Quina és la clau de la felicitat? Un estudi que ha durat més de 70 anys ho revela

| 25/11/2016 a les 19:02h
Especial: A la xarxa
Arxivat a: Societat, Universitat de Harvard, feliç, estudi, felicitat
Aquesta notícia es va publicar originalment el 25/11/2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Què és el que realment ens fa feliços? Aquesta és la pregunta que es va fer la Universitat de Harvard fa 76 anys. Ara, deu dècades després, revela la resposta en un estudi sobre desenvolupament adult.

La clau per mantenir-nos feliços no són els diners ni els èxits que sumem al llarg de la vida, sinó la qualitat de les nostres relacions. Així ho explica el psiquiatre Robert Waldinger, líder de la investigació. I, què és una relació de qualitat? Doncs aquella on pots ser tu mateix i sentir-te segur, precisa el psicòleg.

"Les persones que estan més satisfetes amb les seves relacions, les que més connectades estan amb altres persones, són aquelles que mantenen el seu cervell saludable durant més temps", explica Waldinger, tal com recull la Cadena SER. 

Per arribar a aquesta conclusió, l'equip d'investigadors ha analitzat prop de 700 joves des del 1938. Al llarg d'aquest temps, ha monitoritzat el seu estat mental, físic i emocional.

No és la primera vegada que la universitat es fixa en la felicitat com a objecte d'estudi. El seu professor, el doctor israelià Tal Ben Shahar, expert en Psicologia Positiva, va publicar el llibre “Being Happy”. Segons la seva tesi, aquests són els "passos a seguir" per sentir-se afortunat i content:
 
1. Perdonar els fracassos propis. S'han de celebrar: “De la mateixa manera que és inútil queixar-se de l'efecte de la gravetat sobre la Terra, és impossible tractar de viure sense emocions negatives, ja que formen part de la vida, i són tan naturals com l'alegria, la felicitat i el benestar. Acceptant les emocions negatives, aconseguirem obrir-nos a gaudir del positivisme i l'alegria”, afegeix l'expert. Es tracta de donar-nos el dret a ser humans i de perdonar-nos la feblesa. L'any 1992, Mauger i els seus col·laboradors van estudiar els efectes del perdó, trobant que els baixos nivells d'aquest cap a un mateix es relacionaven amb la presència de trastorns com la depressió, l'ansietat i la baixa autoestima.

2. No donar el que és bo, per fet. Cal agrair diàriament el que tenim. Coses grans i petites. "Aquesta mania que tenim de pensar que les coses vénen donades i sempre estaran aquí, és poc de realista".

3. Fer esport. Perquè funcioni no és necessari “matar-se” al gimnàs o córrer 10 quilòmetres diaris. N'hi ha prou amb practicar un exercici suau, com caminar a pas ràpid durant 30 minuts al dia, perquè el cervell acumuli endorfines. Aquestes substàncies ens fan sentir drogats de felicitat perquè en realitat són uns opiacis naturals que produeix el nostre propi cervell. Mitiguen el dolor i causen plaer, segons detalla l'entrenador de “easyrunning” i expert corredor Luis Javier González.

4. Simplificar l'oci i el treball. “Identifiquem què és el veritablement important, i concentrem-nos en això”, proposa Tal Ben-Shahar. Ja se sap que “qui molt engloba, poc estreny”, i per això el millor és centrar-se en alguna cosa i no intentar-ho tot alhora. I no es refereix només al treball, sinó també a l'àrea personal i al temps d'oci: “Millor apagar el telèfon i desconnectar del treball aquestes dues o tres hores que es passa amb la família”.

5. Aprendre a meditar. Aquest senzill hàbit combat l'estrès. Miriam Subirana, doctora per la Universitat de Barcelona, escriptora i professora de meditació i "mindfulness", assegura que “a llarg termini, la pràctica continuada d'exercicis de meditació contribueix a afrontar millor els sots de la vida, superar les crisis amb major fortalesa interior i ser més nosaltres mateixos sota qualsevol circumstància”. El professor de Harvard afegeix que també és un moment idoni per manejar els nostres pensaments cap al costat positiu. Encara que no hi ha consens en què l'optimisme arribi a garantir l'èxit, no vol dir que no aporti grats moments de pau.

6. Practicar una nova habilitat: la resiliència. La felicitat depèn del nostre estat mental, no del compte corrent. Concretament, “el nostre nivell d'aquesta ho determinarà allò en el que ens fixem i en les atribucions de l'èxit o el fracàs”. Això es coneix com “locus de control” o “lloc en el qual situem la responsabilitat dels fets”, un terme descobert i definit pel psicòleg Julian Rotter.

Aquesta investigació de mitjans del segle XX investigava el caràcter de les persones: els pacients depressius atribueixen els fracassos a si mateixos, i l'èxit, a situacions externes a la seva persona; mentre que la gent positiva tendeix a penjar-se les medalles, i els problemes, “gairebé millor que els hi quedi un altre”. No obstant això, així perdem la percepció del fracàs com a “oportunitat”, que té molt a veure amb la resiliència.

Aquest concepte que s'ha fet molt popular amb la crisi i és originari de la Física i de l'Enginyeria, amb el qual es descriu la capacitat d'un material per recobrar la seva forma original després de sotmetre's a una pressió deformadora. El mèdic psiquiatre Roberto Pereira diu que "en les persones, la resiliència tracta d'expressar la capacitat d'un individu per enfrontar-se a circumstàncies adverses, condicions de vida difícils, o situacions potencialment traumàtiques, i recuperar-se sortint enfortit i amb més recursos". Robert és director de l'Escola Basc-Navarra de Teràpia Familiar i coneix bé aquesta disciplina.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Un telèfon amb Whatsapp
Un telèfon amb Whatsapp | Flickr
La popular aplicació de missatgeria instantània inicia una nova etapa
Una abella
Una abella | PIxabay
Un estudi arriba a unes sorprenents conclusions
El Seat León lidera el rànquing de cotxes més venuts a l'Estat
El Seat León lidera el rànquing de cotxes més venuts a l'Estat | NacióMotor
Les matriculacions de turismes a Catalunya cauen un 2,8% durant l'any passat
Greta Thunberg, davant del Parlament suec
Greta Thunberg, davant del Parlament suec | Twitter
Amb només 15 anys, Greta Thunberg ha aconseguit que el seu discurs faci la volta al món
La misteriosa daina blanca dels Aiguamolls
La misteriosa daina blanca dels Aiguamolls | Josep Espigulé
Sorprenent troballa dels Agents Rurals mentre feien el cens a la zona
Una copa de vi
Una copa de vi | Pixabays
El catedràtic en Medicina Preventiva i Salut Pública i professor de la Universitat de Navarra, Miguel Ángel Martínez-González, ens dona la resposta
coronavirus
UCI de l'Hospital Mútua Terrassa.
UCI de l'Hospital Mútua Terrassa. | Albert Alemany
03/12/2020
El Govern demana a la ciutadania que no marxi de pont i garanteix excepcions de mobilitat per les dates assenyalades del Nadal
coronavirus
Ambient nadalenc al centre de Barcelona.
Ambient nadalenc al centre de Barcelona. | Helena Margarit
02/12/2020
El document del Procicat recull les advertències dels organismes internacionals però justifica el relaxament de les mesures per Nadal pel "benestar emocional" de la ciutadania
Sánchez, Calvo i Iglesias, en el moment de l'aprovació
Sánchez, Calvo i Iglesias, en el moment de l'aprovació | EP
03/12/2020
Els comptes aniran ara al Senat abans de la seva aprovació definitiva
ELECCIONS CATALANES 14-F
Joan Canadell en una imatge d'arxiu.
Joan Canadell en una imatge d'arxiu. | Adrià Costa
03/12/2020
El president de l'entitat empresarial delega a Mònica Roca les funcions fins a les eleccions del 14-F, en què aspira a un lloc destacat en la llista del partit de Puigdemont
Economia
Les torres de CaixaBank a la Diagonal de Barcelona.
Les torres de CaixaBank a la Diagonal de Barcelona. | Helena Margarit
03/12/2020
Aprovada també la marxa de Jordi Gual i el nomenament de Goirigolzarri com a nou president de l'entitat resultant
Judici del 17-A
L'imam de Ripoll, Abdelbaki Es Satty.
L'imam de Ripoll, Abdelbaki Es Satty.
03/12/2020
Forenses expliquen que s'hi van identificar dos perfils genètics, un dels quals es relaciona amb objectes de l'imam però sense poder confirmar-ne la identitat