Apunts de fotografia: Perquè 'dretejar'?

| 09/04/2013 a les 08:04h
Especial: Apunts de fotografia
Arxivat a: Fotografia, apunts fotografia
Aquesta notícia es va publicar originalment el 09/04/2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Cada cop és més conegut el consell d’exposar ‘tirant l’histograma cap a la dreta’ o, en un llenguatge més planer, exposar el màxim de clar sense arribar a cremar res. Aquesta tècnica d’exposició ens garanteix una òptima qualitat de les imatges capturades. Pot ser que molta gent ho utilitzi sense saber massa el perquè però, per altra banda, el fet que algunes vegades aquest mètode ens porti a resultats més clars de l’aparença real fa que s’opti per deixar-lo d’utilitzar. A més, aquest procediment d’exposició només té sentit si hi ha una edició posterior de les imatges, cosa totalment recomanable.
 
Per entendre el benefici de ‘dretejar’ hem de començar entenent com captura la informació el sensor de la nostra càmera. La visió humana no fa una lectura lineal de la llum que rep sinó que és exponencial, de la mateixa manera que es regeixen els valors d’exposició (EV) que estem acostumats a manipular amb les nostres càmeres. Això és el que representa la figura A, on cada salt correspon a un increment d’1EV, la qual cosa vol dir que cada graó té el doble d’exposició que l’anterior i la meitat que el següent. Recordem que 1EV equival al desplaçament d’un punt de diafragma o de temps d’exposició.



Però el sensor de la càmera treballa de forma totalment lineal. Si considerem una càmera de 12 bits, com solen tenir la majoria de models actuals, vol dir que utilitza 12 bits per cada canal RGB per tal de definir la imatge capturada. Així tenim que cada canal disposarà de 4096 (2 elevat a 12) tons o valors numèrics. I, seguint la resposta lineal, els salts EV es distribueixen tal i com mostra la figura B. El sensor comença a assignar valors a partir del seu punt de saturació (exposició que provoca el blanc absolut), de tal manera que el nivell més clar (I) disposa de 2048 valors o tons per definir aquest pas, la meitat del total que ens ofereix la càmera. El nivell II correspon a -1EV respecte el nivell I i, seguint la resposta lineal del sensor, disposa de 1024 tons (la meitat de 2048). I així successivament aniríem baixant de valors d’exposició disposant respectivament a cada següent salt de 512, 256, 128, 64, 32, 16, 8, 4, 2 i 1. Si sumem tots aquests salts ens dóna 4095, però hi hem de sumar un valor més que correspon al 0, que també és utilitzat, i llavors ja tenim els 4096 tons totals per canal d’una càmera de 12 bits. Un cop capturada la imatge de forma lineal, se li aplica una corba gamma per tal que aquesta agafi una aparença semblant a la percepció exponencial dels nostres ulls.


Tot això comporta que les parts més clares de les nostres imatges disposin de més tons per ser definides que no pas les parts més fosques. I com menys tons o valors disponibles té un nivell per ser definit, més soroll aquest presentarà, la qual cosa va estretament lligada a la pèrdua de qualitat. Per això és preferible que una imatge sigui capturada més clara (sense cremar) de la seva aparença real i posteriorment enfosquir-la amb l’edició posterior, ja que a l’enfosquir en la fase d’edició s’afecten proporcionalment tots els valors disponibles de la captura. Dit d’una altra manera, si nosaltres capturem una escena tota ella encabida al nivell III tindrem una imatge definida amb 512 tons per canal, i si la capturem al nivell I i posteriorment l’editem subexposant-la -2EV obtindrem la mateix escena, també amb una aparença de llum semblant a la realitat, però definida amb 2048 tons per canal. Tot això disminueix la presència de soroll i suavitza les gradacions tonals.
 
Anem a comprovar-ho amb un exemple. La figura C mostra tres captures d’una mateixa escena. La imatge central correspon a l’exposició aconsellada per l’exposímetre de la càmera i ens dóna una sensació de lluminositat molt fidel a la realitat. La imatge de l’esquerra correspon a una subexposició de càmera de -2EV i la de la dreta a una sobreexposició de +2EV.
 


Per tant, a priori podríem pensar que l’exposició correcta és la central amb un aspecte molt més natural, però amb el que s’ha explicat en aquest article s’entén que la imatge amb més informació ha de ser la de la dreta, la qual ocupa la part més clara del sensor, que disposa de més valors d’informació, sense arribar a cremar res. Un cop entès que aquesta captura de la dreta és la de més qualitat informativa només ens resta enfosquir-la -2EV amb l’edició posterior per tal de tenir una aparença de lluminositat més semblant a la realitat. Amb aquest propòsit també podríem aclarir +2EV la captura de l’esquerra de la figura C, però la pèrdua de qualitat seria important. Per comprovar això la figura D mostra un mateix retall augmentat de les tres captures un cop corregida la lluminositat per tal que siguin semblants. Fixeu-vos amb el nivell de soroll i la qualitat de la suavitat en les degradacions tonals.
 


És evident que l’opció d’enfosquir -2EV la captura sobreexposada +2EV (figura D, retall inferior) és la millor, mentre que l’opció d’aclarir +2EV la captura subexposada -2EV (figura D, retall superior) és la pitjor. El retall central de la figura D correspon a la captura amb l’exposició aconsellada per l’exposímetre de la càmera, i és el resultat intermig a nivell de qualitat final de la imatge. I, per altra banda, aquestes conclusions també venen avalades per la mida dels arxius RAW originals. La captura subexposada -2EV (figura C, esquerra) té una mida de 12,4 MB, la captura amb l’exposició aconsellada per l’exposímetre de la càmera (figura C, centre) té una mida de 12,8 MB i la captura sobreexposada +2EV (figura C, dreta) té una mida de 13,6 MB.
 
Eduard Selva és arquitecte, fotògraf i docent. Imparteix cursos i tallers de fotografia per enfoq.cat a Vic, i col·labora amb Espaifotogràfic.cat i Naturpixel amb els seus articles i tallers fotogràfics. És membre del Grup Fotogràfic Manlleu. Podeu consultar el seu web www.eduardselva.com i seguir-lo a @edselva i a Facebook .

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Una escena de «Dragged Across Concrete»
Una escena de «Dragged Across Concrete»
01/01/1970
Les entrades surten a la venda aquest dimecres
Mariano Rajoy, en una de les seves últimes imatges al Congrés
Mariano Rajoy, en una de les seves últimes imatges al Congrés | ACN
01/01/1970
Fonts citades per "El País" expliquen que l'expresident espanyol "està tranquil" i ja ha superat "el xoc" de la moció de censura
La zona 'petó i adeu' de l'Escola Pia de Sabadell.
La zona 'petó i adeu' de l'Escola Pia de Sabadell. | ACN
01/01/1970
Sabadell ho ha implementat aquest dimecres en diverses escoles
Gemma Nierga presenta el seu nou programa a TV3
Gemma Nierga presenta el seu nou programa a TV3 | ACN
01/01/1970
L'espai vol "retre un homenatge amable i emotiu als pares de la gent més coneguda del país"
Munir, en una foto d'arxiu
Munir, en una foto d'arxiu | FC Barcelona
01/01/1970
Polèmica en l’aniversari del jove jugador del Barça
Porc senglar.
Porc senglar. | FOTO-ARDEIDAS
01/01/1970
La Federació Catalana de Caça (FCC) denuncia una campanya de desprestigi de la seva activitat i afirma que no caçaran fins que la seva tasca "sigui reconeguda"
Corrupció
José María Aznar, aquest dimarts al Congrés dels Diputats
José María Aznar, aquest dimarts al Congrés dels Diputats | Europa Press
18/09/2018
L'expresident del govern espanyol, acompanyat per la nova plana major del PP, aprofita la compareixença pel cas Gürtel per carregar contra l'independentisme, per equiparar l'esquerra abertzale a ETA i per apujar el to contra Podem
màsters
Carina Mejías, presidenta del grup municipal de Ciutadans.
Carina Mejías, presidenta del grup municipal de Ciutadans. | ACN
18/09/2018
L'Ajuntament de Barcelona ja ha modificat el currículum de la líder de Ciutadans
Procés català
Reunió del Govern del 18 de setembre del 2018
Reunió del Govern del 18 de setembre del 2018 | Govern
18/09/2018
La consellera de la Presidència, Elsa Artadi, assenyala que estan pendents de si el president espanyol fa "passes endavant" en el diàleg amb Catalunya
procés català
La mesa del Parlament, reunida aquest dimarts
La mesa del Parlament, reunida aquest dimarts | ACN
18/09/2018
La mesa aprova amb els vots de JxCat i ERC que el vot ponderat a les comissions mantingui la proporcionalitat dels resultats del 21-D
Barcelona: habitatge
Bloc de pisos a l'Eixample de Barcelona
Bloc de pisos a l'Eixample de Barcelona | Jordi Jon Pardo
18/09/2018
El govern municipal s'assegura almenys el suport d'ERC, del PSC i el d'un regidor no adscrit mentre que el PDECat manté la voluntat que "l'operació acabi bé"
motor
El nou Seat Tarraco
El nou Seat Tarraco | Jonathan Oca
18/09/2018
La TAP a acollit la presentació del nou vehicle de la companyia automobilística sota l'atenta mirada de centenars de persones