Els radars per tram al Berguedà seran dels primers a instal·lar-se

El Departament d'Interior explica que se situaran a Cercs per evitar els accidents "per excés de velocitat" | Jordi Jané dóna les principals dades de sinistralitat a les carreteres catalanes

27 d'abril del 2016
Actualitzat a les 11:58h
El conseller d'Interior, Jordi Jané, a la comissió parlamentària
El conseller d'Interior, Jordi Jané, a la comissió parlamentària | Departament d'Interior
El conseller d'Interior, Jordi Jané, ha assegurat aquest dimarts que, els dos radars per tram que es preveuen ubicar a la carretera C-16 a Cercs, entre Bagà i Berga, seran dels primers que s'instal·laran, conjuntament amb els que hi haurà a l'autovia A-7 a Tarragona, en un altre punt de la C-16 entre Terrassa i Barcelona, a la Nacional II entre Capmany i Agullana, i a la carretera C-66 entre Corçà, Flaçà i Sant Joan de Mollet. 

“Posarem els radars en llocs on hi haguem tingut accidents per excés de velocitat per evitar-los”, ha explicat a la comissió de seguretat viària del Parlament. Una compareixença on ha dit que, abans que acabi l'any, també se n'instal·laran a nou trams més, tot i que cap d'aquests darrers afectarà a la comarca. Pel que fa als del Berguedà, s'espera que es posin en marxa cap a l'estiu, un en cada sentit de la circulació.

Els radars per tram llegeixen la matrícula a l'inici i al final del tram, i realitzen un càlcul aproximat de la velocitat mitjana en el recorregut. Si aquesta és molt superior, voldrà dir que el vehicle ha infringit la normativa de trànsit i, per tant, serà multat. En un primer moment, aquest sistema es va utilitzar per calcular la velocitat a l'interior de túnels de Vielha. No obstant això, des del 2009 ja s'han estès per diversos punts de l'estat espanyol i, a la xarxa viària catalana, ja se'n poden trobar diversos. 
 

Dades de sinistralitat

Citant dades de l'Institut de Medicina Legal de Catalunya, Jané també ha precisat que el 45% dels conductors morts en accident de trànsit l'any passat van donar positiu per alcohol o drogues en les autòpsies que se'ls van practicar. Per això, ha alertat que no es pot abaixar la vigilància en aquest àmbit, ja que encara hi ha molts conductors que no són conscients del risc que suposa per a ells i els altres aquestes conductes.

No obstant, a Catalunya s'està seguint un bon ritme en la reducció de l'accidentalitat en relació a la planificació fins el 2020, que preveu un descens del 50% dels morts respecte el 2010. Aquest 2016, de fet, ha començat millor que el 2015 pel que fa a nombre d'accidents mortals, ja que n'hi ha hagut 33 davant dels 42 de l'any passat, un descens del 21,4%. Però en nombre de morts, dos accidents van provocar 20 víctimes mortals, el 20 de març a Freginals (Montsià) i el 2 d'abril a Pont de Molins (Alt Empordà), ha augmentat, cosa que ha fet passar de 49 a 53 els difunts d'un any a l'altre fins al 25 d'abril.

Pel que fa a l'accidentalitat general, ha dit que el 36% dels accidents en vies urbanes són atropellaments, i que també estan augmentant els xocs frontals i els accidents amb bicicletes. Però la principal causa de sinistres, amb el 31% del total, segueixen sent les distraccions, sobretot per l'ús del telèfon mòbil. Per això es faran campanyes de conscienciació i l'helicòpter del Servei Català de Trànsit usa una càmera especial per detectar aquestes accions.