Apunts de fotografia: Introducció a les corbes

| 23/10/2013 a les 08:00h
Especial: Apunts de fotografia
Arxivat a: Fotografia, apunts fotografia
Aquesta notícia es va publicar originalment el 23/10/2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
En l’article INTRODUCCIÓ A L’HISTOGRAMA explicava com interpretar-lo i en INTRODUCCIÓ ALS NIVELLS com fer els ajustaments típics a realitzar sistemàticament per millorar les imatges amb poc contrast mitjançant l’eina anomenada Nivells. Ara veurem com fer el mateix però amb l’eina Corbes, una mica més complexa però també més potent. La Figura A mostra la mateixa imatge poc contrastada utilitzada en l’article dels Nivells, amb el seu corresponent histograma situat a la seva dreta. Recordem que la imatge té poc contrast perquè l’histograma no arriba als extrems, ni a l’esquerra ni a la dreta, de tal manera que la imatge no conté ni el color negre i els tons foscos immediats a aquest, ni el color blanc i els seus tons clars adjacents. Mirant l’histograma podríem dir que la imatge només conté, aproximadament, un 50% dels tons disponibles, tot i que la major concentració només ocupen un 25% de franja tonal.



Quan una imatge ocupa una franja tonal reduïda i agrupada té poc contrast ja que podríem dir, de forma més planera, que està representada per pocs colors i tots molt semblants entre ells. A continuació veurem com expandir l’histograma, amb l’ús de les Corbes, allargant-lo per l’esquerra i la dreta, amb la qual cosa tindrem tons molt més diferents entre ells i augmentarem, així, el contrast general de la imatge.

A l’obrir l’eina Corbes ens apareix, tal com mostra la Figura B, una pre-visualització de la imatge a l’esquerra i un requadre quadriculat amb una diagonal i l’histograma de fons a la dreta. L’eix horitzontal d’aquest requadre correspon amb els valor d’entrada i l’eix vertical amb els valors de sortida. Fixeu-vos que hi ha un degradat horitzontal i un de vertical per tal de saber on es troben els valors de blanc i negre, i tota la resta de tons intermitjos, tant pels valors d’entrada com pels de sortida. Fins aquí hem explicat el què veiem, però com funciona tot plegat? La corba inicial és aquesta diagonal que va de la part inferior esquerra fins a la part superior dreta, i és l’únic cas on la imatge no rep cap modificació (així ens ho ensenya la pre-visualització de l’esquerra). La lectura que hem de fer d’aquesta eina és la següent: si agafem el valor de gris mig (128) a l’eix horitzontal (valors d’entrada), pugem fins a interseccionar amb la “corba actual” (recta diagonal) i seguidament ens desplacem horitzontalment cap a l’esquerra per veure quin valor de sortida (o modificat) li correspon a l’eix vertical, obtindrem el mateix valor de gris mig (128). I així succeeix amb la resta de valors.



Fins aquí no hem realitzat cap modificació sobre la imatge inicial, però ara ja sabem com llegir l’efecte que tindrà sobre la imatge cada corba. Comprovem-ho amb la Figura C, on ara no s’aplica la recta diagonal inicial sinó que l’hem deformat clicant a la seva part central i estirant-la cap amunt fina a obtenir aquesta corba cóncava.



Aquest moviment, o forma resultant de la corba, provoca que la imatge s’aclareixi. Fixeu-vos que ara si agafem qualsevol valor d’entrada , per exemple el 64, el pugem fins a interseccionar amb la corba modificada cóncava i seguidament ens desplacem horitzontalment cap a l’esquerra, obtenim com a valor de sortida, o modificat, el 110 que és més clar que el 64. I així passarà amb tots els altres valors excepte el 0 (negre) i el 255 (blanc) que no es modificaran. Per altra banda, també podem veure que els que s’aclariran més seran els tons centrals i conforme ens apropem als extrems, negre o blanc, menor serà el canvi de la imatge modificada per aquesta corba.

La Figura D mostra just el contrari, ja que la imatge s’enfosqueix a l’aplicar una corba convexa, però la lectura és la mateixa. Si agafem, per exemple, el valor d’entrada 192 obtindrem el valor de sortida 160 que és més fosc.



I ara anem a veure, a la Figura E, la popularment famosa Corba S que s’utilitza freqüentment per afegir contrast a les imatges. Aquesta és una combinació de les dues corbes que ja hem vist a la Figura C i la Figura D. S’aplica una part cóncava pels tons del 0 al 128 i una part convexa pels tons del 128 al 255. El resultat és que els extrems negre i blanc i el gris mig no es modifiquen, els tons foscos s’enfosqueixen i els tons clars s’aclareixen.



La Figura F mostra el resultat final i el corresponent histograma resultant més allargat. Hem aconseguit un efecte semblant al que faríem amb Nivells però d’una manera més “fina” ja que amb les Corbes no s’aplica l’estirament de forma tant homogènia. Evidentment podem exagerar més o menys la forma de la “S” aconseguint així un efecte més forçat o més subtil.



Finalment podem veure, a la Figura G, la comparativa entre la imatge inicial i la resultant d’aplicar-li una Corba S, i els seus corresponents histogrames.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
La misteriosa daina blanca dels Aiguamolls
La misteriosa daina blanca dels Aiguamolls | Josep Espigulé
Sorprenent troballa dels Agents Rurals mentre feien el cens a la zona
Una copa de vi
Una copa de vi | Pixabays
El catedràtic en Medicina Preventiva i Salut Pública i professor de la Universitat de Navarra, Miguel Ángel Martínez-González, ens dona la resposta
Un gos que va participar en l'experiment de la Universitat d'Emory
Un gos que va participar en l'experiment de la Universitat d'Emory | Gregory Berns / Universitat d'Emory
Revelador estudi de la Universitat d'Emory
Dues joves, amb els seus telèfons mòbils
Dues joves, amb els seus telèfons mòbils | Adrià Costa
Belly Run al seu pas per Tortosa
Belly Run al seu pas per Tortosa | Cedida
L'aplicació transcorre en espais patrimonials de 36 poblacions del territori
Imatge d'un nadó
Imatge d'un nadó | Europa Press
Carles Fiter
Recollim les estratègies per als nadons que proposen Anna M. Puig i Joan Rusiñol al llibre "Mou-te. La revolució de seure menys des de petits"
procés català
El president del govern espanyol, Pedro Sánchez
El president del govern espanyol, Pedro Sánchez | PSOE
11/12/2018
El president espanyol no verbalitzarà mesures concretes, però transmetrà que no li tremolarà el pols en intervenir competències si creu que hi ha descontrol a Catalunya
Anàlisi
El president de la Generalitat, Quim Torra, durant el dejuni a Montserrat
El president de la Generalitat, Quim Torra, durant el dejuni a Montserrat | Govern
11/12/2018
Sense claredat estratègica a l'independentisme, Torra ha demostrat sentir-se més còmode en el paper d'activista que en el de referència institucional, fins al punt que els socis de Govern ja el rectifiquen
40 anys de Constitució
La seu del Col·legi d'Advocats de Barcelona.
La seu del Col·legi d'Advocats de Barcelona. | Europa Press
11/12/2018
La junta de la degana Maria Eugènia Gay ha blindat la seu per impedir que entressin periodistes a un acte sobre la Constitució amb Alfonso Guerra i Rafael Arias Salgado
procés català
Els CDR tallant l'AP-7  a l'Ampolla
Els CDR tallant l'AP-7 a l'Ampolla | Jonathan Oca
11/12/2018
El Ministeri Públic posa la lupa en els talls de carreteres i l'obertura de peatges, i dona deu dies al cap de la policia catalana per detallar l'actuació dels agents
Crítica de cinema
Roma, la nova pel·lícula d'Alfonso Cuarón
Roma, la nova pel·lícula d'Alfonso Cuarón | Netflix
11/12/2018
"Roma", la nova pel·lícula d'Alfonso Cuarón, està feta amb cura, carregada de bellesa i convertint-se en un poema cinematogràfic excel·lent
Internacional
Un agent de policia a Estrasburg.
Un agent de policia a Estrasburg. | Europa Press
11/12/2018
Les autoritats franceses investiguen els fets com un atemptat terrorista mentre busquen l'autor dels trets, ja identificat, però que ha aconseguit fugir