Apunts de fotografia: Introducció a les corbes

| 23/10/2013 a les 08:00h
Especial: Apunts de fotografia
Arxivat a: Fotografia, apunts fotografia
Aquesta notícia es va publicar originalment el 23/10/2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
En l’article INTRODUCCIÓ A L’HISTOGRAMA explicava com interpretar-lo i en INTRODUCCIÓ ALS NIVELLS com fer els ajustaments típics a realitzar sistemàticament per millorar les imatges amb poc contrast mitjançant l’eina anomenada Nivells. Ara veurem com fer el mateix però amb l’eina Corbes, una mica més complexa però també més potent. La Figura A mostra la mateixa imatge poc contrastada utilitzada en l’article dels Nivells, amb el seu corresponent histograma situat a la seva dreta. Recordem que la imatge té poc contrast perquè l’histograma no arriba als extrems, ni a l’esquerra ni a la dreta, de tal manera que la imatge no conté ni el color negre i els tons foscos immediats a aquest, ni el color blanc i els seus tons clars adjacents. Mirant l’histograma podríem dir que la imatge només conté, aproximadament, un 50% dels tons disponibles, tot i que la major concentració només ocupen un 25% de franja tonal.



Quan una imatge ocupa una franja tonal reduïda i agrupada té poc contrast ja que podríem dir, de forma més planera, que està representada per pocs colors i tots molt semblants entre ells. A continuació veurem com expandir l’histograma, amb l’ús de les Corbes, allargant-lo per l’esquerra i la dreta, amb la qual cosa tindrem tons molt més diferents entre ells i augmentarem, així, el contrast general de la imatge.

A l’obrir l’eina Corbes ens apareix, tal com mostra la Figura B, una pre-visualització de la imatge a l’esquerra i un requadre quadriculat amb una diagonal i l’histograma de fons a la dreta. L’eix horitzontal d’aquest requadre correspon amb els valor d’entrada i l’eix vertical amb els valors de sortida. Fixeu-vos que hi ha un degradat horitzontal i un de vertical per tal de saber on es troben els valors de blanc i negre, i tota la resta de tons intermitjos, tant pels valors d’entrada com pels de sortida. Fins aquí hem explicat el què veiem, però com funciona tot plegat? La corba inicial és aquesta diagonal que va de la part inferior esquerra fins a la part superior dreta, i és l’únic cas on la imatge no rep cap modificació (així ens ho ensenya la pre-visualització de l’esquerra). La lectura que hem de fer d’aquesta eina és la següent: si agafem el valor de gris mig (128) a l’eix horitzontal (valors d’entrada), pugem fins a interseccionar amb la “corba actual” (recta diagonal) i seguidament ens desplacem horitzontalment cap a l’esquerra per veure quin valor de sortida (o modificat) li correspon a l’eix vertical, obtindrem el mateix valor de gris mig (128). I així succeeix amb la resta de valors.



Fins aquí no hem realitzat cap modificació sobre la imatge inicial, però ara ja sabem com llegir l’efecte que tindrà sobre la imatge cada corba. Comprovem-ho amb la Figura C, on ara no s’aplica la recta diagonal inicial sinó que l’hem deformat clicant a la seva part central i estirant-la cap amunt fina a obtenir aquesta corba cóncava.



Aquest moviment, o forma resultant de la corba, provoca que la imatge s’aclareixi. Fixeu-vos que ara si agafem qualsevol valor d’entrada , per exemple el 64, el pugem fins a interseccionar amb la corba modificada cóncava i seguidament ens desplacem horitzontalment cap a l’esquerra, obtenim com a valor de sortida, o modificat, el 110 que és més clar que el 64. I així passarà amb tots els altres valors excepte el 0 (negre) i el 255 (blanc) que no es modificaran. Per altra banda, també podem veure que els que s’aclariran més seran els tons centrals i conforme ens apropem als extrems, negre o blanc, menor serà el canvi de la imatge modificada per aquesta corba.

La Figura D mostra just el contrari, ja que la imatge s’enfosqueix a l’aplicar una corba convexa, però la lectura és la mateixa. Si agafem, per exemple, el valor d’entrada 192 obtindrem el valor de sortida 160 que és més fosc.



I ara anem a veure, a la Figura E, la popularment famosa Corba S que s’utilitza freqüentment per afegir contrast a les imatges. Aquesta és una combinació de les dues corbes que ja hem vist a la Figura C i la Figura D. S’aplica una part cóncava pels tons del 0 al 128 i una part convexa pels tons del 128 al 255. El resultat és que els extrems negre i blanc i el gris mig no es modifiquen, els tons foscos s’enfosqueixen i els tons clars s’aclareixen.



La Figura F mostra el resultat final i el corresponent histograma resultant més allargat. Hem aconseguit un efecte semblant al que faríem amb Nivells però d’una manera més “fina” ja que amb les Corbes no s’aplica l’estirament de forma tant homogènia. Evidentment podem exagerar més o menys la forma de la “S” aconseguint així un efecte més forçat o més subtil.



Finalment podem veure, a la Figura G, la comparativa entre la imatge inicial i la resultant d’aplicar-li una Corba S, i els seus corresponents histogrames.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Base de la Torre de Jesucrist de la Sagrada Família
Base de la Torre de Jesucrist de la Sagrada Família | ACN
01/01/1970
La basílica començarà a alçar la Torre de Jesucrist, de 172, 5 metres, abans d'acabar l'any
Una escena de «Dragged Across Concrete»
Una escena de «Dragged Across Concrete»
01/01/1970
Les entrades surten a la venda aquest dimecres
Mariano Rajoy, en una de les seves últimes imatges al Congrés
Mariano Rajoy, en una de les seves últimes imatges al Congrés | ACN
01/01/1970
Fonts citades per "El País" expliquen que l'expresident espanyol "està tranquil" i ja ha superat "el xoc" de la moció de censura
La zona 'petó i adeu' de l'Escola Pia de Sabadell.
La zona 'petó i adeu' de l'Escola Pia de Sabadell. | ACN
01/01/1970
Sabadell ho ha implementat aquest dimecres en diverses escoles
Gemma Nierga presenta el seu nou programa a TV3
Gemma Nierga presenta el seu nou programa a TV3 | ACN
01/01/1970
L'espai vol "retre un homenatge amable i emotiu als pares de la gent més coneguda del país"
Munir, en una foto d'arxiu
Munir, en una foto d'arxiu | FC Barcelona
01/01/1970
Polèmica en l’aniversari del jove jugador del Barça
eleccions municipals 2019
Alfred Bosch anuncia la seva renúncia a ser alcaldable d'ERC a les municipals del 2019
Alfred Bosch anuncia la seva renúncia a ser alcaldable d'ERC a les municipals del 2019 | @Esquerra_ERC
21/09/2018
Renuncia a ser alcaldable per "generositat", amb "dolor", però "amb esperit guanyador" després d'haver parlat amb Junqueras i Rovira
Barcelona: La Mercè 2018
L'actriu Leticia Dolera, pregonera de la Mercè 2018
L'actriu Leticia Dolera, pregonera de la Mercè 2018 | Ajuntament de Barcelona
21/09/2018
L'actriu Leticia Dolera emplaça a escoltar sense mirar banderes i, com Colau, té un record per als presos
comuns
Imatge il·lustrativa
21/09/2018
EUiA no dona el seu aval a un pinyol que tindrà Joan Mena com a portaveu i del qual se n'ha quedat fora Marc Parés
procés català
La ministra Isabel Celaá aquest divendres a la Moncloa.
La ministra Isabel Celaá aquest divendres a la Moncloa. | ACN
21/09/2018
La ministra Isabel Celaá afirma la solidesa de "la separació de poders" a Espanya i diu que l'executiu no s'ha plantejat afectar de cap manera la inviolabilitat del rei
Mitjans
Imatge d'arxiu del diari El Mundo, en paper
Imatge d'arxiu del diari El Mundo, en paper | ND
21/09/2018
El detonant ha estat l'article homòfob d'Arcadi Espada contra Gabriel Rufián, que se suma als rebutjats articles de Salvador Sostres i Fernando Sánchez Dragó
FILIPRIM: ANÀLISI
José María Aznar en comissió parlamentària al Congrés.
José María Aznar en comissió parlamentària al Congrés. | ACN
21/09/2018
«No descobreixo la sopa d'all, ho sé, però em vaig sentir tan ofès l'altre dia veient –només veient- l'Aznar a la tele que em veig empès a constatar alguna obvietat»