Al Berguedà hi ha 16 camins que podrien esdevenir carretera

Es faran millores a la carretera de Sant Julià de Cerdanyola, Cal Rosal a Avià, de Queralt i els Rasos de Peguera, i de Puig-reig a Santa Maria de Merlès

Redacció
18 de març del 2016
Actualitzat a les 8:55h

La Diputació de Barcelona exposant el Pla zonal de carreteres. Foto: DipuBcn.


El Berguedà té 16 camins que, seguint el Pla zonal de carreteres de la Diputació de Barcelona, podrien esdevenir carretera. Aquests tenen una extensió de 126 quilòmetres i, actualment, ja estan fent funcions de carretera. La voluntat d'aquest ens supracomarcal, doncs, és adaptar-los i incorporar-los a la xarxa local de vies de la Diputació, amb l'objectiu que siguin més funcionals. 

El Pla zonal de carreteres es va presentar aquest dijous al Consell d'Alcaldes que es va realitzar a Avià, i detalla els camins municipals actuals que compleixen, com a mínim, vuit criteris de l'actual reglament de carreteres. No obstant això, perquè aquestes vies esdevinguin carreteres, cal una inversió econòmica per adequar el ferm, les contencions i el traçat, així com un estudi i despesa i senyalització. 

Aquest pla s'enviarà a tots els alcaldes de la comarca i, a partir d'aquí, el Consell Comarcal haurà de gestionar i dinamitzar el debat territorial per marcar les prioritats en inversió. En aquest punt, la Diputació aprovarà definitivament el Pla zonal, avaluant-ne econòmicament la inversió, i es comprometrà a que, durant el mandat 2015-2019, un camí municipal de cada comarca passi a integrar-se a la xarxa de carreteres locals. 

Ajuts a camins

La Diputació de Barcelona també ha posat a coneixença dels ajuntaments el nou programa d'ajuts per la millora del manteniment de camins de què poden disposar els municipis. Per poder rebre una subvenció de 50.000 euros com a màxim, els camins hauran de ser públics i estar en un àmbit no urbà. En total, l'ens supracomarcal disposa d'un pressupost de 10 milions d'euros durant tot el mandat, a raó de 2,5 milions per any. 

Per valorar les sol·licituds presentades pels ajuntaments, es tindran en compte criteris d'urgència de l'obra, com ara l'estabilitzacció de talussos, la restitució de vialitat, la connectivitat o la ràtio d'importància social. 

A més, el diputat Jordi Fàbrega també ha anunciat en aquesta reunió que es realitzaran obres de millora i eixamplament en un conjunt de 21 quilòmetres e carreteres de la xarxa local del Berguedà. Aquestes, actualment no compleixen l'amplada de seguretat que exigeix la Llei, i que és de més de cinc metres. Entre aquestes, hi ha la carretera de Sant Julià de Cerdanyola, de Cal Rosal a Avià, els accessos al Santuari de Queralt i els Rasos de Peguera, així com la carretera de Puig-reig a Santa Maria de Merlès.