L'autovia C-16 s'ampliarà fins a Cercs i es farà un tercer carril reversible fins a Bagà

El projecte s'acabarà de redactar el 2016 i les obres podrien començar el 2017 | L'ampliació de l'autovia i el carril reversible tindran un cost de 140 milions d'euros

Aida Morales
11 de desembre del 2015
Actualitzat a les 18:46h
El conseller amb polítics de la comarca al costat de la C-16
El conseller amb polítics de la comarca al costat de la C-16 | Territori i Sostenibilitat

L'autovia de la carretera C-16 que actualment finalitza a Berga, s'ampliarà 6,5 quilòmetres més i arribarà gairebé fins a Cercs. Així ho ha avançat, aquest divendres, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, durant la visita que ha realitzat a les obres de millora de la seguretat viària al tram que arriba fins a Guardiola de Berguedà i que, actualment, és un dels punts negres de Catalunya. 

Segons ha informat, la duplicació d'aquest tram entre el final de l'autovia existent i fins apropar-se a Cercs tindrà una velocitat màxima de 80 km/hora i també inclourà el túnel de Berga. Tal com ha explicat, aquesta primera part de la carretera té unes condicions de terreny que fan possible projectar aquesta duplicació. 

Per altra banda, a la resta de la carretera fins a Bagà (13,5 quilòmetres) s'eixamplarà la plataforma per encabir-hi un tercer carril reversible amb una mitjana mòbil. Aquest projecte, ha especificat el Departament de Territori i Sostenibilitat, ja està en redacció. El tercer carril es formarà mitjançant una màquina de transferència, que desplaçarà transversalment la barrera de formigó que separa els sentits de la circulació per permetre la formació de dos carrils al costat dret de la carretera, per facilitar la circulació de sortida cap a la Cerdanya i, en els dies de retorn a Barcelona, que permeti formar dos carrils al costat esquerre. 

El cost total d'aquestes dues obres serà de 140 milions d'euros, un projecte que es preveu que es pugui començar a executar a partir del 2017, ja tenint la redacció feta aquest proper 2016. 
 

Exemple de com es farà el tercer carril reversible Foto: Departament de Territori i Sostenibilitat



Seguretat viària

De moment, però, les obres que s'han realitzat durant els darrers mesos entre Berga i Bagà abasten 20 quilòmetres i han pogut portar-se a terme amb un pressupost de 3,55 milions d'euros. Com a mesura principal, s'han d'acabar d'implantar mitjanes i franges de separació entre els sentits de la circulació per evitar els nombrosos xocs frontals que s'hi produeixen, sobretot quan el ferm està moll, i els caps de setmana. En aquest tram, de fet, hi passen més de 12.000 vehicles al dia, amb pics considerables durant l'època dels bolets i l'hivern.  

A part de la separació dels dos sentits, també s'ha fet un zebrejat des de Berga fins a Cercs per separar els dos carrils fins a enllaçar amb la barrera central ja existent. A més, també s'ha millorat el ferm de tot el tram, la senyalització horitzontal i vertical, les barreres de seguretat, i s'ha aplicat un tractament antilliscant al paviment, sobretot a les zones obagues i de revolts on s'ha detectat més risc, per tal d'evitar que els vehicles surtin de la carretera. 

Actualment, queda pendent la barrera metàl·lica central per separar els dos carrils de baixada i pujada al sud de Cercs per evitar la invasió del sentit contrari, així com la millorar de l'accessibilitat en l'enllaç de Berga Nord, amb la creació d'un nou carril d'incorporació, i la millora de l'accés a la Nou de Berguedà.