Apunts de fotografia: focals i visuals

| 02/04/2013 a les 09:00h
Especial: Apunts de fotografia
Arxivat a: Fotografia, apunts fotografia
Aquesta notícia es va publicar originalment el 02/04/2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Molta gent té entès, erròniament, que els teleobjectius produeixen una compressió de la perspectiva i que els angulars creen l’efecte contrari. Res més lluny de la realitat! LA PERSPECTIVA D’UNA FOTOGRAFIA DEPÈN ÚNICAMENT DEL PUNT DE VISTA I LA VISUAL PRINCIPAL QUE HAGUEM ESCOLLIT PER REALITZAR-LA, PERÒ MAI DE LA DISTÀNCIA FOCAL DE L’OBJECTIU QUE UTILITZEM. Una altra cosa serà l’enquadrament, o retall, que escollim per la fotografia, ja sigui de forma analògica o digital, però aquest mai variarà la perspectiva.
 
Primerament intentaré justificar perquè podem trencar immediatament aquest principi fotogràfic equivocat i ampliament estès. Un cop hem escollit el punt de vista (punt on col·loquem la càmera) i la visual principal (eix descrit pel punt de vista i el punt on apuntem amb el centre del nostre visor) per realitzar una fotografia, queda totalment definida la perspectiva d’aquesta. Llavors podem acabar de definir l’enquadrament, o retall, de manera analògica escollint la distància focal (canviat l’objectiu o girant l’anell pertinent en els objectius zoom), o de manera digital a posteriori realitzant un retall de la imatge amb un programa d’edició. Però en aquest segon pas d’enquadrament mai ens variarà la perspectiva, només escollirem amb quins elements volem omplir la nostra imatge. És per això que si sense moure el punt de vista fem dues fotos amb dues distàncies focals diferents, obtindrem dues imatges iguals si retallem digitalment la de distància focal més baixa (angular) omplint l’enquadrament de la mateixa manera que ho hem fet amb la de distància focal més gran (teleobjectiu), sense que això alteri la perspectiva dels elements que surten en les dues imatges.
 
Per tant, doncs què és la compressió de la perspectiva que hem sentit anomenar tantes i tantes vegades? És l’efecte que únicament aconseguim variant i escollint adequadament el punt de vista, i que ara explicaré mitjançant el següent exemple. Suposem que estem dins una habitació molt a prop d’una finestra i mirem a través d’aquesta cap a l’exterior. A fora hi ha una piràmide i la veiem totalment sencera degut a la nostra proximitat a la finestra. Això és el que es representa en la figura A. Veiem la posició de la càmera i les visuals de l’objectiu. Les visuals a punts són les que delimiten el camp visible màxim que ens permet l’objectiu en qüestió, que suposarem de focal fixa. Les visuals amb línia contínua representen tot el camp de visió que ens permet la finestra per veure l’exterior, únicament supeditat a la posició del punt de vista.


La figura B ens mostra una representació esquemàtica del que veuríem pel visor. Apareix la 
finestra, amb un tros reduït de pany de paret, i a través d’ella la piràmide completament sencera.
 


Ara suposem que recol·loquem la càmera més apartada de la finestra tal i com mostra la figura C. Les visuals que delimiten el camp visible màxim que ens permet l’objectiu evidentment no han variat perquè hem suposat que era de focal fixa, però les visuals que representen tot el camp de visió que ens permet la finestra per veure l’exterior sí que són diferents. L’angle de visió de l’exterior s’ha reduït.
Ara podem veure una part molt més petita de l’exterior i la piràmide no apareix sencera, tal 
i com ens representa la figura D. Per contrapartida veiem més part de l’habitació i ens 
apareixen les arestes entre sostres i parets. Si fóssim rigurosos, les dimensions de la piràmide haurien de ser sensiblement més petites en la figura D respecte la figura B, ja que ens hem apartat uns metres de la piràmide al retrocedir dins l’habitació, però la sensació és que la piràmide és més gran degut a l’emmarcat que ens produeix la finestra amb l’angle de visió exterior més reduït. La piràmide aparenta ser més propera. Aquest efecte és el que coneixem com a compressió de la perspectiva.
 
En les dues imatges següents podeu veure el cas de l’exemple realitzat de forma real. Els edificis de l’exterior semblen més propers en la imatge de la dreta, però no deixa de ser un fet purament subjectiu degut a la compressió de la perspectiva.



Això ho podeu provar a simple vista, sense utilitzar cap càmera ni objectiu, amb la qual cosa es demostra que aquest efecte de compressió és totalment independent de la variació de la distància focal. Per tant, una recepta operativa, com a resum de tot plegat, podria ser que primer busqueu el punt de vista des d’on apunteu amb la vostra càmera cap a un altre punt en concret i, un cop definida la perspectiva amb això, escolliu la distància focal adequada per omplir l’enquadrament segons els nostres propòsits. També podríem arribar a la conclusió que si els sensors de les càmeres fossin capaços d’ampliar tant com vulguéssim digitalment sense perdre gens de qualitat, podríem disparar sempre amb gran angular i retallar sempre a posteriori digitalment sense haver de canviar mai les distàncies focals. És per això que l’únic sentit d’utilitzar diferents distàncies focals és per aconseguir sempre la màxima qualitat, enquadrant l’escena desitjada de manera analògica per evitar al màxim el zoom digital.
 
Eduard Selva és arquitecte, fotògraf i docent. Imparteix cursos i tallers de fotografia per enfoq.cat a Vic, i col·labora amb Espaifotogràfic.cat i Naturpixel amb els seus articles i tallers fotogràfics. És membre del Grup Fotogràfic Manlleu. Podeu consultar el seu web www.eduardselva.com i seguir-lo a @edselva i a Facebook .

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Una foguera de Sant Joan
Una foguera de Sant Joan | Adrià Costa
Àlvar Llobet
01/01/1970
La festivitat va néixer per celebrar el solstici d'estiu i purificar persones i camps, però el cristianisme va acabar fent-se-la seva
Josep Nogués, del restaurant Naltrus de Granollers
Josep Nogués, del restaurant Naltrus de Granollers | NG
Jaume Ventura
01/01/1970
La petició del restaurant Naltrus de Granollers ha generat polèmica
Fotografia captada en el moment exacte.
Fotografia captada en el moment exacte. | Europa Press
01/01/1970
Aquest recull mostra situacions excepcionals, divertides i curioses
Una coca de Sant Joan
Una coca de Sant Joan | Juanma Peláez
Albert Segura
01/01/1970
Us expliquem què necessiteu per fer les postres per excel·lència de la revetlla
Imatge promocional del Mundial de Rússia
Imatge promocional del Mundial de Rússia | FIFA
01/01/1970
Telecinco, Cuatro i Be Mad retransmetran en obert tots els partits del mundial
Proves de selectivitat a Olot, aquest dimarts
Proves de selectivitat a Olot, aquest dimarts | Martí Albesa
01/01/1970
Els primers exàmens de les PAU han estat els llengua catalana i llengua castellana
Anàlisi
Simpatitzant del Partit Quebequès, celebrant la victòria electoral del 2012, l'última fins ara.
Simpatitzant del Partit Quebequès, celebrant la victòria electoral del 2012, l'última fins ara. | ACN
23/06/2018
L'enduriment del to identitari després de perdre el referèndum del 95 ha arrossegat el Partit Quebequès a la baixa i dividit el sobiranisme
Primícia
Acte recent d'ERC, en motiu del 14 d'abril.
Acte recent d'ERC, en motiu del 14 d'abril. | Albert Alcaide
23/06/2018
La ponència de la conferència nacional acontenta els crítics incloent que cal "aprofitar qualsevol finestra d'oportunitat" i fent un reconeixement més potent al mandat de l'1-O
Sant Joan
Els quinquers que repartiran la Flama del Canigó arreu del país
Els quinquers que repartiran la Flama del Canigó arreu del país | Marcel Urgell
23/06/2018
El foc del cim surt per primer cop dels Països Catalans i arriba als exiliats, amb un text escrit per Jordi Cuixart
Procés català
Els dos presidents, en la seva trobada a París
Els dos presidents, en la seva trobada a París | Moncloa
23/06/2018
El president espanyol destaca una "voluntat de tots per intentar normalitzar les relacions"
monarquia
Telma Ortiz, en una imatge d'arxiu
Telma Ortiz, en una imatge d'arxiu | Europa Press
23/06/2018
Telma Ortiz viu abocada a la seva feina a Barcelona i acaba de tancar un conveni entre l'escola de negocis ESERP i 35 universitats de tot el món
Entrevista
LLuís Gendrau
LLuís Gendrau | Adrià Costa
23/06/2018
La revista Enderrock celebra 25 anys aquest 2018, convertida en referent de l'escena musical catalana