Apunts de fotografia: Obertura / Temps / ISO i danys col·laterals

| 18/06/2013 a les 08:05h
Especial: Apunts de fotografia
Arxivat a: Fotografia, apunts fotografia
Aquesta notícia es va publicar originalment el 18/06/2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Aquest és un tutorial de nivell bàsic per aclarir i refrescar els primers conceptes que s’aprenen en fotografia. Per controlar l’exposició de les nostres fotografies ens hem de barallar amb l’obertura del diafragma (números f), el temps d’exposició (segons) i la sensibilitat (ISO). Augmentarem l’exposició obrint el diafragma (disminuïnt els valors del número f), incrementant els temps (fraccions de segon més grans o més segons) o elevant el valor de la sensibilitat (valors ISO superiors). Si actuem al contrari disminuirem l’exposició. Això està molt bé però no és “gratis”, sinó que per contrapartida ens provoca uns “danys col·laterals” que ens poden o no interessar. Encarar aquests paràmetres i les seves conseqüències segons la nostra voluntat farà que aconseguim els resultats esperats.
 
OBERTURA DEL DIAFRAGMA – PROFUNDITAT DE CAMP
 


Com més obrim el diafragma (número f petit) menys profunditat de camp obtindrem i viceversa. Podem treure profit d’aquest fet enfocant tota l’escena en un paisatge, tant el primer terme com el fons, tancant diafragma (figura A, esquerra) o desenfocant el fons per resaltar el subjecte del primer terme, obrint diafragma (figura A, dreta).
 
 
TEMPS D’EXPOSICIÓ – MOVIMENT
 


Com més llarg sigui el temps d’exposició més captarem el moviment dels objectes mòbils de l’escena i del nostre propi tremolor (si no utilitzem trípode) i viceversa. Si no volem que ens quedin mogudes les fotos haurem de disparar evitant temps d’exposició que comencin a ser relativament llargs, i això depèn de factors com el nostre pols o la distància focal que utilitzem. Si disparem amb un trípode de suport evitarem el nostre moviment de trepidació i camptarem els objectes en moviment, si disparem amb temps d’exposició llargs, però mantenint els objectes estàtics nítids si estan correctament enfocats (figura B, esquerra). Disparant amb temps d’exposició extremadament curts podrem “congelar” el moviment (figura B, dreta).
 
 
SENSIBILITAT ISO – SOROLL DIGITAL
 


Com més elevat sigui el valor de sensibilitat ISO menys qualitat d’imatge tindrem i ens començarà a aparèixer el soroll digital en forma de puntets o granulacions més evidents a les parts fosques. Per tant, el procediment recomanable és disparar sempre amb el valor ISO mínim que ofereixi cada càmera i només incrementar-lo quan la limitació dels altres dos paràmetres comentats ens hi obliguin per evitar alguns dels danys col·laterals descrits. La figura C (esquerra) mostra una imatge amb un retall augmentat on s’precia el soroll digital perquè s’ha realitzat amb un valor de sensibilitat ISO alt, i la figura C (dreta) mostra com s’evita la seva aparició al disparar amb el valor ISO més baix possible.
 
Eduard Selva és arquitecte, fotògraf i docent. Imparteix cursos i tallers de fotografia per enfoq.cat a Vic, i col·labora amb Espaifotogràfic.cat i Naturpixel amb els seus articles i tallers fotogràfics. És membre del Grup Fotogràfic Manlleu. Podeu consultar el seu web www.eduardselva.com i seguir-lo a @edselva i a Facebook .

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Base de la Torre de Jesucrist de la Sagrada Família
Base de la Torre de Jesucrist de la Sagrada Família | ACN
01/01/1970
La basílica començarà a alçar la Torre de Jesucrist, de 172, 5 metres, abans d'acabar l'any
Una escena de «Dragged Across Concrete»
Una escena de «Dragged Across Concrete»
01/01/1970
Les entrades surten a la venda aquest dimecres
Mariano Rajoy, en una de les seves últimes imatges al Congrés
Mariano Rajoy, en una de les seves últimes imatges al Congrés | ACN
01/01/1970
Fonts citades per "El País" expliquen que l'expresident espanyol "està tranquil" i ja ha superat "el xoc" de la moció de censura
La zona 'petó i adeu' de l'Escola Pia de Sabadell.
La zona 'petó i adeu' de l'Escola Pia de Sabadell. | ACN
01/01/1970
Sabadell ho ha implementat aquest dimecres en diverses escoles
Gemma Nierga presenta el seu nou programa a TV3
Gemma Nierga presenta el seu nou programa a TV3 | ACN
01/01/1970
L'espai vol "retre un homenatge amable i emotiu als pares de la gent més coneguda del país"
Munir, en una foto d'arxiu
Munir, en una foto d'arxiu | FC Barcelona
01/01/1970
Polèmica en l’aniversari del jove jugador del Barça
eleccions municipals 2019
Alfred Bosch anuncia la seva renúncia a ser alcaldable d'ERC a les municipals del 2019
Alfred Bosch anuncia la seva renúncia a ser alcaldable d'ERC a les municipals del 2019 | @Esquerra_ERC
21/09/2018
Renuncia a ser alcaldable per "generositat", amb "dolor", però "amb esperit guanyador" després d'haver parlat amb Junqueras i Rovira
Barcelona: La Mercè 2018
L'actriu Leticia Dolera, pregonera de la Mercè 2018
L'actriu Leticia Dolera, pregonera de la Mercè 2018 | Ajuntament de Barcelona
21/09/2018
L'actriu Leticia Dolera emplaça a escoltar sense mirar banderes i, com Colau, té un record per als presos
comuns
Imatge il·lustrativa
21/09/2018
EUiA no dona el seu aval a un pinyol que tindrà Joan Mena com a portaveu i del qual se n'ha quedat fora Marc Parés
procés català
La ministra Isabel Celaá aquest divendres a la Moncloa.
La ministra Isabel Celaá aquest divendres a la Moncloa. | ACN
21/09/2018
La ministra Isabel Celaá afirma la solidesa de "la separació de poders" a Espanya i diu que l'executiu no s'ha plantejat afectar de cap manera la inviolabilitat del rei
Mitjans
Imatge d'arxiu del diari El Mundo, en paper
Imatge d'arxiu del diari El Mundo, en paper | ND
21/09/2018
El detonant ha estat l'article homòfob d'Arcadi Espada contra Gabriel Rufián, que se suma als rebutjats articles de Salvador Sostres i Fernando Sánchez Dragó
FILIPRIM: ANÀLISI
José María Aznar en comissió parlamentària al Congrés.
José María Aznar en comissió parlamentària al Congrés. | ACN
21/09/2018
«No descobreixo la sopa d'all, ho sé, però em vaig sentir tan ofès l'altre dia veient –només veient- l'Aznar a la tele que em veig empès a constatar alguna obvietat»