1 de 10
educació

El menjador de l'escola d'Avià aposta per l'autonomia i la motivació dels alumnes a l'hora de dinar

Els pares destaquen els bons resultats d'aquest sistema innovador a la comarca, ja que fomenta que els nens i nenes siguin més conscients i responsables sobre el que mengen

Nois i noies a l'hora de dinar al menjador de l'escola d'Avià. | AMPA de l'Escola d'Avià.
per Aida Morales, 30 de maig de 2017 a les 23:30 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 30 de maig de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Els menjador de l'escola d'Avià ha començat a funcionar a través d'un sistema participatiu, en què són els mateixos alumnes, els que gestionen el menjar que es posen al plat. D'aquesta manera, segons han explicat des de l'Associació de Mares i Pares (AMPA) a NacióBerguedà, es fomenta la consciència sobre els aliments i l'autonomia dels infants sobre allò que menjaran. Es tracta, han indicat, d'un sistema innovador, que habitualment no es porta a terme als menjadors però que, em el cas d'Avià, està tenint uns resultats notoris i molt positius. 

Abans, han explicat des de l'AMPA, el servei de repartició de menjar es feia per part dels monitors. A cada infant se li omplia el plat, i sovint hi havia problemes per acabar els àpats, amb molt menjar a terra i una tasca costosa i insistent per part del personal. El fet que els monitors haguessin de portar a terme aquesta gestió del menjar feia que no poguessin regular altres aspectes, com ara el soroll, els hàbits alimentaris o els costums a taula.

 

Alumnes que es queden al menjador de l'escola d'Avià. Foto: AMPA de l'Escola d'Avià.


Tenint en compte aquesta situació, doncs, es va decidir tirar endavant un nou sistema en què cada infant es posés, ell mateix al plat, el que volia menjar, controlant, tot i això, per part de cuiners i monitors, una dieta equilibrada, en quantitat i amb diversitat d'aliments. Aquest fet, han explicat, ha fomentat molt l'autonomia dels alumnes, que han començat a prendre decisions i han pres consciència del menjar que tenen davant, amb menys aliments llançats i una millora substancial dels hàbits. Per altra banda, les persones encarregades del monitoratge poden realitzar més accions de control, tenint un major temps per parar atenció en les necessitats dels infants, i el nivell de soroll també s'ha reduït substancialment. 


A més, han explicat des de l'AMPA, el nou sistema també ha generat un augment de la motivació en el menjador, ja que s'han creat una sèrie de codis de bona conducta, en què els mateixos alumnes es puntuen. En aquest cas, si creuen que han tingut un bon comportament, poden col·locar-se gomets verds o vermells (en el cas dels més petits) o cares somrients (en el cas els grans) en una graella. Quan un grup classe fa tres setmanes que té un gomet verd o una cara somrient, pot escollir el postre. I quan en faci set, aquest pot escollir el menú sencer d’un dia, sempre amb l’aprovació del cuiner. 
 

Graella utilitzada al menjador de l'escola d'Avià. Foto: AMPA de l'Escola d'Avià.


"Els nens s'automotiven i s'engresquen", han explicat des de l'AMPA. De fet, han dit, aquest és un aspecte que s'ha notat, també, a les cases, on ha canviat l'actitud dels nens i nenes respecte del menjador, i que també s'ha valorat molt positivament des de la direcció del centre i des de l'Ajuntament d'Avià. 

En conjunt, han afegit des del servei de monitoratge del menjador, els nens i nenes s'han acostumat a tenir l'espai més recollit, a no embrutar tant la seva zona, a deixar els plats ben col·locats, i s'ha aconseguit un ambient de respecte entre iguals en el tracte, el volum de veu, l'ús dels coberts o deixar correctament les cadires, entre d'altres.

 

Participació