Santi Vila confirma el compromís del Govern amb el Tren del Ciment

El director general de FGC explica que el Carrilet fa 20.000 viatgers cada any

Redacció
31 de juliol del 2014
Santi Vila, alcaldes i institucions al Tren del Ciment Foto: Aida Morales
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha confirmat aquest dijous el compromís del Govern de la Generalitat amb el Tren del Ciment, que surt de la Pobla de Lillet i arriba fins el Clot del Moro, al terme municipal de Castellar de n’Hug. Vila ho ha dit en el viatge commemoratiu del centenari del primer servei públic de viatgers del Carrilet, que aquet dissabte 2 d’agost farà 100 anys.
 
El conseller ha començat la visita a Guardiola de Berguedà, on ha fet un cop d’ull a l’exposició ‘Tren del Ciment, company de viatge’, que s’ha instal·lat en aquest municipi després d’estar aproximadament un mes al Museu del Ciment. Aquesta, mostra la història del tren des dels inicis i recull diverses anècdotes viscudes per una família de tres generacions que van treballar a la fàbrica del ciment i al tren. Posteriorment, s’ha desplaçat fins a la Pobla de Lillet, on ha pujat al Carrilet, que l’ha portat fins al Clot del Moro. Allà, ha visitat la Fàbrica de Ciment Asland, un edifici declarat Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN) en la categoria de monument històric per part de la Generalitat.
 
L’arribada del conseller al Berguedà ha reunit la plana major de la comarca. Diversos alcaldes del Berguedà i institucions li han donat la benvinguda, entre els quals l’alcaldessa de Guardiola de Berguedà i diputada, Montserrat Ribera; el de la Pobla de Lillet, Vicenç Linares; el de Castellar de n’Hug, Salvador Juncà, però també el de Cercs, Ferran Civil; el de Gironella, David Font, o el president de l’Agència de Desenvolupament del Berguedà i del Consell Comarcal, Sergi Roca. Per la seva part, també ha fet acte de presència el director general de FGC, Pere Calvet; la directora general de Qualitat Ambiental, Assumpta Farran, i el diputat per Convergència i Unió (CiU) Pere Macias.
 
El conseller ha afirmat que el Govern està “molt content” amb aquest ferrocarril, ja que és un recurs turístic per a la comarca que “s’ha de seguir estimulant”, una cosa amb què ha estat d’acord el director general de FGC, que ha assegurat que “no tan sols és un negoci, sinó una aposta perquè el territori mantingui el seu passat”. Segons Calvet, Ferrocarrils seguirà mantenint el Carrilet “amb una forma acurada i ben gestionada” ja que, ara per ara, hi ha 20.000 viatgers cada any, però se’n poden esperar molt més en els propers anys. 
 
“Estem convençuts que anirem deixant enrere la recessió i també s’incrementarà el número de turistes”, ha declarat el conseller, una cosa que els alcaldes de les tres poblacions afectades celebren i esperen que sigui així. 
 
Antigament, el carrilet feia un recorregut que s’iniciava a la fàbrica del ciment Asland i anava fins a l’estació de Guardiola-Bagà. Allà, enllaçava amb la línia que arribava a Manresa. El Tren del Ciment va funcionar com a ferrocarril industrial fins l’1 d’agost del 1914. Des de llavors, va prestar servei públic de viatgers, una necessitat que els ciutadans de l’Alt Berguedà van agrair. Actualment, però, el Tren del Ciment és un reclam turístic que explota FGT des de juliol de 2005. Aquesta iniciativa va sorgir de l’interès de recuperar aquest tren històric que va ser molt important, tant a nivell històric com social. 

Arribada del conseller a Guardiola de Berguedà Foto: Aida Morales

Santi Vila al Tren del Ciment Foto: Aida Morales