt per començar a formar en l'ús d'Internet: a aquests cursos ja s'hi hauria d'arribar podent-ne fer un bon ús i disposant de connexió, si més no a l'escola, per tal de millorar l'accés a la informació.
Un 90,10%, és a dir, 22.246 estudiants dels 24.691 que es van presentar a les Proves d'Accés a la Universitat (PAU) els dies 10, 11 i 12 de juny les han aprovat (el 2007 va aprovar un 87,26%). Aquest percentatge d'aprovats inclou els estudiants de matrícula ordinària, que són la majoria (21.849); els repetidors suspesos d'altres anys (207); els que es van tornar a presentar per millorar nota (188); i els procedents de batxillerat estranger (2). També ha augmentat lleugerament la nota mitjana, del 5,93% de l'any passsat al 6,05% d'aquest any.
 
Aquest dimecres 25 de juny es publicaran a Internet les notes de les Proves d'Accés a la Universitat, que es van dur a terme els passats 10, 11 i 12 de juny. Com en els darrers anys, les notes estaran disponibles primer a la xarxa, i dos dies després, el 27 de juny, als centres dels estudiants que s'han examinat.
La Universitat de Barcelona (UB) ha incorporat la tesi número 6.000 al repositori de Tesis Doctorals en Xarxa (TDX). La tesi, «Niños en comunidades bilingües: Etnografía en comunidades mayas Chipas-México» és de Nancy Ramírez i ha estat dirigida per María Jesús Burxó.
Ja han estat convocades les Proves d'Accés a la Universitat (PAU) d'enguany, que es duran a terme els dies 10, 11 i 12 de juny. Com ja ha anat passant durant els darrers anys, el web del Consell Interuniversitari de Catalunya permetrà consultar els resultats a partir del 25 de juny des d'Internet, abans que, el 27 de juny, es puguin trobar als centres. També s'han escollit ja les dates de la convocatòria de setembre, que es farà els dies 8,9 i 10. En total s'hi presentaran 24.833 alumnes.
La versió 2.0 final de la distribució de Linux Linkat ja es pot descarregar; i incorpora diverses novetats, entre les que en destaquen un nou escriptori amb efectes 3D, més de 50 noves aplicacions, síntesi de veu en català (elaborada per la UPC), una millor compatibilitat amb maquinari, i millores en el disseny dels models de servidor i client. Aquesta versió de linkat s'instal·larà el proper curs a 100 escoles, i en dos anys es preveu que ja s'utilitzi en totes.
 
El proper dimarts 20 de maig, es farà la segona sessió dels "Matins d'Innovació a l'Escola", una activitat del programa "Aprendre per Innovar" de l'Escola d'Administració Pública de Catalunya. Aquesta sessió tindrà per títol "El networking a l'Administració per avançar cap al coneixement col·lectiu", i comptarà amb una conferència a càrrec de Rosaura Alastruey García, experta l'ús networking professional.
Actualment, ja hi ha 785 centres escolars que han incorporat la biblioteca PuntEdu, una iniciativa del Departament d'Educació engegada l'any 2004 amb l'objectiu de promoure l'hàbit de la lectura, mitjançant la dotació en les biblioteques de llibres i equipament informàtic com ordinadors, impressores, escàners, gravadores de DVD i lectors òptics. Entre 2005 i 2009 s'ha previst una inversió total que supera els 21 milions d'euros.
La UOC i IBM han firmat un acord marc de col·laboració tecnològica i científica que permetrà augmentar les actuacions entre ambdues parts en matèria de formació i recerca en noves tecnologies, com també desenvolupar dos projectes formatius. Aquesta aliança ratifica una relació de col·laboració, que es va inaugurar el 1998 amb la creació d'una càtedra conjunta.
El curs 2005-2006 el Departament d’Educació va implantar com a prova pilot el sistema de programari lliure per a ordinadors Linkat GNU/Linux a més de 20 centres educatius, xifra que arribarà a gairebé 100 centres el proper curs. Ernest Maragall, que va presenciar-ne una demostració a Expodidàctica, va indicar que “Linkat incorpora una potència d’eines de programació per als docents i per als propis alumnes en els centres també potentíssima, fet que és una demostració de fins a quin punt tothom té al seu abast l’ús d’eines més modernes i més potents des del punt de vista didàctic i pedagògic”.
Aquesta setmana, la UAB acull unes Jornades sobre el Programari Lliure, organitzades per GNUAB i el vicerectorat d'Estudiants i Cultura de la UAB. Ahir al matí, Richard Stallman va ser a la Sala d'Actes del Rectorat per oferir la conferència "El Moviment del PL i el sistema operatiu GNU/Linux". Dimecres, a la Sala de Graus de la facultat de Ciències de l'Educació, es farà una trobada sobre Gestors d'Aprenentatge lliures. Dijous, una Install Party tancarà els actes de les Jornades.
 
Com cada estiu, Google convida estudiants a participar en projectes de programari lliure de forma retribuïda. Dos dels projectes d'enguany han estat creats a Catalunya: es tracta de LimeJeOS i cocktail.lin.cat, ambdos orientats a la creació de distribucions GNU/Linux personalitzades, i que formen part d'openSUSE. Tots els estudiants interessats poden inscriure's fins el 31 de març.
Pàgina 2 de 13