Apunts de fotografia: Introducció a l'histograma

Reprenem la nostra secció dedicada a la divulgació fotogràfica

| 09/10/2013 a les 08:00h
Especial: Apunts de fotografia
Arxivat a: Fotografia, apunts fotografia
Aquesta notícia es va publicar originalment el 09/10/2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.


Per poc que t’hagis ficat al món de la fotografia segur que hauràs topat en més d’una ocasió amb aquetes “muntanyetes” negres o de colorets, ja sigui a la pantalla de la teva càmera, en algun programa fotogràfic o en algun llibre. L’histograma és un tema que acostuma a fer mandra d’entrar-hi però quan s’entén el seu senzill significat, llavors resulta difícil d’ignorar-lo. En aquest article intentaré fer una introducció senzilla a l’histograma per tal que deixi de ser incomprès.

L’histograma és una representació estadística que ens indica la proporció de píxels de cada tonalitat que hi ha en una imatge. Si és negre o blanc vol dir que representa els nivells de grisos o lluminositat. Recordem que dos colors diferents poden tenir una mateixa lluminositat o, dit d’una altra manera, que si els de-saturem tots dos correspondran a un mateix gris. També podem veure els histogrames corresponents a cada canal R (vermell), G (verd), B (blau), i llavors s’ens representarà amb el color del canal corresponent. Per simplificar la qüestió, a partir d’ara només veurem histogrames de representació de la lluminositat.

Figura A

La Figura A mostra com llegir l’histograma. L’eix vertical indica quina proporció de cada tonalitat hi ha dins la imatge, essent la part inferior el valor mínim. I l’eix horitzontal distribueix les diferents tonalitats de gris corresponent la part esquerra al negre i la part dreta al blanc. L’histograma de la Figura A tindria una major presència de tons de la zona dels mitjos, i predominen els tons foscos enfront dels clars. Només amb aquesta simple lectura podem interpretar l’esquema bàsic de tons que tindrà la imatge en qüestió. També podrem determinar si ha quedat subexposada, sobreexposada o amb l’exposició correcta de manera objectiva, molt millor que fiar-nos de com veiem la imatge per la pantalla LCD de la càmera, moltes vegades amb condicions de llum ambient molt desfavorables que condueixen a una lectura subjectiva errònia. A la Figura B veiem un exemple de tres exposicions d’una mateixa escena amb els seus corresponents histogrames.

Figura B  

De totes maneres, però, no s’ha de caure en l’error de buscar un histograma “perfecte” com a objectiu d’assolir en totes les nostres imatges. És tant fàcil d’entendre com que una foto nocturna haurà de tenir un histograma típic de subexposició i al contrari, per exemple, en fotos de clau alta (predomini dels tons més clars). A continuació teniu una sèrie de fotografies amb el seu corresponent histograma. 

La Figura de l'esquerra correspon a una escena nocturna, la majoria de tons són foscos i per això l’histograma es concentra a la part esquerra. 

A la Figura D (a sota) veiem una imatge on l’horitzó delimita clarament dues zones tonals de l’escena: l’aigua fosca de la part inferior, i els tons més clars corresponents als edificis i el cel de la part superior. I això es tradueix amb el seu corresponent histograma amb dues puntes clarament marcades. La punta de més a l’esquerra correspon a la part inferior de la imatge i la punta central a la part superior. 

Figura D  

Figura E 

La Figura E mostra una imatge molt compensada de tons. Conté des de tons foscos fins a tons clars, passant pels intermitjos, i cap to destaca clarament sobre els altres. Per això tenim un histograma ampli fruit d’aquesta rica gama tonal. 
 
Finalment, la figura de la dreta correspon a una imatge artificial que només conté tres tons repartits amb la mateixa proporció. Heus aquí que el seu histograma siguin tres úniques barres amb la mateixa altura. Arribats en aquest punt sovint em trobo que em pregunten a veure com es fa per modificar l’histograma segons la nostra voluntat. Hi ha diferent mecanismes per fer-ho, des de canviant l’exposició amb la càmera, editant la imatge amb algun software d’edició, manipulant l’escena modelant la llum amb flaixos i/o reflectors, per exemple, o afegint o traient elements de l’escena amb diferents tonalitat. Si sobreexposem desplaçarem l’histograma cap a la dreta i viceversa, si afegim contrast a l’escena veurem com s’allarga l’histograma, i s’encongirà si hi traiem contrast. Però en definitiva, no buscarem aconseguir un histograma sinó que simplement utilitzarem la seva lectura per comprovar si es coherent amb la imatge que volem aconseguir, i en cas contrari actuarem per corregir-ho.

Eduard Selva és arquitecte, fotògraf i docent. Imparteix cursos i tallers de fotografia per enfoq.cat a Vic, i col·labora amb Espaifotogràfic.cat i Naturpixel amb els seus articles i tallers fotogràfics. És membre del Grup Fotogràfic Manlleu. Podeu consultar el seu web www.eduardselva.com i seguir-lo a @edselva i a Facebook .

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Una escena de «Dragged Across Concrete»
Una escena de «Dragged Across Concrete»
01/01/1970
Les entrades surten a la venda aquest dimecres
Mariano Rajoy, en una de les seves últimes imatges al Congrés
Mariano Rajoy, en una de les seves últimes imatges al Congrés | ACN
01/01/1970
Fonts citades per "El País" expliquen que l'expresident espanyol "està tranquil" i ja ha superat "el xoc" de la moció de censura
La zona 'petó i adeu' de l'Escola Pia de Sabadell.
La zona 'petó i adeu' de l'Escola Pia de Sabadell. | ACN
01/01/1970
Sabadell ho ha implementat aquest dimecres en diverses escoles
Gemma Nierga presenta el seu nou programa a TV3
Gemma Nierga presenta el seu nou programa a TV3 | ACN
01/01/1970
L'espai vol "retre un homenatge amable i emotiu als pares de la gent més coneguda del país"
Munir, en una foto d'arxiu
Munir, en una foto d'arxiu | FC Barcelona
01/01/1970
Polèmica en l’aniversari del jove jugador del Barça
Porc senglar.
Porc senglar. | FOTO-ARDEIDAS
01/01/1970
La Federació Catalana de Caça (FCC) denuncia una campanya de desprestigi de la seva activitat i afirma que no caçaran fins que la seva tasca "sigui reconeguda"
Entrevista
Roger Torrent
Roger Torrent | Adrià Costa
19/09/2018
El president del Parlament demana "unitat d'acció" independentista, avisa que la Moncloa té "mecanismes" per fer gestos abans del judici i defensa que la legislatura ha d'acabar amb una taula de negociació
Procés català
Roger Torrent i Josep Costa, amb el lletrat major del Parlament en primer pla
Roger Torrent i Josep Costa, amb el lletrat major del Parlament en primer pla | ACN
19/09/2018
La cimera a Lledoners sobre els diputats processats acaba sense entesa mentre Puigdemont, des de Brussel·les, assegura que "només els ciutadans" poden desposseir-lo de l'acta de diputat obtinguda el 21-D
procés català
Concentració massiva a l'exterior del departament d'Economia
Concentració massiva a l'exterior del departament d'Economia | Adrià Costa
20/09/2018
Una manifestació recordarà la protesta que fa un any va accelerar els preparatius de l'1-O i la causa judicial contra l'independentisme
procés català
El conseller Maragall avui a Berlín.
El conseller Maragall avui a Berlín. | ACN
19/09/2018
El conseller d'Acció Exterior presideix la reobertura de la delegació a Berlín, la primera des de l'aplicació del 155
procés català
Inauguració de l'any judicial amb la presència de Felip VI, Carlos Lesmes i María José Segarra
Inauguració de l'any judicial amb la presència de Felip VI, Carlos Lesmes i María José Segarra | Casa Reial
19/09/2018
Diversos magistrats s'intercanvien correus abans i després de l'1-O carregant contra el Govern i, entre altres coses, comparant l'independentisme amb el nazisme, tal com informen "Eldiario.es" i "Elmón.cat"
mitjans
Josep Cuní, en una imatge d'arxiu.
Josep Cuní, en una imatge d'arxiu. | ACN
19/09/2018
El Grup Prisa aposta pel programa "Aquí, amb Josep Cuní" en la franja matinal, on s'acumula el 70% de l'audiència diària, i crearà una nova emissora a Catalunya