Nens i nenes de P3 juguen, pinten i experimenten amb iPads a la classe

L'escola La Mercè de Martorell ha implementat les tauletes com a recurs pedagògic

| 25/02/2015 a les 09:28h
Arxivat a: Societat, tàctils, tauletes, iPads, escola, Martorell, P3, nens, educació
Aquesta notícia es va publicar originalment el 25/02/2015 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Quatre alumnes de P3 de La Mercè juguen amb els iPads. Foto: ACN


L'escola La Mercè de Martorell va implementar a principis d'aquest curs els iPads a educació infantil i a primer i segon de primària. En una entrevista a l'ACN, la directora, Montse Font, explica que fa "uns cinc anys vam començar a posar l'escola a punt per a tot el canvi tecnològic de la societat". Les pissarres digitals interactives o els 'netbooks' a secundària han estat alguns dels recursos tecnològics que han precedit les tauletes tàctils. 

L'escola dóna un iPad a cada professor i en posa uns quants a disposició de cada aula. Si per a alguna activitat concreta una classe necessita que cada alumne disposi d'una tauleta, els mestres es coordinen i les altres aules li cedeixen les seves. El centre estudia si a la llarga comprarà un iPad per a cada alumne, tot i que "estem a l'inici i estem valorant molts aspectes", assenyala la directora.

El centre va decidir començar a implementar els iPads com a recurs pedagògic des de P3 en considerar "que s'ha de començar des de la base. Els nens petits tenen molta facilitat per assimilar les coses noves". Per a Font, l'iPad és una eina que permet que cada alumne aprengui "al seu ritme". "D'aquesta manera s'atén a tothom. Ningú queda enrere i tots els alumnes tiren endavant amb aplicacions més o menys complicades", destaca. Se supera, d'aquesta manera, la idea del "mestre que feia la classe per a tots igual i tothom havia d'aprendre el mateix".

Apps, contes i plastilina

En una de les aules de P3 de La Mercè, quatre alumnes juguen amb els iPads; a la taula del costat, un grupet fa collarets de macarrons i més enllà, modelen figures de plastilina, expliquen contes o pinten uns dibuixos. Els alumnes roden per aquestes activitats en la metodologia de treball per racons i el torn dels iPads és un dels més esperats. "Els alumnes s'ho passen molt bé i aprenen ràpid. Alguns ja tenen iPad a casa, però aquí l'utilitzen com a recurs pedagògic", precisa Font. Les famílies també han vist amb bons ulls l'arribada de les tauletes a les aules. 

La directora remarca que l'escola proposa "una combinació" de les TIC i les eines més tradicionals i defensa que els alumnes han de poder "manejar perfectament" tant les aplicacions tecnològiques com "el bolígraf" i han d'aprendre igualment "tècniques de presentació". "On arribarem? No ho sé. Però de moment el camí és aquest", apunta. 
 

Els alumnes aprenen amb la metodologia de treball per racons: uns juguen amb els iPads i els altres fan collarets de macarrons. Foto: ACN


"El rol del mestre canvia radicalment"

La directora del centre assegura que "no es pot començar un canvi tecnològic si no hi ha una bona formació" i constata que "amb l'iPad el rol del mestre canvia radicalment". Per això, el curs passat es van formar, amb l'assessorament de la Universitat Ramon Llull, els docents dels cursos de P3 a segon de primària. Ara són la resta de mestres d'educació primària els que reben aquesta formació, que es fa al centre fora de l'horari escolar, amb la previsió que a finals del tercer trimestre les tauletes estiguin presents fins a sisè. 

Font sospesa que si bé "sempre que planteges un canvi costa, i més si és un canvi tecnològic", tots els professors estan ara "encantats de tenir l'iPad, ja que veuen que és una eina útil i que en poden treure profit". Per a la directora de La Mercè, cal "presentar molt bé el projecte i que els professors sàpiguen per què es fa i quins són els objectius". 

La formació s'ha dividit en cicles per poder adaptar-la a les necessitats específiques de cada edat dels alumnes, ja que les aplicacions d'infantil són "molt diferents" de les dels cicles inicial, mitjà o superior de primària. Font assenyala que "els mestres no només han conegut l'eina, sinó que han pogut fer dissabte i endreçar els projectes que ja estaven duent a terme però aplicats a l'iPad". El col·legi també ha intercanviat experiències amb altres escoles com els mateixos centres de la Fundació Educativa La Mercè. 
 

Un alumne emparella les figures en el joc de memòria de l'iPad. Foto: ACN


Les eines TIC, un "passeig" iniciàtic que ha d'esdevenir "una caminada molt llarga"

L'escola té a sobre la taula "el repte de secundària". Actualment, els alumnes de primer a quart d'ESO d'aquest col·legi tenen 'netbooks' -portàtils pensats sobretot per navegar i editar textos- i treballen amb els ordinadors a l'aula. La directora explica que han d'estudiar si "continuar utilitzant els 'netbooks' o si es poden implementar els iPads" també a l'educació secundària. 

Font destaca que els dispositius mòbils i les eines TIC en l'educació es troben en la seva fase més iniciàtica. "Estem tot just fent un primer passeig. Volem que cada any es revisi el que s'ha fet en el curs anterior i que aquest passeig es converteixin en una caminada molt llarga", conclou. 

Juntament amb altres directors de centres públics i privats que han implantat solucions tecnològiques a les aules, la directora de La Mercè participa aquest dimecres a la tarda a la taula rodona 'Lideratge i gestió del canvi en implantació de tecnologia a l'escola', en el marc de l'ITworlEdu, un congrés de referència del sector tecnològic educatiu que s'erigeix com un punt de trobada entre "la demanda educativa i l'oferta TIC". 
 

Un grup d'alumnes de P3 treballant amb els iPads. Foto: ACN


De nadius a competents digitals

El projecte de l'escola La Mercè de Martorell és una rèplica del que fa uns anys que es fa a Sant Feliu del Llobregat i forma part d'un projecte assessorat per Miquel Àngel Prats, doctor en Pedagogia i especialista en l'ús de la tecnologia a les aules, a més d'un ferm defensor de la seva vessant més pedagògica. Prats reconeix que els infants que ara cursen P3, P4 i P són nanos que han nascut envoltats de tecnologia i que per això han rebut l'etiqueta de ''nadius digitals'' però destaca que no per això, en saben fer ús. Per aquest motiu, considera que cal treballar amb ells i fer-los ''competents''.

Prats reconeix que l'avantatge dels més menuts és que no tenen ''por'' a les tecnologies però també ha detectat que, en edats més grans, a Primària, són molts els que no són capaços de cercar o fer un ús correcte en un àmbit escolar i que sovint, aquest problema és que de l'exemple que agafen dels adults: les tauletes, en el cas de Martorell, per exemple, no sempre han d'anar associades al temps d'oci. 

COMENTARIS

Ulleres
Anònim, 25/02/2015 a les 10:32
+7
-1
Alain Afflelou es deu frotar les mans amb totes les ulleres que necessitaran els nens en un futur, tot el dia amb una pantalla als nassos...
la moda de les pantalletes
Anònim, 25/02/2015 a les 11:29
+10
-2
Hi ha algun estudi seriós que demostri que els nanos aprenen més amb pantelletes que sense?

Això de fer servir els ipads és un reclam comercial que s'ha inventat l'escola aquesta. Deuen anar fluixos de matriculacions i volen atreure la gent amb pantalletes on hi surten coses de colors que es mouen.

Els que hi surten perdent són els nens, que es passen el dia jugant en lloc d'aprendre coses substancials, i acaben excitadíssims amb el moviment constant de les pantalletes.

Steve Jobs no deixava tocar l'ipad als seus fills:



la plaga
Anònim, 25/02/2015 a les 11:47
+8
-1
Cal fer front a la plaga de les pantalletes que ho envaeix tot.

A Catalunya ens vam gastar una pasta en ordinadors portàtils per les escoles. Cada nen havia de tenir un ordinador. De cop, els llibre no servien, s'havien de llençar.

Tothom sap que llegir sobre paper és més fàcil que llegir a la pantalla. Tothom sap que els ordinadors afavoreixen la dispersió. Tothom sap que escriure a mà és un procés molt més beneficiós des del punt de vista educatiu que escriure a màquina. Tothom sap que el que s'escriu a mà queda més ben imprès a la memòria que el que s'escriu a màquina.

Tot això, als que van decidir comprar els portàtils, els era igual. Als responsables d'aquella decisió absurda, resultat del fetitxisme tecnològic i de l'electoralisme, hauríem d'enviar-los al racó de pensar.

Els nens es passen el dia amb una pantalla o altra al davant. L'escola hauria de ser un refugi contra aquesta plaga. L'escola hauria de dedicar-se a ensenyar coses que, si no s'aprenen a l'escola, no s'aprenen enlloc, com filosofia, història, literatura o història de l'art. I aquestes coses s'haurien d'aprendre bàsicament mitjançant llibres, i només com a complement s'haurien d'utilitzar els ordinadors.

És molt trist que els nostres governants, persuadits potser per determinats "pedagogs" defensors de les pantalletes, s'hagin apuntat a la tecnolatria i al culte a la novetat. Qui hi surt perdent són les nostres butxaques i els nostres fills.
No siguem extremistes!
ECAL, 25/02/2015 a les 13:41
+0
-5
Referent als comentaris anteriors, m'agradaria exposar algunes idees....
- Les noves tecnologies estan presents al nostre dia a dia, és absurd que les eliminem del dia a dia de les escoles ja que els nens i les nenes han de poder treballar i aprendre aprofitant la revolució tecnològica que, per sort, vivim al segle XXI.
- Com totes les coses, no cal ser extremista ni determinista. Que els alumnes treballin amb Ipads no implica que deixin la manipulació i l'aprenentatge a partir d'altres materials. L'educació es construeix a partir de la suma de totes aquestes activitats, de saber escriure amb llapis i paper, de saber trobar una informació amb l'ipad, de fer construccions amb material reciclat... Seria abusrd deixar de banda qualsevol d'aquestes activitats ja que són les que ens permeten que els alumnes siguin competents en el dia de demà.
- El tema de les ulleres? Doncs potser si l'escola educa l'ús moderat de les tecnologies ens permetrà prevenir la vista cansada... Però malauradament quan siguin grans i hagin de treballar en un despatx 8h davant d'un ordinador no crec que el seu "responsable" els proposi alternatives per evitar la visita de rigor a la botiga de l'Alain Afflelou...
- Finalment, dir que la dispersió és un símptome de la manca d'adaptació del sistema educatiu a les característiques dels alumnes d'avui en dia. Repeteixo, ells són natius tecnològics i tenen una lògica i capacitat que s'ha d'estimular, com totes les altres intel.ligències (la lingüística, la matemàtica, la interpersonal, etc.) Potser, justament, adaptar l'educació del segle XXI a les seves necessitats, entre elles incloent les TIC a les aules, els alumnes gaudiran de l'aprenentatge i, conseqüentment, podran centrar-se...
Pantalletes, plaga????
Assumpta Fainé, 25/02/2015 a les 15:36
+3
-6
Perdoneu, sóc la mare de dos d'aquests nens que surten a les imatges i que estan "abduits" per aquesta monstruositat que són les tauletes....
Quan ens vam haver de plantejar a quina escola havíem de portar els nostres fills, vam anar a fer la visita a varies del nostre poble, la veritat és que el fet d'utilitzar tauletes no ens va fer decantar per aquesta, era una qualitat més però no una característica fonamental, com si ho va ser el professorat o el tipus de mètode d'ensenyament.
En aquesta escola fan exactament el mateix que en qualsevol altre escola, dibuixen, canten, fan "psico", surten al pati a jugar, fan racons....i com a plus i per torns utilitzen les tauletes.
La pregunta és, quin mal els fa? Jo la veritat és que no veig res de dolent en això, juguen a seguir les fletxes, al típic joc de les parelles, a fer anar un cotxe per una carretera.
Sincerament, crec que aquestes opinions que heu donat no crec que hagin estat fetes amb mala intenció, però si sense haver reflexionat el tema o haver posat suficient atenció al que ens diuen les imatges, que és que ells s'ho passen molt bé, que interaccionen amb els companys i que els dona un domini de les noves tecnològies que ja ens agradaria a nosaltres tenir.
És molt fàcil criticar una cosa que no coneixem o que ens fa una mica de "picor".
Per cert, salutacions a tots els tigres i totes les granotes!! :)


La utilitat de les TIC
Anònim, 25/02/2015 a les 22:35
+3
-0
Sóc un professor que ha tingutel "privilegi" de viure l'esclat de les noves tecnologies a les aules. Podria dir moltes coses, però no us vull cansar. Penseu només en alguns detalls:

- El gran problema dels alumnes és la manca de comprensió lectora.Els fa mandra llegir tres línees, més encara entendre-les.L'excés d'imagtes, que els hi donen tot mastegat, els fa perdre capacitat de raonament abstracte. Ja no els hi cal "imaginar" res.
- La majoria de les descàrregues d'internet són de sèries, música, pornografia.Només un petit percentatge utilitza la xarxa per trobar informacions d'interès cultural i, els qui ho fan, solen tenir una bona formació i criteri per seleccionar.
- Les noves teconolgies ho inunden tot. Si no escrieun a l'escola, on ho faran?
- Tenir llapis, bolígrafs i llibretes està a l'abast de gairebé tothom, les noves tecnologies només de les families més benestants, comencem a discriminar als alumnes per raons econòmiques?
- En un món que va cap a la sobreexplotació de recursos i la necessitat d'estalviar energia, no té masa sentit abocar-nos totalment al consum encara més massiu d'aparells que queden obsolets en poc temps.
- No hi ha, en absolut, cap estudi que avali que els nanos aprenen més. Crec jo, que abans de decidir fer inversions i augmentar despeses, podrien contrastar una mica les seves agosarades "previsions" de millora.
- La majoria de països millor situats al'informe PISA, com ara Finlàndia, NO utilitzen l'ordinador a l'aula. Fan classes d'informàtica tres hores per setmana i la resta de matèries les treballen escrivint amb sistemes tradicionals. De fet, consideren molt important que els alumnes aprenguin l'habilitat manual d'escriure. Com a detall, us diré que a Finlàndia imparteixen classes de"tasques de la llar", per ajudar als nois/es a ser més autosuficients. Aquí les vam suprimir perquè no feia modern i perquè compten que la costura, la planxa i la cuina ja ho farà la mama fins que els fills tinguin 35 anys.

En fi, podria semblar que estic en contra de les noves tecnologies. En absolut. Escric això des d'un ordinador i els meus alumnes treballen sovint les TIC. Tot, en la seva mesura, té la seva utilitat i el seu rol. El que estic, és molt fart de que cada tres mesos surti algun il·luminat, que no ha vist un alumne d'ESO si no és en fotografies, i ens faci canviar el sistema segons l'última brillant idea que estigui de moda.

M'agradaria veure'ls amb 30 adolescents a l'aula, amb cins o sis nivells diferents, i amb la una capacitat d'entendre conceptes inferior a la d'un nen de vuit anys de la dècada dels 70 (de quan no teníem la inestimable ajuda d`'un exèrcit de pedagogs de despatx i les TIC)
excuses per la vostra impotència
Anònim, 25/02/2015 a les 22:54
+3
-1
Aquests que defenseu les pantalletes i que dieu que no s'hi pot fer res perquè els nens avui són "nadius digitals", el que us passa és que no deveu saber com fer-ho perquè els vostres fills que es desenganxin de mòbils, ipads, tablets, ordinadors o televisors.

Necessiteu ajuda. Però tranquils, hi ha esperança. Només heu de pensar com voleu que siguin els vostres fills i trobar la manera que us facin cas. És el que la gent en diu també "educar".

Per començar us recomano que us mireu unes quantes temporades de la Supernanny, amb paper i boli per anar prenent apunts. Seran unes quantes hores davant la pantalla, què hi farem, però valdran la pena.
10 punts per l'anònim de les 22:35
Anònim, 27/02/2015 a les 19:08
+2
-0
La Conselleria d'Ensenyament hauria d'enviar a totes les escoles el text que ha escrit professor, perquè els mestres se l'aprenguessin de memòria i l'haguessin de recitar davant del director de l'escola. Si no el saben recitar sencer, acomiadats.

En els darrers vint anys, coincidint amb l'aparició de les anomenades TIC -també conegudes com a pantalletes, coloraines que es mouen o ADM (armes de distracció massiva)- s'ha format una casta d'anomenats pedagogs i psicopedagogs que ha aconseguit fer-se amb un espai al sistema educatiu. Concretament, han ocupat l'espai que hi ha entre el professor i l'alumne. S'han convertit en una barrera entre qui ensenya i qui espera ser ensenyat.

Són els especialistes en "ensenyar". És a dir, són especialistes en res, perquè ensenyar és un verb transitiu. Ensenyar vol dir ensenyar alguna cosa. No es pot ensenyar sense ensenyar alguna cosa concreta.

Un dia, quan passi la moda de les TIC i torni el sentit comú, aquesta colla de pedagogs de saló desapareixeran, i el riu del concixement tornarà a fluir sense entrebancs entre professors i alumnes, i els uns podran aprendre dels altres, com ha passat durant segles. Aquell dia, a més, els professors seran més feliços i més lliures, perquè hauran de deixar d'estar pendents de l'última parida psicopedagògica i l'última ocurrència de la genteta que viu de les TIC. Aquell dia podran tornar a dedicar-se només a aprendre -és a dir a llegir- i a transmetre el que han après als alumnes. I ho transmetran sense power points ni moodles, i sense pantalles de cap mena. Faran servir la paraula, el diàleg, la narració, com fet grans mestres com Sòcrates, Jesucrist o Gandhi.

De fet ja hi ha escoles que funcionen així, amb pissarra i guix i sense pedagogs: www.nytimes.com/2011/10/23/technology/at-waldorf-school-in-silicon-valley-technology-can-wait.html?pagewanted=all&_r=0

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
La misteriosa daina blanca dels Aiguamolls
La misteriosa daina blanca dels Aiguamolls | Josep Espigulé
Sorprenent troballa dels Agents Rurals mentre feien el cens a la zona
Una copa de vi
Una copa de vi | Pixabays
El catedràtic en Medicina Preventiva i Salut Pública i professor de la Universitat de Navarra, Miguel Ángel Martínez-González, ens dona la resposta
Un gos que va participar en l'experiment de la Universitat d'Emory
Un gos que va participar en l'experiment de la Universitat d'Emory | Gregory Berns / Universitat d'Emory
Revelador estudi de la Universitat d'Emory
Dues joves, amb els seus telèfons mòbils
Dues joves, amb els seus telèfons mòbils | Adrià Costa
Belly Run al seu pas per Tortosa
Belly Run al seu pas per Tortosa | Cedida
L'aplicació transcorre en espais patrimonials de 36 poblacions del territori
Imatge d'un nadó
Imatge d'un nadó | Europa Press
Carles Fiter
Recollim les estratègies per als nadons que proposen Anna M. Puig i Joan Rusiñol al llibre "Mou-te. La revolució de seure menys des de petits"
Procés català
Quim Torra durant el dejuni de Montserrat
Quim Torra durant el dejuni de Montserrat | Govern
10/12/2018
El president, de dejuni a Montserrat, accentua el perfil d'activista arran de la vaga de fam a Lledoners mentre puja de to el xoc amb l'Estat, que ja flirteja amb un nou 155 per la seguretat
procés català
Manifestació per demanar la llibertat de Sànchez i Cuixart
Manifestació per demanar la llibertat de Sànchez i Cuixart | Adrià Costa
10/12/2018
El Govern reclama una protesta unitària i pacífica davant la multitud de convocatòries per mobilitzar-se contra la reunió del govern de Sánchez a Barcelona
Procés català
Els presos polítics de Lledoners
Els presos polítics de Lledoners | Cedida per Òmnium Cultural
10/12/2018
Pilar Calvo, portaveu dels empresonats en dejuni indefinit, detalla que Rull n'ha perdut tres i que Quim Forn, de complexió més gran, ja en porta set
Barcelona: eleccions municipals
Ernest Maragall ha presentat aquest dilluns la seva candidatura a les municipals
Ernest Maragall ha presentat aquest dilluns la seva candidatura a les municipals | ERC Barcelona
10/12/2018
El candidat d'ERC a les eleccions municipals avança que proposarà un "acord sobiranista" i tanca la porta al PSC
Infraestructures
Wifi
Wifi
10/12/2018
Els ajuntaments disposaran de 15.000 euros de fons europeus perquè l’empresa que contractin instal·li punts d’accés a Internet en parcs o biblioteques
habitatge
Manifestació de la PAH a Barcelona
Manifestació de la PAH a Barcelona | ACN
10/12/2018
Entre juliol i setembre s'han produït 2.531 desnonaments, el 64% dels quals, deguts a impagaments de lloguer