Motorola exclou el català del Moto G

La personalització que la companyia instal·la amb el sistema operatiu Android limita el número d'idiomes per escollir

| 16/01/2014 a les 10:19h
Arxivat a: Telefonia mòbil, Motorola, català, ROM, Cyanogenmod, Google, Android, mòbil
Aquesta notícia es va publicar originalment el 16/01/2014 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.


Un dels nous terminals de Motorola, el Moto G , no inclou el català com a opció quan volem configurar l'idioma de sistema del mòbil. Tot i que Android incorpora les traduccions, les companyies hi instal·len certes personalitzacions que, sovint, s'estalvien de traduïr a totes les llengües disponibles a Android a base de modificar les opcions que podem triar.

De totes maneres, a la configuració de teclat sí que hi podem trobar el català, per a la correcció automàtica i proposta de termes mentre escrivim.

Així ho expressa la companyia des del seu departament de suport a l'Estat espanyol, confirmant que el català no està disponible pel sistema, però si pel teclat, i que no es té cap informació sobre si es farà alguna actualització per incorporar aquest idioma. Així, en resposta a una sol·licitud de Nació Digital, la resposta de la companyia ha estat aquesta:

«Lamentamos informarles que desafortunadamente en el Moto G, como usted ya ha podido comprobar, no tiene la opción de el idioma Catalán como sistema operativo. Lo que si tiene es la posibilidad de impostar el T9 en Catalán. De momento no sabemos si se va a actualizar el sistema operativo de las terminales con este Idioma. Nos disculpamos por las molestias.»

El català tampoc es trobava en terminals d'altres companyies com Samsung o HTC , que ja han inclòs el català entre les opcions d'idioma, com ho fan els Sony o Huawei.

La decisió d'incloure una varietat prou reduïda d'idiomes per part de Motorola sorprèn sobretot pel fet que l'empresa formi part, precisament, de Google, qui a més de tenir molta informació al respecte (i un sistema de traducció prou madur), sol incloure el català en els serveis que tradueix.

Mètodes per tenir un terminal Android en català
 
El català és present a Android des de la versió 2.3.4 (Gingerbread) i 4, i tal com es pot veure al web de Softcatalà , hi ha diversos mètodes per tal de forçar un terminal per tal que funcioni en la nostra llengua si hi podem fer funcionar amb normalitat com a mínim la versió 2.3.4 del sistema operatiu mòbil de Google.
 
Si la versió d'Android de la que disposa el terminal és inferior a 4.2, es poden utilitzar aplicacions com MoreLocale2 o Configuració d'idioma per forçar-lo a funcionar en català, tot i que part de la interfície de personalització podria seguir en castellà o anglès.
 
En cas que aquestes aplicacions no funcionin, es podria reinstal·lar de nou tot el sistema operatiu Android utilitzant alguna versió o personalització diferent. Aquest procés, però, pot anul·lar la garantia del terminal així que cal fer-lo amb cura i informant-se abans dels perills d'aquesta opció. Per fer-ho, es poden instal·lar les anomenades "ROM personalitzades" ( custom roms en anglès), que són versions d'Android modificades, basades directament en Android o en alguna altra personalització, preparades per instal·lar-se en un dispositiu determinat, aportant-hi canvis o millores.


L'animació que es pot veure a l'arrencar un terminal amb Cyanogenmod
 
Existeixen un gran número d'opcions en aquest sentit, tot i que entre les més populars s'hi troba Cyanogenmod . D'altra banda, però, cal que existeixi una versió específica per cada dispositiu -per tal d'incloure el programari i controladors necessaris en cada cas-, de manera que caldrà consultar-ho. Podeu trobar més informació del procés per cada dispositiu als fòrums d'xda-developers , on hi ha una gran comunitat d'usuaris, o al Wiki de Cyanogenmod .

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Vale
Anònim, 16/01/2014 a les 11:19
+14
-1
Doncs mira Motorola és com si ja no existís. Té forta competència i no és el millor si ara li afegim això simplement és que no cal mirar-lo.
payasos
Anònim, 16/01/2014 a les 11:20
+10
-45
Pues yo soy catalán y me la pela si esta en catalán o no.
A Payasos
Anònim, 16/01/2014 a les 11:28
+28
-5
Tu no ets català. Ni tan sols el saps escriure.
Motorola?
Miquel d'Amsterdam , 16/01/2014 a les 11:31
+8
-1
Què és motorola?
Motorola
Anònim, 16/01/2014 a les 11:31
+7
-49
Pues ya sé qué movil me voy a comprar. Un telefono en catalán es como un ordenador en catalán, horroroso y ridiculo. Dessar? Inici? Un idioma de pastoreo de los pirineos no debería usarse para tecnología. En cambio el español, idioma universal y el segundo más hablado del MUNDO, catalanitos, sí que vale.
hmm
Tomppa, 16/01/2014 a les 11:39
+15
-2
A Catalunya independent això no passaria ... fins i tot els catalans podrien fer l'occità una llengua oficial d'unió europea i garantir que TOTES productes que es ven a unió europea tindria opció d'escollir llengua d'òc.
Odi
Anònim, 16/01/2014 a les 11:46
+18
-5
Compreu Motorola als USA i el tindreu en català. Només està capat a ejpanya per l'odi que tenen a aquesta llengua.
Cap Android inclou Català
Sergi, 16/01/2014 a les 11:49
+5
-16
El títol és una mica incendiari.

Cap dels grans models de mòbil Android inclou el Català, ni tan sols els Nexus de Google. El Català no ve inclòs en la distribució general de Google, així que Motorola (que és en realitat part de Google) no ha fet una decisió conscient de "no incloure el Català", sino que ha agafat la distribució d'Andoid existent i la ha adaptat al mòbil, com fan la majoria dels fabricants.

Si un fabricant volgués incloure el Català, hauria de modificar el sistema i fer treball extra per a que estigués disponible en la seva distribució, i a partir d'aquest moment haurien de modificar cada actualització del sistema per a que inclogués el Català. És molta feina i per això la majoria dels fabricants no ho fan.
Evident
Anònim, 16/01/2014 a les 12:05
+7
-0
Google va començar amb molt de respecte per totes les llengües però ha anat derivant a competir amb Aplle en la seva ignorància.

Bé, més enllà del cercador, tampoc no és una opció imprescindible. Ample és Internet.
el català és a android...
Per Sergi, 16/01/2014 a les 12:17
+9
-3
El català és present a Android des de la versió 2.3. Una altra cosa és que els fabricants tinguin massa interessos polítics pel mig
Al Sergi...
Oriol FM, 16/01/2014 a les 12:19
+12
-2
El que dius és fals. Tots els dispositius Nexus (mòbils i tauletes) tenen el català disponible. Tots els terminals de Samsung (mòbils i tauletes) tenen el català disponible, també. El mateix pels de Sony.

HTC no suporta el català actualment (des que van obrir delegació a Madrid, ves per on), tot i que ho havia fet, però la "edició Google" de l'HTC One sí que disposa del català, i sospito que deu passar el mateix amb l'edició google del Moto X.

Jo personalment faig servir el morelocale2 amb el meu HTC One amb Sense 5, que permet tenir en català totes les aplicacions de sistema bàsiques (les que no han estat fetes directament per HTC, i que per tant disposen d'una traducció oficial feta per Google).
Interessos polítics?
Sergi, 16/01/2014 a les 12:54
+3
-4
Oriol, no és la meva experiència. A la meva tauleta Nexus 7 no hi ha Català, i al mòbil Galaxy d'un company al meu costat tampoc.

A l'altre Sergi: Tot i que és temptador fabricar 'conspiranoies' d'interessos polítics per a explicar el perquè no hi ha Català a determinats llocs, no sempre és veritat. Si així fos, l'iPhone d'Apple seria l'aparell més coaccionat per a no incloure Català, i l'inclou des del primer dia.
Ridículos
Anònim, 16/01/2014 a les 14:05
+8
-31
A ver si os enteráis que el catalán es un idioma muy minoritario, no interesa como mercado. Os creéis el ombligo del mundo y fuera no sois nada.
Motiu per a DESCARTAR MOTOROLA en les meves compres .
Sigma, 16/01/2014 a les 15:05
+16
-3
Amb tot el que plou, amb tot el que hi ha ....

CATALÀ ... MÉS QUE MAI !


RADICALMENT CATALANA !

TANT SI ES VOL, COM SI NO ES VOL ....

QUE NO HI HA GENT MÉS UFANA
SOTA LA CAPA DEL SOL ....
Bona notícia
Joanjo, 16/01/2014 a les 16:30
+8
-1
Gràcies per avisar. No em pensava que els que presumeixen de tecnologia no fossin capassos d'incloure el català com a opció i donar el dret a escollir al client. El PP tan "defensor" del bilingüisme no diu res
no tenim representants Catalans en els poder de decisió de les empreses , anti catalanes
Anònim, 16/01/2014 a les 17:02
+8
-1
Yahoo! elimina el portal català, que va rebre subvencions importants per a obrir-lo

son tots uns poders de decisió en contra i respecta el català , degut a que les empreses , o filials , no son a Catalunya .
els directius o delegats son pro espanyols o ultres de la antiga faixa.
Gracies per avisarme
Anònim, 16/01/2014 a les 18:49
+7
-0
Gràcies per avisar-me, m'ho volia comprar, ja no m'ho compro
ells s'ho perden
tate, 16/01/2014 a les 20:21
+8
-0
No está en catalá doncs cap problema no el comprarem... au¡¡¡
Android si que incorpora el català
Anònim, 16/01/2014 a les 23:56
+8
-0
El sistema operatiu l'incorpora. El problema és que molts fabricants d'aparells veten llengües per simplificar. No és el cas de Sony, que permet els menús en català i per cert les expressions són prou genuïnes, no és un català gens ortopèdic. Probablement altres fabricants també el permetin, però ho desconec, només puc parlar per Sony perquè és el que tinc. Bravo pels japonesos.
A Ridiculos
Anònim, 17/01/2014 a les 14:54
+12
-2
Que les interese o no a Motorola o a las operadoras ellos se lo pierden. Mi movil chino con Android tiene la opción de Català.
Por que será que les interesa a los chinos Catalunya?

Por que será que tienen una terminal de mercancias en el Port de Barcelona?

Acaso crees que nos quedaremos a dos velas? con la independencia, la respuesta es NO.

Si el Sr. Al -Fayethet dueño de Harrods ha hecho una oferta por los Corteingles de toda Catalunya, en el caso de deslolalización, esto no lo deja perder ni el empresario más esañolista que el Sr. Álvarez (dueño del corteingles), será empresario pero no GILIPOLLAS, y así dejar perder mercados y clientes.
Acaso SEAT crees que le pondrá en bandeja en una Catalunya independiente al mercado chino?

No sufras no se irá nadie y podremos llamar por el fijo, movil e internet.

Reflexiona, amigo, la ilusión por un nuevo pais no me la quita NADIE y te recomiendo: SÚMATE
Avís oportú
Remei, 17/01/2014 a les 14:56
+3
-0
Ja sé quin aparell no faré servir.
Ni que el me regalin.
Ens hem de fer valer .
O valdré.
Guia de mòbils en català
Enric, 17/01/2014 a les 15:33
+4
-0
Si voleu saber quins són els mòbils disponibles en català potser la guia que hem fet a Paella de Bits us servirà:

:)

Si teniu un mòbil que el té (o no el té) i no surt a la llista també agrairem que ens ho feu saber a través dels comentaris. Gràcies!
a l' OriolFM
Anònim, 17/01/2014 a les 15:37
+0
-0
HTC a partir de la ultima actualització ja incorpora el català,i de una manera molt completa
HTC
Oriol FM, 17/01/2014 a les 16:57
+0
-0
Doncs no sé quina actualització ni amb quin dispositiu, però el meu HTC One (Android 4.3 i Sense 5.5) no inclou pas el català. Si amb l'actualització a 4.4 (KitKat) ve el català, me n'alegraré molt perquè igual vol dir que les desenes de mails que he enviat a la central d'HTC a Taiwan han servit d'alguna cosa.

Sergi, els Nexus 7 tenen català, l'altre dia vaig passar pel FNAC a mirar-los i tot i que estaven en castellà, vaig anar al menú en català i vaig seleccionar català sense haver de fer coses gaire enrevessades.
Mentida
Lidia, 18/01/2014 a les 01:00
+2
-0
Jo tinc un HTC, i si que hi es el catalá. Potser que avans de opinar os informeu.
sony x peria u
Anònim, 18/01/2014 a les 09:54
+0
-0
Aquest si te el catala. Te android. 2.3.7 Ara be,es lliure comprat a un apaki de gran de gracia
moto g
Anònim, 11/02/2014 a les 23:40
+2
-0
Jo tinc un nexus5 i una nexus 7, ambdós en valencià/català. Pensàvem comprar un moto g però si no té català no el comprarem.
COM POSAR-LO EN CATALÀ
AlbertXD, 23/02/2014 a les 18:06
+2
-0
Jo vaig cometre l'error de comprar-me aquest mòbil i m'he passat setmanes investigant com posar-lo en català. La única opció és desbloquejar el bootloader (i perdre la garantia) i instal·lar la ROM Google Play Edition (és a dir, el sistema operatiu de Google que es distribueix als EUA).
Va perfecte i està 100% en català, a diferència d'altres "solucions" com instal·lar el morelocale2...

Aquí hi ha un manual per si algú en té interès:


Consulta a Motorola Enviada
Consulta a Motorola, 09/12/2014 a les 14:44
+1
-0
Hola.
Veo que el Moto G (2a Generación) tiene el sistema operativo Android 4.4.4, que incorpora, entre otros muchos el idioma catalán.
Quería saber, por favor, si Motorola ha conservado el idioma catalán o bien ha sido eliminado en este modelo.
Muchas gracias.

Que vegin que hi ha interès.....
Cada cosa al seu lloc, sisplau!
Anònim, 07/08/2015 a les 09:30
+0
-1
Buscava una solució per al meu problema, i només hi trobo debats sobre llengua. Estic decebuda. Crec que no és el lloc idoni.

I ho dic amb coneixement de càusa, ja que tinc dues llicenciatures:
* una en FILOLOGIA CATALANA,
* i l'altra en FILOLOGIA HISPÁNICA.
Nexus 4 i 5 si tenen català
Anònim, 29/10/2015 a les 11:02
+0
-0
Nexus 4 i 5 si tenen català, els tinc i ho puc certificar, LG tb.