L'Escola de Santa Eulàlia de Berga, referent i pionera en un programa de llengües

El centre explica la seva experiència a docents i al Departament d'Ensenyament

Redacció
24 d'octubre del 2016
Actualitzat a la 13:24h

Presentació dels projectes portats a terme a l'Escola de Santa Eulàlia de Berga. Foto: Escola de Santa Eulàlia


L'Escola Santa Eulàlia de Berga ha estat referent, enguany, per al Departament d'Ensenyament de la Generalitat, en el programa de Tractament Integral de les Llengües (TIL), que aquest centre està portant a terme. Es tracta, segons han informat des de l'escola, d'un projecte que implica prendre consciència de la transferència lingüística, obligant a la coordinació i al treball en equip de mestres i alumnes, per millorar el rendiment acadèmic dels nens i nenes. 

Aquest projecte d'innovació pedagògica, que es va començar a implementar l'any passat, es va presentar en la jornada adreçada a directors, caps d'estudis i professors de llengües del passat 20 d'octubre a la Casa del Mar de Barcelona, amb l'assistència de professors com Montserrat Comellas i Anna Maria Guijarro. Una jornada on es va explicar el plantejament del projecte, i el centre berguedà va exposar les seves dues experiències. 

Segons han explicat,  la primera la van portar a terme els alumnes de Cicle Mitjà, amb un projecte integrat on la feina a la classe de català es feia servir a la classe de castellà i d'anglès. Els alumnes elaboraven un tríptic informatiu sobre l'escola per a les noves famílies. Llavors es creava, redactava i filmava un anunci publicitari de l'escola per a les famílies no catalanoparlants, en castellà. I finalment, es filmava un vídeo sobre allò que més agrada de l'escola als alumnes, que es penjava a la pàgina web perquè els pares i mares ho veiessin. Pel que fa al projecte de Cicle Superior, es tractava de fer una seqüència didàctica amb un text introductiu per explicar com es feia la samarreta de Patum que havien realitzat a l'aula de Plàstica. En aquest treball, cada alumne triava la llengua que volia utilitzar, de manera que hi havia textos en català, anglès, castellà, àrab i romanès. 

En els darrers anys, segons ha remarcat l'escola, aquest centre, abans “marginal i de barri”, s'ha convertit en una escola “de referència” i “inclusiva” a la comarca. Entre els projectes que es porten a terme hi ha “Llegim en parella” per millorar la comprensió lectora; “Binding”, basat en la descodificació, la memòria de treball, la morfologia i el lèxic per millorar l'aprenentatge en la lectura; els “Superfilharmònics”, que consisteix en portar a terme una orquestra de corda; “Emprenedoria a l'escola”, per fomentar valors emprenedors, i “De cap a l'aigua”, en què els alumnes de cicle mitjà gaudeixen d'una sessió setmanal de natació. 

A més, el centre compta amb dos auxiliars de conversa nadius: una noia de Califòrnia (finançada pel Ministeri d'Educació) i un mestre d’Educació Primària de Londres (finançat per l’AMPA).
Arxivat a