Consells per reduir els nervis de la selectivitat

«Els exàmens en sí no són font d’ansietat, el que ens posa nerviosos és el que nosaltres pensem i sentim respecte aquests; per això és important aprendre a controlar el nostre pensament»

Núria Grañó / IPPSIC
14 de juny del 2016
Actualitzat a les 12:10h
Un grup d'estudiants fent la Selectivitat
Un grup d'estudiants fent la Selectivitat | Adrià Costa
Els exàmens de selectivitat són motiu de nervis i tensió per a la majoria dels estudiants que, durant aquests dies, s’enfronten a les proves d’accés a la universitat. Per afrontar l’estrès que poden generar les avaluacions acadèmiques, els professionals deIPPSIC aconsellen controlar la ment, relaxar-se i seguir uns bons hàbits.

Els exàmens en sí no són font d’ansietat, el que posa nerviós és el que es pensa i se sent respecte aquests; per això és important aprendre a controlar el pensament i no deixar-se portar per idees que no són racionals. Sovint es confon el concepte possibilitat i probabilitat: és possible suspendre? Sí, però és molt poc probable, per tant, davant l’afirmació “segur que suspendré” el més adequat és pensar que és possible suspendre però la probabilitat és baixa perquè s'ha estudiat, s'ha aprovat batxillerat, s'ha preparat...

És molt habitual que una de les preguntes de l’examen sigui més complicada i no se sàpiga resoldre, i que això desencadeni idees com: suspendré, no arribaré a la nota que necessito, ho estic fent molt malament... Per controlar aquests pensaments, és recomanable pensar que tenir dificultat en una o dues preguntes de l’examen no significa que la totalitat d’aquest sigui un desastre, perquè segurament hi haurà activitats que s'han sabut fer bé i amb seguretat. És bo relativitzar i evitar treure conclusions tenint en compte només aquells aspectes més negatius, és millor fixar-se en allò que ha sortit bé i que se sap fer.

Controlar les prediccions que es fan de forma automàtica ajudarà a limitar el pensament. És habitual que abans d’un examen es tinguin idees sobre els resultats futurs, com per exemple: “suspendré”, “necessito un 8,5 i no aconseguiré aquesta nota”... Intentar endevinar el futur no aporta res de positiu per afrontar un examen i, a més, no és funcional. És millor posar-se a estudiar o fer exercicis de relaxació, que recrear-se en aquestes idees, ja que no es coneix el futur i és més adequat centrar-se en el present: ara toca estudiar i després fer els exàmens amb tranquil·litat, per tant, m’ocupo d’estudiar i no em “pre-ocupo” de com m’anirà l’examen o dels resultats.

L’autoexigència pot jugar una mala passada als estudiants. Ningú és perfecte i és molt difícil aconseguir un 10, ja que és poc probable que se sàpiga absolutament tot, i especialment en els exàmens de selectivitat, on hi ha continguts de dos cursos acadèmics. Per canviar els pensaments que exigeixen de forma desmesurada, convé incorporar idees com: “he estudiat molt”, “sóc capaç”, i “intentaré resoldre tan bé com pugui cada examen”.

A banda d’intentar controlar les idees distorsionades que es poden tenir, és recomanable relaxar-se. Per fer-ho, cal una mica de pràctica i es pot començar uns dies o setmanes abans dels exàmens, per això seria bo que es realitzés un entrenament setmanes abans, de forma diària i en moments tranquils, d’aquesta manera es dominarà la respiració i el dia de l’examen serà més fàcil utilitzar-la per relaxar-se.

Centrar-se en la respiració diafragmàtica i conscient permet controlar el pensament i mantenir el nivell d’oxigen a la sang, fet que fa sentir més tranquil·litat. Es tracta d’inspirar i expirar lentament, de forma pausada i regular, centrant l'atenció en com entra l’aire pel nas i com surt per la boca lentament i com es contrau i es relaxa la zona de l’abdomen.

També es poden utilitzar algunes tècniques de meditació que ajuden a controlar el pensament. En els exàmens, centrar l'atenció en el bolígraf que s'utilitza habitualment fa sentir més tranquil·litat. Mirar el bolígraf, la seva punta, el seu tacte, el moviment de la mà... Igual que la tècnica de la respiració, la meditació també requereix d’entrenament perquè pugui ser útil en el moment de l’examen, quan comencen a venir els nervis.

A més de l‘estrés que generen els exàmens en general, els de selectivitat tenen l’afegit que es realitzen en espais que són nous pels estudiants de batxillerat, on hi ha moltes persones de diferents centres educatius i s’ha de portar documentació per poder fer les proves. Per això és important anar ben preparats per reduir les nervis.

El més important és mantenir-se calmat, controlar els pensaments negatius i confiar en sí mateix.