Apunts de fotografia: Introducció a l'histograma

Reprenem la nostra secció dedicada a la divulgació fotogràfica

| 09/10/2013 a les 08:00h
Especial: Apunts de fotografia
Arxivat a: Fotografia, apunts fotografia
Aquesta notícia es va publicar originalment el 09/10/2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.


Per poc que t’hagis ficat al món de la fotografia segur que hauràs topat en més d’una ocasió amb aquetes “muntanyetes” negres o de colorets, ja sigui a la pantalla de la teva càmera, en algun programa fotogràfic o en algun llibre. L’histograma és un tema que acostuma a fer mandra d’entrar-hi però quan s’entén el seu senzill significat, llavors resulta difícil d’ignorar-lo. En aquest article intentaré fer una introducció senzilla a l’histograma per tal que deixi de ser incomprès.

L’histograma és una representació estadística que ens indica la proporció de píxels de cada tonalitat que hi ha en una imatge. Si és negre o blanc vol dir que representa els nivells de grisos o lluminositat. Recordem que dos colors diferents poden tenir una mateixa lluminositat o, dit d’una altra manera, que si els de-saturem tots dos correspondran a un mateix gris. També podem veure els histogrames corresponents a cada canal R (vermell), G (verd), B (blau), i llavors s’ens representarà amb el color del canal corresponent. Per simplificar la qüestió, a partir d’ara només veurem histogrames de representació de la lluminositat.

Figura A

La Figura A mostra com llegir l’histograma. L’eix vertical indica quina proporció de cada tonalitat hi ha dins la imatge, essent la part inferior el valor mínim. I l’eix horitzontal distribueix les diferents tonalitats de gris corresponent la part esquerra al negre i la part dreta al blanc. L’histograma de la Figura A tindria una major presència de tons de la zona dels mitjos, i predominen els tons foscos enfront dels clars. Només amb aquesta simple lectura podem interpretar l’esquema bàsic de tons que tindrà la imatge en qüestió. També podrem determinar si ha quedat subexposada, sobreexposada o amb l’exposició correcta de manera objectiva, molt millor que fiar-nos de com veiem la imatge per la pantalla LCD de la càmera, moltes vegades amb condicions de llum ambient molt desfavorables que condueixen a una lectura subjectiva errònia. A la Figura B veiem un exemple de tres exposicions d’una mateixa escena amb els seus corresponents histogrames.

Figura B  

De totes maneres, però, no s’ha de caure en l’error de buscar un histograma “perfecte” com a objectiu d’assolir en totes les nostres imatges. És tant fàcil d’entendre com que una foto nocturna haurà de tenir un histograma típic de subexposició i al contrari, per exemple, en fotos de clau alta (predomini dels tons més clars). A continuació teniu una sèrie de fotografies amb el seu corresponent histograma. 

La Figura de l'esquerra correspon a una escena nocturna, la majoria de tons són foscos i per això l’histograma es concentra a la part esquerra. 

A la Figura D (a sota) veiem una imatge on l’horitzó delimita clarament dues zones tonals de l’escena: l’aigua fosca de la part inferior, i els tons més clars corresponents als edificis i el cel de la part superior. I això es tradueix amb el seu corresponent histograma amb dues puntes clarament marcades. La punta de més a l’esquerra correspon a la part inferior de la imatge i la punta central a la part superior. 

Figura D  

Figura E 

La Figura E mostra una imatge molt compensada de tons. Conté des de tons foscos fins a tons clars, passant pels intermitjos, i cap to destaca clarament sobre els altres. Per això tenim un histograma ampli fruit d’aquesta rica gama tonal. 
 
Finalment, la figura de la dreta correspon a una imatge artificial que només conté tres tons repartits amb la mateixa proporció. Heus aquí que el seu histograma siguin tres úniques barres amb la mateixa altura. Arribats en aquest punt sovint em trobo que em pregunten a veure com es fa per modificar l’histograma segons la nostra voluntat. Hi ha diferent mecanismes per fer-ho, des de canviant l’exposició amb la càmera, editant la imatge amb algun software d’edició, manipulant l’escena modelant la llum amb flaixos i/o reflectors, per exemple, o afegint o traient elements de l’escena amb diferents tonalitat. Si sobreexposem desplaçarem l’histograma cap a la dreta i viceversa, si afegim contrast a l’escena veurem com s’allarga l’histograma, i s’encongirà si hi traiem contrast. Però en definitiva, no buscarem aconseguir un histograma sinó que simplement utilitzarem la seva lectura per comprovar si es coherent amb la imatge que volem aconseguir, i en cas contrari actuarem per corregir-ho.

Eduard Selva és arquitecte, fotògraf i docent. Imparteix cursos i tallers de fotografia per enfoq.cat a Vic, i col·labora amb Espaifotogràfic.cat i Naturpixel amb els seus articles i tallers fotogràfics. És membre del Grup Fotogràfic Manlleu. Podeu consultar el seu web www.eduardselva.com i seguir-lo a @edselva i a Facebook .

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Una foguera de Sant Joan
Una foguera de Sant Joan | Adrià Costa
Àlvar Llobet
01/01/1970
La festivitat va néixer per celebrar el solstici d'estiu i purificar persones i camps, però el cristianisme va acabar fent-se-la seva
Josep Nogués, del restaurant Naltrus de Granollers
Josep Nogués, del restaurant Naltrus de Granollers | NG
Jaume Ventura
01/01/1970
La petició del restaurant Naltrus de Granollers ha generat polèmica
Fotografia captada en el moment exacte.
Fotografia captada en el moment exacte. | Europa Press
01/01/1970
Aquest recull mostra situacions excepcionals, divertides i curioses
Una coca de Sant Joan
Una coca de Sant Joan | Juanma Peláez
Albert Segura
01/01/1970
Us expliquem què necessiteu per fer les postres per excel·lència de la revetlla
Imatge promocional del Mundial de Rússia
Imatge promocional del Mundial de Rússia | FIFA
01/01/1970
Telecinco, Cuatro i Be Mad retransmetran en obert tots els partits del mundial
Proves de selectivitat a Olot, aquest dimarts
Proves de selectivitat a Olot, aquest dimarts | Martí Albesa
01/01/1970
Els primers exàmens de les PAU han estat els llengua catalana i llengua castellana
Anàlisi
Simpatitzant del Partit Quebequès, celebrant la victòria electoral del 2012, l'última fins ara.
Simpatitzant del Partit Quebequès, celebrant la victòria electoral del 2012, l'última fins ara. | ACN
23/06/2018
L'enduriment del to identitari després de perdre el referèndum del 95 ha arrossegat el Partit Quebequès a la baixa i dividit el sobiranisme
Primícia
Acte recent d'ERC, en motiu del 14 d'abril.
Acte recent d'ERC, en motiu del 14 d'abril. | Albert Alcaide
23/06/2018
La ponència de la conferència nacional acontenta els crítics incloent que cal "aprofitar qualsevol finestra d'oportunitat" i fent un reconeixement més potent al mandat de l'1-O
Sant Joan
Els quinquers que repartiran la Flama del Canigó arreu del país
Els quinquers que repartiran la Flama del Canigó arreu del país | Marcel Urgell
23/06/2018
El foc del cim surt per primer cop dels Països Catalans i arriba als exiliats, amb un text escrit per Jordi Cuixart
Procés català
Els dos presidents, en la seva trobada a París
Els dos presidents, en la seva trobada a París | Moncloa
23/06/2018
El president espanyol destaca una "voluntat de tots per intentar normalitzar les relacions"
monarquia
Telma Ortiz, en una imatge d'arxiu
Telma Ortiz, en una imatge d'arxiu | Europa Press
23/06/2018
Telma Ortiz viu abocada a la seva feina a Barcelona i acaba de tancar un conveni entre l'escola de negocis ESERP i 35 universitats de tot el món
Entrevista
LLuís Gendrau
LLuís Gendrau | Adrià Costa
23/06/2018
La revista Enderrock celebra 25 anys aquest 2018, convertida en referent de l'escena musical catalana