llengua

Vueling demana «disculpes», malgrat no tenir constància de l'incident lingüístic amb una veïna de Berga

La companyia d'avions afirma que no té constància de la queixa | La veïna de Berga assegura que es va sentir "violentada" i intimidada pel personal de l'avió

per Aida Morales, 31 d'agost de 2016 a les 13:36 |
Un avió de Vueling | Europa Press
Aquesta informació es va publicar originalment el 31 d'agost de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La companyia d'avions Vueling ha volgut donar resposta, en declaracions a NacióDigital, davant de la denúncia pública per discriminació lingüística que ha fet una família de Berga, que es va veure obligada a parlar castellà en un dels vols que, el passat 22 d'agost, es dirigia de Barcelona a Eivissa. 

Segons Vueling, fins ara no tenien constància de cap queixa però, en qualsevol cas, demanen "disculpes" i esperen poder dirimir què va passar: "Fins ara no teníem constància de la queixa perquè la família no va posar cap reclamació a la companyia. Davant dels fets, demanem disculpes i estem a la seva disposició per si ens vol explicar els detalls del que va passar".


Tal com ha publicat aquest diari, la família es va veure obligada a canviar l'idioma per adreçar-se a la tripulació de l'avió, tot i que la indignació no venir per aquest fet, sinó per l'actitud que van tenir els membres de la tripulació, entre els quals la cap de cabina i un dels pilots, que es van adreçar a la mare i a una de les filles amb una actitud, segons han explicat, desafiant i “desagradable”. 

La situació es va produir pujant a l'avió que sortia de Barcelona a quarts d'onze de la nit. Ja a dins de l'avió, però abans d'enlairar, la mare amb la filla es van adreçar a la tripulació per preguntar-los si, abans de res, podien anar un moment al lavabo. En aquell moment, la cap de cabina va contestar: “En castellano, dilo en castellano”. Segons ha explicat la berguedana, en aquell moment va quedar totalment astorada, i malgrat que va tornar a replicar en català, els membres de la tripulació van continuar: “Yo sólo he entendido lavabo”.


En aquell moment, la mare va dirigir la seva filla cap al lavabo, quedant-se esperant a fora, escoltant comentaris com “que verguenza”, i sota la mirada intimidant dels tres membres de la tripulació. “Em volien obligar a que ho digués en castellà”, ha explicat a NacióBerguedà, i en aquell moment, ha dit, primer no li va sortir, i després no va voler: “No em van treure els ulls de sobre i em vaig sentir fins i tot violentada”. 

Quan va tornar a la part de l'avió on hi havia el seu marit i el seu fill, va explicar-los la situació, i quan l'home va demanar per la cap de cabina per aclarir el que havia passat, aquesta va canviar el to i, segons han explicat, va dir: “Nosotros no tenemos ninguna obligación de hablar catalán”. 

Segons ha explicat l'afectada, que prefereix restar en l'anonimat, en cap moment els va demanar que parlessin català, simplement volia saber si la seva filla podia anar la lavabo. A més, ha indicat, la frase es podia arribar a entendre perfectament i, per altra banda, bé que la van contestar. A més, va voler deixar clar que s'havia sentit “insultada i maltractada” i que, com a clients, com a mínim els devien una disculpa. Davant d'aquest fet, ha continuat relatant, la resposta va ser clara: “No le debo ninguna disculpa, y el comandante la quería echar del avión”. 

Tal com ha lamentat, la discussió va quedar aquí, ja que no va voler seguir conversant, i finalment tampoc ha interposat una queixa o denúncia cap a Vueling, ja que només hi ha la seva filla com a testimoni. “Ells poden dir el que vulguin, i un d'ells és un comandant, màxima autoritat de l'avió”, ha lamentat. No obstant això, sí que ha volgut fer la denúncia pública “perquè se sàpiga”, i perquè torni a quedar un testimoni del tracte de determinats sectors envers els catalans i la seva llengua.

 

Participació