PATUM

Les autoritats religioses i de seguretat queden fora del balcó de l'Ajuntament per Patum

El consistori preveu un estalvi important després de canviar el format del programa de Patum

La CUP elimina part dels refrigeris i regals institucionals als convidats

Canvi històric en el seguici d'honor dels Administradors de Patum

| 18/05/2016 a les 20:08h
Especial: Patum de Berga
Arxivat a: Fires i festes, Albert Rumbo, Berga, Ajuntament de Berga, autoritats religioses, Patum, novetats, Mònica Garcia, despesa, balcó
La regidora de Patum, Mònica Garcia, i el gerent del Patronat de la Patum, Albert Rumbo.
La regidora de Patum, Mònica Garcia, i el gerent del Patronat de la Patum, Albert Rumbo. | Aida Morales.
Aquesta notícia es va publicar originalment el 18/05/2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Les autoritats religioses i de seguretat, i els convidats que no tinguin una relació "objectivable" amb la Patum no estaran convidats, enguany, al balcó de l'Ajuntament de Berga, durant la festa grossa que viurà la ciutat a partir del proper dimecres 25 de maig. Aquesta serà una de les novetats d'enguany, molt relacionada amb les bases del nou reglament que la CUP vol tirar endavant per organitzat i justificar les persones que es deixen pujar en aquest lloc privilegiat.

Segons ha explicat la regidora de Patum, Mònica Garcia, al balcó només hi pujaran les "autoritats locals i nacionals", a part dels alcaldes de la comarca, el president del Consell Comarcal del Berguedà. Entre aquests, els màxims representants polítics de Catalunya, és a dir, la presidenta del Parlament, Carme Forcadell, el president del Govern, Carles Puigdemont i la presidenta de la Diputació de Barcelona, Mercè Conesa, i alts representants de la cultura institucional. A tots ells, ha indicat, s'ha enviat invitació, malgrat que encara no han confirmat.

El motiu d'aquest canvi, ha justificat Garcia, és la voluntat de "delimitar" l'accés al balcó, i d'evitar situacions com les que també ha descrit el gerent del Patronat de la Patum, Albert Rumbo: "Passaven coses com, per exemple, convidar sistemàticament el president del Barça". Per això, i com que el balcó ha de ser un lloc "popular", ha prosseguit la regidora, de cara a propers anys també es valorarà deixar un nombre de seients a sorteig per a la ciutadania. 

Ara per ara, però, aquest reglament encara no s'ha pogut fixar, i el màxim que s'ha pogut pactar amb l'oposició, ha dit, és que cada representant local pugui venir amb dos acompanyants i fills. D'aquesta manera, enguany encara es continuarà amb un nombre elevat de persones al balcó -unes 75- amb la voluntat d'abaixar aquesta ratio fins a les 65.

De fet, la "igualtat d'accés" a la Patum és una de les màximes prioritats de la CUP, segons Garcia, i per això, també ha recordat que ja han posat a disposició dels ciutadans els seus salts de Plens, i de les entitats els salts que els pertoquen durant els Passacarrers. Per altra banda, també s'ha renovat l'empostissat de la Patum accessible, per a persones amb mobilitat reduïda, i s'ha abolit el fet que el seguici dels Administradors només pogués estar format per nenes. En aquest sentit, Rumbo ha recordat que aquests elements de protocol, igual que la roba, es van instaurar fa relativament pocs anys: "Si es miren fotos de fa 20 anys, la gent anava blava, verda, vermella..., hem de tornar una mica al que havia sigut tradicional". 
 

Roda de premsa de presentació de les novetats de Patum. Foto: Aida Morales.


Referent als títols de Patumaire i Patumaire d'Honor, la voluntat de l'equip de govern és "replantejar-los", tot i que, segons han dit, això haurà de ser de cara a properes Patums. 

Optimització de la despesa

Per a l'Ajuntament de Berga, i tenint en compte les finances municipals, una altra de les prioritats també ha estat optimitzar la despesa de la festa. Per això, prèviament ja es va anunciar que el tradicional programa es posaria a la venda i que, per contra, a tots els veïns s'entregaria un tríptic molt més reduït. Amb només això, es calcula haver estalviat uns 8.000 euros, quan anteriorment el cost d'aquest element era de 18.000 en total.

En la mateixa línia, i de cara a propers anys, s'estudiarà el nombre de cartells que normalment s'imprimeixen, ja que n'acostumen a sobrar, i es plantejarà encartellar fora de Berga. Pel que fa a les làmines de col·lecció, numerades i signades per l'autor, sí que s'han reduït a 150, i es planteja posar a la venda col·leccions antigues, perquè aquestes no quedin en stock al consistori.

Una altra de les novetats importants serà la reducció de les despeses en regals institucionals i refrigeris. Malgrat que no han detallat de quina quantitat es tracta, al consistori sí que disposava de dues persones que, durant els dies de Patum servien refrigeris i begudes als convidats. Ara, això s'eliminarà i es deixarà alguna cosa simbòlica "per picar", segons la regidora. Pel que fa als regals, es limitaran.
 

La regidora de Patum, Mònica Garcia, a la roda de premsa. Foto: Aida Morales.


Canvis de seguretat

Com a novetat, l'hospital de campanya que estava obert 24 hores durant tots els dies de la Patum tancarà durant el dia aquells moments, com dimecres o dissabte, que no hi ha Patum a la plaça. Aquesta determinació s'ha pres, ha relatat Garcia, perquè durant 10 anys no s'ha produït cap atenció, i perquè el Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) ja estarà actiu, amb una ambulància extraordinària. 

"De totes maneres, la seguretat i les ambulàncies a Berga queden cobertes", ha sentenciat la regidora, tot precisant, també, que els Mossos d'Esquadra, la policia local i la seguretat privada continuaran realitzant les mateixes tasques que de costum. 

A més, enguany les comparses estaran més preparades per atendre casos d'aturada cardiorespiratòria. Segons ha explicat el gerent del Patronat, quatre o cinc membres de cadascuna es formaran per estabilitzar i saber què fer si es dóna el cas, en un curs on ja hi ha 54 inscrits: "La Patum ja fa anys que ha esdevingut un referent per a altres festes en tema de seguretat".

COMENTARIS

I visca
Anònim, 18/05/2016 a les 21:31
+30
-22
Sí senyor.

Comencem a pensar. Visca la Patum lliure de paràsits.
Regals???
Bob el mandrós , 18/05/2016 a les 21:35
+26
-22
He llegit regals?? Aquests eren els tractes dels antics gestors de l'ajuntament amb els seus convidats?
Quina vergonya! enriute'n de la trama Gurtel..
Ben fet
Anònim, 18/05/2016 a les 22:44
+18
-26
Als seients d'autoritats només els comissaris polítics, els caps de les cel·lules revolucionàries locals i els presidents de països amics: Veneçuela, Corea del Nord, Cuba, etc. La Patum és de tots (nosaltres)!
Què és la Patum?
Anònim, 18/05/2016 a les 23:07
+25
-21
La Patum és el nom que reben a Berga les celebracions de la festa de Corpus Christi, una festivitat RELIGIOSA que fou instituïda pel papa CATOLIC Joan XXII en una data del calendari fixada per la Pasqua -una altra festivitat religiosa, vés per on.

Servidor no és creient, però negar l'origen i la vinculació religiosa de la Patum em sembla una ximpleria més grossa que la Cerdanya. Per tant, diria que la presència de representants de l'església catòlica, tot i que s'hi pot estar en contra i segur que hi ha arguments, no és forassenyada, especialment si s'ha mantingut sense interrupcions destacades en el temps: de fet, aquesta és la definició de tradicional .

Jo no tinc problema per participar, i ho he fet, en celebracions catòliques, ortodoxes, jueves, budistes, hinduistes, sikh, o, si m'hi conviden i/o m'interessa, de la religió que sigui. Ara bé, si un és totalment antireligiós -una posició respectable- el que hauria de fer per ser totalment coherent és mirar de suprimir o, si més no, abstenir-se de participar a tota festa d'origen religiós.

És a dir, senyores de la CUP de Berga: per ser coherents del tot han de suprimir vostès la Patum. Provin de fer-ho i, sobretot, gravin-ho en vídeo: pot ser molt divertit veure què fan els berguedans quan els diguin que enguany no hi ha Patum. En qualsevol cas, i si aquesta proposta els sembla massa agosarada, fotin el camp de Berga i no hi tornin fins el dia 30 de maig.

Pel que fa a suprimir els refrigeris, no cal comprar llagosta i xampany francès, però jo, quan tinc convidats a casa, tinc el costum burgès d'oferir-los menjar i beure. Si no tinc res més, els donaré pa i aigua; fer una altra cosa em semblaria una grolleria imperdonable. Però no em facin gaire cas: deu ser que sóc un reaccionari
Ni rioja ni oli andalus
Anònim, 18/05/2016 a les 23:15
+8
-8
Pero quins refrigeris i begudes servien?, caviar beluga i xampany de la Veuve Clicquot?.
FARSA!.
Bakunin., 18/05/2016 a les 23:19
+8
-31
Aquests fariseus de la CUP nomes saben inventar-se tonteries per sortir a la premsa i continuar sent uns autentics lacais del capitalisme...ja m'esta be que no hi hagi clero ni policia al balco,pero...i els demes?...res de tot aixo...Balco lliure pel poble...ANARKIA-OCUPACION!.
incongruent
donec perficiam, 18/05/2016 a les 23:23
+14
-25
La Patum, correspon a les festivitats que es desenvolupen per la festa del Corpus Christi.
Una de les tres màximes festivitats religioses catòliques. També, es una festa que representa la lluita entre "moros i cristians".
Entenc que les CUP, no vulguin saber res d'esglésies, i també considero que per ser coherents, haurien d'eliminar també la Patum, com a festa religiosa i racista (ironia).
I per continuar, que no es faci festa els diumenges, que no es faci Setmana Santa, que no es faci Nadal, que no se celebri el dia de la Mona, ni celebrar Sant Jordi, ni que fem els Tres Tombs (que a més a més de celebrar Sant Antoni, es fa us dels animals sense el seu permís) tampoc no fem el 1 de novembre, etc etc.
Considero que és desproporcionat i segons el meu parer, ridícul.
cup....
Anònim, 18/05/2016 a les 23:54
+13
-21
les autoritats de seguretat i estic totalment d'acord, la seguretat a de ser a la plaça i no al balco, pero les autoritats religioses.???? els origens de la patum no serveixen de res per molt que els pesi? a veure si tenen collons de canviar els ganivets dels turcs i caballets per rams de flors, ja que es una lluita on sempre perden els "moros"
La Patum és una processó de Corpus
Antiga i barbuda, 19/05/2016 a les 06:49
+16
-17
Els qui la van inventar (o redissenyar magistralment a partir de models anterios) potser que no haurien de quedar fora, no?
Simbols
Avia, 19/05/2016 a les 09:01
+19
-26
Aquest no saben d'on venen ni que representa la Patum. Saben on van????
Ordenació assenyada
Un moderat, 19/05/2016 a les 10:27
+29
-8
Està molt bé saber que l'origen de la Patum és religiós, però és evident que ja fa molts anys que s'ha convertit en una festa popular "aconfessional". Qui vulgui viure-la des del vessant catòlic té tot el dret a fer-ho, però no em sembla que tenir bisbe i policies al balcó com estaquirots sigui imprescindible.

El pròxim pas ha de ser obrir l'accés al balcó als que ens faria gràcia veure-hi un salt i encara no hi estem estat mai, a través d'un sorteig transparent. A veure quines traves hi posaran els del Patronat!
Em sembla collonut .
Anònim, 19/05/2016 a les 10:27
+6
-10
Trobo collonut sortir de la rutina per entrar en els grans debats, conflictes i discusions. Això fa oblidar altres temes importants.
O tots o cap
Nyac, 19/05/2016 a les 10:39
+18
-1
Doncs jo ho trobo bé que les autoritats religioses i de seguretat no tinguin lloc al balcó. Ara però, s'hauria d'extendre a la resta d'autoritats. La idea que les autoritats puguin gaudir de la festa des d'una posició privilegiada mentre el poble salta sota seu sempre m'ha semblat molt medieval. Per tant, al balcó no hi hauria de quedar ningú o es podria adaptar per a les persones que realment no poguéssin gaudir de la festa com ara persones grans o persones amb diversitat funcional i ampliar així l'espai que ja se'ls hi reserva. O és que els nostres polítics tenen fòbia de mesclar-se amb el poble?

Per sort les coses canvien ja que si fos pels guardians de les essències i les tradicions encara viuriem en coves .
Volta al mitjò !!
Estanis Salas, 19/05/2016 a les 10:49
+5
-14
Mireu com be s'ha dit aqui i en altres llocs la Patum es va transformant i es bo que el protocol es revisi, s'endreci i es miri d'justar les situacions, els costos.
Sense ficarme en la batalla confessional hi ha situacions de protocol institucional que s'han de respectar i si es pot fer.les servir a favor nostra.
El balco de l'Ajuntament, especialment al migdia, es el mes retratat, el que tohhom es mira i mediaticament es important. N'hem de treu profit. Convidats institucionals de primer ordre SI,. Representants de la cultura institucional SI.
El Sr. Bisbe, SI amb matisos i no a 1ª fila, els caps local de seguretat NO, aixó que ara el Bisbe ens venia vestit com cal (Anyorem Bisbes com en DEIG), amb faixa i els agents amb les seves medalles, no em direu que no donaven una nota de color.
Ara be a mi m'agradaria que al balco de l'Ajuntament servis per convidar persones que poden fer coses per millorar la nostra festa. I m'agradaria sobre tot que servis per fer homenatge a persones de recobeguda solvència en el seu camp, Cultura, artistes de totes les disciplines, profesionals reconeguts en el seu camps per lluitar per un mòn millor, del mòn acadèmic, persones conegudes o desconeguddes que han lluitat per les llibertats, la solidaritat, en fi ja veiu que es un camp molt ample. Provinents de l'àmbit dels PP.CC o internacionals no discutits per gairabe ningú.
Oferir la nostra festa a aquest tipus de persones al costat dels nostres regidor electes, a primera fila, seria del reconeixament mes gran que podriem fer. I potser en alguns casos sortiria als mitjans com en Bruce.
Es una idea i que el meu amic i gran patumaire Carles Cortina, no se m'enfadi !
Reflexions sobre la Patum
Anònim, 19/05/2016 a les 11:20
+15
-6
Com bé apuntava un missatge anterior una cosa és l'origen que puguin tenir moltes de les nostres celebracions, que el continuaran tenint sempre atès que els origens són els que són i no poden ser uns altres, i l'altra és el camí i l'evolució que prenen al llarg del temps aquestes celebracions. Les tradicions són precisament tradicions perquè perduren al llarg del temps i precisament perduren perquè s'han anat adaptant als diferent canvis en que s'ha vist sotmesa la societat.

És per això que la Patum, constituïda en el seu origen com una processó del Corpus Christi, ha transcendit del seu origen per esdevenir una celebració popular laica. Laica, no vol dir que no mantingui l'origien religiós o que sigui antireligiosa, simplement el que implica aquest adjectiu és que són diferenciables els actes religiosos dels que no ho són, quedant els religiosos en un àmbit estrictament privat on els poders públics no hi tenen ni han de tenir-hi cap tipus d'incidència.

Respecte el què algú deia sobre els Turcs i Cavallets: una cosa és la representació i la ficció, que és on crec que es circumscriu la comparsa, i l'altra és l'apologia del racisme.

Sobre la decisió de l'equip de govern municipal, trobo encertat que no assisteixin al balcó les autoritats religioses ja que penso que el seu paper només ha de ser dins els actes religiosos de la festa.
A voltes amb el de sempre
Anònim, 19/05/2016 a les 11:59
+9
-6
Porto dies seguint les polèmiques al voltant de la Patum. Deu ni do! Com estimulen l'esperit aquests conflictes -petits només en aparença.

En realitat, si parem una mica d'atenció, hi trobem els elements d'una trama dramàtica: una aristocràcia menuda que ostenta magistratures hereditàries i desitjades per molts que murmuren en l'anonimat; nissagues amb atribucions inqüestionables, però envejades pels seus veïns; aspirants decebuts... Fins aquí, el que tothom ja sap: una història i un escenari inalterable des de fa anys però que, aparentment, és tolerat.

Ara intervé un nou factor: el bàndol dels iconoclastes. Al teatre, els iconoclastes sempre són a la oposició -és el seu lloc natural, des d'on conspiren- però ara són al poder: TENEN poder i volen expulsar les autoritats religioses i «militars» del balcó (que per alguna raó es diu d'autoritats.)

De rerefons -autèntic tema del conflicte- la suposició (oficialment inqüestionable, no obstant les evidències en contra) de que la Patum és una festa democràtica, que iguala tothom, on tothom es ben acollit, etc, etc, etc. Patum: la festa universal d'un poble peculiar, patrimoni de la Humanitat.

Doncs resulta que no. Com a totes les festes dites populars, a la Patum hi ha diferències i cal que hi siguin. A la Patum li traieu del balcó el bisbe i el cap de policia; els capitosts, la Forcadell i les «bones famílies»; elimineu les diferències, les enveges, els privilegis, les nissagues hereditàries... i no serà Patum.
Una festa popular no és una festa del poble; és una festa on participa el poble ...de manera diferent d'aquells que han d'anar al balcó; que hi van per a no ser poble.
De fet, si us fixeu, les CUP no volen eliminar les autoritats. Només aquelles que no tenen una relació «objectivable» amb la festa (què no era una festa religiosa, la Patum?...)

Fixeu-vos: si a la Patum li traieu les diferències i el bisbe i el capità general i la Presidenta del Parlament, els vestits de rigorós negre i la «gent de bé» del balcó i deixeu tot el demés, el que ens queda és la festa democràtica sense pal·liatius: un carnaval: un carnestoltes de dimonis plens de foc i d'angelets de cabells d'or perseguint-se per estimar-se, ebris de vida.

Però, perdoneu-me, la Patum no és democràtica ni té perquè ser-ho.
sortieg per a tothom?
Anònim, 19/05/2016 a les 12:11
+3
-8
I si el bisbe s’apunta al sorteig i li toca, li voldran? O ni així? ... potser li posaran la condició que hi vagui de paisà
Endavant amb les noves propostes!
Anònima, 19/05/2016 a les 12:20
+16
-5
Si el bisbe vol veure la Patum, que ho faci des de l'església de Santa Eulàlia.
Endavant les atxes!
Ni origen relligiós-catòlic ni òsties consagrades
Dende, 19/05/2016 a les 12:37
+34
-7
Tal com era d'esperar, ja surten els antropòlegs de pa sucat amb oli a bordar que les ments pensants eclesiàstiques es van inventar el Corpus i la Patum directament del no-res absolut. Com si l'església no ho hagués fet mai això d'adaptar celebracions populars-paganes-politeistes anteriors a la seva pròpia existència (o directament infidels) als seus ritus per continuar menjant cervells i tenir la gent més o menys controlada i contenta i no perdre clientela i influència.

Ens veiem a l'infern.
Religiositat
Xavi Parcerissa, 19/05/2016 a les 12:42
+20
-4
Els que considereu que la Patum és una festa religiosa, llegiu-vos el llibre Patum!, del Rumbo. Sí que es diu que l'origen és la festivitat religiosa del Corpus Cristi i les antigues processons, però també teoritza que l'origen de totes les comparses és probablement pagà. Va ser l'Església o el Vilardaga, que van adaptar aquests orígens pagans a la religiositat, però és diu que probablement els orígens cal buscar-los en rituals agraris relacionats amb les collites, la fertilitat i els solsticis. Tampoc entenc massa els que en l'Àliga hi veuen la Santíssima Trinitat, la llibertat de Berga o alguna altra cosa. No sé d'on han tret aquesta història una mica sui generis.
Coherència
Anònim, 19/05/2016 a les 12:46
+25
-5
Trobo absolutament coherent la decisió de la CUP en aquesta qüestió, i em sembla fantàstic que s'estigui obrin la porta a que en anys posteriors puguin accedir al balcó berguedans que mai han tingut aquest "privilegi".
Perquè és evident que al capdavall estem parlant de privilegis, no? Per què els representats d'un cos policial poden accedir-hi i un ciutadà de Berga no? Per què ha d'assistir el bisbe de Solsona com a autoritat? (recordo senyors que la Patum és una festa d'origen PAGÀ la qual (com tantes altres) va ser apropiada pel catolicisme.
En fi, una vegada més la CUP demostrant que no li tremola la pols a l'hora de sacsejar allò que uns pocs consideren intocable i la majoria considerem necessari.
Per altra banda i ja posats, traslladar la meva enhorabona per l'estalvi de 8000 euros en el llibret de Patum que arribava a totes les llars berguedanes (les plenes i les buides de gent). Qui el vulgui que se'l compri, que només val 3 euros. Amb el "tríptic" que han fet arribar aquest any on hi consta la programació, telèfons, horaris busos, recomanacions etc...hi ha més que suficient!!!
Gràcies CUP!!!
Fem Patum, Fem Pais, Fem i farem
Berga meva com t'has tornat, sense cap fulla i el cap pelat, 19/05/2016 a les 13:06
+21
-2
Aprofitant el moment berguedà per excel.lència i veien com s'alteren les neurones, testosterones i progesterones vàries, aquí hi deixo la meva.

Ens donem compte de l'energia que arribem a perdre en discussions estèrils, maldestres a més de dir falàcies?. Vosaltres sou els que voleu una millor Berga?.

Sorpren de veure "l'escalfor" que hi poseu en el debat, mentre la nostre ciutat reposa a l'UVI, plàcidament com si fos el son dels justos.

Malament anem els ciutadans de Berga, quan perdem durant 5 dies (per no dir els prolegòmens) tota la energia en la nostra gran festa i els 360 restants ens quedem passius i mancats de diàleg i de punts en comú per treure-la d'aquesta situació.

Que a Berga hi ha massa "cercles" ja fa tems que ho sabem tots, però de ben us asseguro que viatjant i parlant es com es coneix millor a la gent i el que pensen de nosaltes, darrerament he pogut parlar amb vàries persones de fora del nostre "castell daurat" i us asseguro que massa bé no ens han deixat.

En fí, es el que tenim i sembla que també el que tindrem, els que hem viscut una altre ciutat de Berga i unes altres persones ho revivim amb anyor, sembla ser que no tenim remei...

A gaudir tots de la festa i a partir del dilluns dia 30, tots a dormir fins l'any vinent.
Teocràcia
Magnus, 19/05/2016 a les 13:42
+3
-2
Autoritats religioses??? Que vivím a l'Iran ara o què m'he perdut?
Origen Pagà
Anònim, 19/05/2016 a les 13:53
+6
-1
La Patum té origen pagà com el 99% de les festes catòliques. Fins i tot, Nadal, es va fer coincidir amb la festa del solstici d'hivern. O us pensàveu que Jesús va néixer un 25 de desembre? És més efectiu canviar el sentit d'una festa que prohibir-la. Tan efectiu que encara dura.
Exhaltació del Corpus.
s'ha d'anar a tot arreu., 19/05/2016 a les 14:28
+4
-5
Sense entrar en cap debat estèril sobre els orígens de la Patum, si que és cert que hi ha molta gent que va a ofici i només a ofici per les seves creences, igualment molts van només a la patum per les seves conviccions, tanmateix si els respresentants del poble,que així han estat escollits democràticament, deixen d'anar a algun dels actes sigui laic o religiós deixen de representar a una part de la ciutadania i això és lleig si més no.

Us imagineu un alcalde que només anés als actes religiosos per les seves conviccions?
Més enllà de la tradició
Anònim, 19/05/2016 a les 14:29
+3
-15
I això qui ho ha decidit?...
Us ompliu la boca i de lletreros a les samarretes demanant la veu del poble i de la democràcia, i quan teniu poder la veu del poble us la passeu pel forro!
Què democràtics que sou!!
Com us deixeu veure la democràcia!!
Més enllà de la tradició... Primer EDUCACiÓ i RESPECTE!.
Origen de la Patum
Barrestristes, 19/05/2016 a les 14:53
+9
-1
Per tots aquells que sou patumaires i dieu que La Bulla (com es deia abans) o Patum és d'origen religiós llegiu si us plau els llibres seriosos de la Patum que n'hi han uns quants i que diuen que l'origen és pagà i readaptat per l'església, posteriorment; o sigui que l'origen es pagà que despres les institucions imperants es fessin amb ella no li treu el seu origen. Afeguiré que inclús un ball amb tan component religiós com són els turcs i cavallets originalment era un ball de culte ramader activitat ancestral a la nostra comarca.

Coherència
Anònim, 19/05/2016 a les 15:27
+8
-0
Crec que no esteu acostumats a tanta coherencia. Ja tenen prou els de la secta catòlica que se'ls permeti seguir menjant el cap a la gent. Que a sobre no vulguin un lloc privilegiat per veure la festa.
Collonades
Lo Taleia, 19/05/2016 a les 17:10
+6
-15
Van prometre la Revolució: "Capgirem l'Ajuntament".
De moment paguen "religiosament" els deutes als bancs, posen "religiosament" multes d'aparcament i "retallen" -sisplau, no digueu "optimitzen la despesa", que això ja ho feia el Mas!
Incapaços, doncs, de fer la Revolució, s'entretenen en collonades: qui si aquest és alcalde i el vull al balcó, que si aquest és bisbe i no l'hi vull...
Berguedans, respireu tranquils: ja hem solucionat el gran problema de Berga, el "performance de façana" dels dies de Patum.
Mentrestant, la promesa Revolució cupista queda, de moment, com una altra "revolución pendiente".
ganes de queixar-se
una de berga, 19/05/2016 a les 17:49
+6
-2
es ben bé que no us esta res bé, gaudiu de la festa i si no us agrada com ho han fet aquest any, dons mireu de que no es repeteixi l'any vinent fent les accions necessàries
A "A voltes amb els de sempre"
Anònim, 19/05/2016 a les 17:49
+5
-1
Escolti, el dels éssers superiors i la Patum feudal (entenc que comparser): sense la xusma que omple la plaça, ja podeu anar parlant de Déu i àngels i orígens i històries, que la festa semblarà el que és: quatre adults encasquetats portant una barca invertida amb un pal i un petard, vestits amb quatre herbotes trobades pels marges i carregant uns ninots de cartró-pedra de 110 kg. Un carnaval.

El que dóna transcendència a la festa és la continuïtat i la devoció que li dóna la gent, devoció que ha fet sobreviure la festa a la PROHIBICIÓ ECLESIÀSTICA imposada arreu i que ha fet que aquest tipus de festa -la part LAICA de la processó del Corpus- es mantingués a Berga. Si ha arribat aquí és pel poble i no per l'església, precisament, que ho considerava d'un gust dubtós -carnavalesc i tot-. Però, evidentment, amb qui defensa que certes coses no siguin democràtiques, què discutir-hi?
Tricornis NO
Anònim, 19/05/2016 a les 18:24
+7
-2
Enhorabona, al menys no veurem més el tricorni de gala que cada any es passeja per la Plaça i l' Ajuntament.
Per cert que hi foten aquests encara a Berga - Fotem-los fora!!!
Patronat de la Patum
Anònim, 19/05/2016 a les 19:02
+12
-1
Algú s'ha adonat que la CUP té només 4 dels 17 vots dins el Patronat Municipal de la Patum? Deixeu de fer demagògia siusplau, que si el balcó no és més participatiu ha estat pel veto de l'oposició i perquè com sempre han volgut mantenir els seus privilegis, o no veu llegir el Regió 7 ara fa un parell de setmanes?
Sou molt pesats
Anònim, 19/05/2016 a les 19:39
+12
-0
Des de fa 1 mes tres quartes parts de les notícies son o tenen a veure amb la Patum, sou us pesats !!
patum i corpus
joan cases, 19/05/2016 a les 19:54
+1
-3
Si les comparses de la Patum algunes d'origen profà i altres d'origen religiós no haguessin evolucionat a l'entorn de la processó eucarística de Corpus actualment la Patum no existiria.
el que ha portat la pervivéncia de la Patum ha estat el fet que les comparses hagin crescut a l'entorn de la processó del Corpus.

L'origen de la Patum
Anònim, 19/05/2016 a les 19:57
+4
-3
són els anhels revolucionaris dels camperols que es volien alliberar de l'esclavatge de l'Església i els senyors feudals. Una herència que recull escrupolosament la CUP. Lo demés són ganes d'intoxicar per part dels elements contrarevolucionaris de sempre, que impedeixen que aquesta sigui una societat igualitària, justa i socialista. Però si la CUP aconsegueix el poder total, aquests tenen les dies comptats.

Salut!
titulars i res més
Pere 2, 19/05/2016 a les 20:08
+2
-5
Fa gràcia que facin el gran titular que no volen el Bisbe al balcó sapiguen de fa setmanes que el bisbe aquest any per Corpus no vindria .
ara bé , vindrà per la Patum de la Mare de Déu de Queralt el 3 de Setembre . Que passarà llavors ??? Espero escoltar que diuen la CUP al setembre per justificar la preséncia del Bisbe.
ahh !!! I pels caps de colla de comparses que actuen com senyors feudals hi fareu quelcom o amb el bisbe tanquem files ?
Seguretat per damunt d,estalvis
Les nenes maques, 19/05/2016 a les 20:37
+3
-3
Segons entenc de les declaracions, el dispositiu de Creu Roja al Vall, resta tancat el dimecres i el dissabte ? Que ens begut l,enteniment ? Amb la seguretat no s,hi juga i el dissabte s,han de posar tots els efectius disponibles en solfa.
Pagana?
Anònim, 19/05/2016 a les 22:12
+2
-4
Argumentar que la Patum de Berga no té origen religiós perquè l'origen és pagà és de traca. Senyors, que el paganisme ers una religió! Una festa psgana és una festa religiosa de totes totes, i afirmar el contrari és com dir que el blanc i el negre no són colors.
Origens pagans?
Anònim, 20/05/2016 a les 01:55
+0
-4
I és clar que molts entremesos tenen origen pagà. Però és que el paganisme també era una religió! PEr aquí dalt s'ha dit que els Turcs i Cavallets eren un ball de culte ramader ... laic. Un ball de culte laic! Com diuen a La Segona Hora... et felicito, fill!
Recortes
Anònim, 20/05/2016 a les 08:16
+1
-3
Y puestos a recortar, por que no ponemos una tienda de campaña tipo decathlon en vez de un hospital de campańa?
La otra opcion seria darle un botiquin a los caps de colla ' por si las mosca'
En segun que temas no se recorta.
Segun que cosas las haceis bien, muy bien.hay que felicitaros. Pero en otras utllizais tijeras de sastre y hs quedan grandes.
Bona patum.
Breu resposta a "A voltes amb els de sempre"
Anònim, 20/05/2016 a les 13:18
+0
-2
Democràtica només ha de ser la política per la senzilla raó de que ens afecta a tots.

Per la raó inversa, cap altra institució té perquè ser democràtica: ni les religions ni la parella ni els partits ni els sindicats ni les tradicions, ja que les seves normes només afecten als que voluntàriament hi formen part.

Si no m'agrada la meva religió, puc apostatar; si no m'agrada la meva relació de parella, me'n puc sortir; si no m'agrada que la Patum no sigui democràtica, puc no participar... etc

No totes les organitzacions humanes tenen perquè ser democràtiques.
(De fet, a mi m'agrada més el carnaval)