S'implanta un projecte a les escoles de Berga i Gironella per acostar els instruments d'orquestra als alumnes

'Superfilharmònics' fomenta la cohesió social a través de la música i garanteix la igualtat d'oportunitats entre 140 alumnes | Les escoles de Santa Eulàlia, Sant Joan, La Valldan i Gironella participen en aquest projecte coordinat per l'EMMB

Aida Morales
08 d'octubre del 2015
Actualitzat a les 17:27h
Presentació de 'Superfilharmònics'.
Presentació de 'Superfilharmònics'. | Aida Morales.

El Berguedà és una comarca musical, especialment Berga, on un alt índex de nens i nenes s'han interessat per la música a través de l'Escola Municipal de Música de Berga. No obstant això, aquesta no és la realitat de la majoria, i també hi ha una gran quantitat d'infants que, per una raó o altra, mai s'han acostat als instruments.

Per salvar aquesta distància i descobrir nous talents, des d'aquest mes d'octubre s'ha implantat a tres escoles públiques de Berga i a una de Gironella el projecte 'Superfilharmònics' que, amb la col·laboració de l'EMMB, consisteix en apropar instruments de vent i corda a tots els alumnes d'uns cursos determinats. Aquesta experiència, que es treballa entre els professors de música dels centres i els de l'EMMB, va començar l'any passat amb un grup de nens de Santa Eulàlia, però vist l'èxit, enguany s'ha volgut eixamplar a altres escoles que també ho han sol·licitat. 

Concretament, es tracta que cada alumne d'un curs determinat entre 3r i 4t de primària, disposi d'un instrument propi, que anirà aprenent durant dos cursos. Serà una hora per setmana, i la metodologia serà per memòria i sonoritat, deixant en un segon pla l'aprenentatge tradicional del solfeig.

Entre tots els cursos d'aquestes quatre escoles, es calcula que hi participaran uns 140 alumnes, un fet que la regidora de Cultura de l'Ajuntament de Berga, Mònica Garcia, ha celebrat, ja que ho considera una "molt bona manera" d'apropar la música més acadèmica a nens i nenes que potser no haguessin tingut aquesta oportunitat. 

 
"Estem arribant a un altre segment de la població que potser no s'ho haurien plantejat mai", ha continuat el president de l'EMMB, Xavier Llobet, que ha afirmat que, a vegades, el resultat "sorprèn", amb nens i nenes que "sembla que hagin tocat tota la vida". 

Per a la directora de l'Escola de Santa Eulàlia, Betlem Guillén, repetir aquesta experiència és positiu, ja que els alumnes gaudeixen i aprenen: "La valoració és boníssima". I pel que fa a la resta de centres que s'hi han sumat aquest any, 'Superfilharmònics' representa una "molt bona oportunitat", ha apuntat la directora de La Valldan, Imma Armengol; una iniciativa que s'espera que tindrà "molts bons resultats", segons el director de Sant Joan, Ramon Gassó; i un projecte de "cohesió social i igualtat d'oportunitats", tal com ha afirmat Olga Núñez, directora de l'escola de Gironella. 

Suport de les AMPAs

Aquest projecte, però, no s'hagués pogut tirar endavant, han assegurat, sense el suport i la col·laboració econòmica de les Associacions de Mares i Pares de totes aquestes escoles. De fet, Llobet ha remarcat que són sobretot aquestes, les que han aconseguit els 7.000 euros que han costat els instruments. A més, en el cas de Gironella, també s'hi suma el cost del personal de l'EMMB, que sufraga la mateixa escola, però amb el suport dels pares i mares. 

 
Referents internacionals i catalans

Aquest projecte, tot i que és innovador al Berguedà, no ho és a Catalunya o a nivell internacional. Segons ha relatat Llobet, unes classes similars es donaven a Venezuela i Colòmbia per deslligar de la marginalitat els nens i nenes dels barris més pobres. Entre aquests, ha dit, en van sortir solistes "de primera línia mundial". A més, a l'àrea metropolitana de Barcelona també hi ha hagut experiències molt enriquidores. 

"A Berga, no hem detectat cap problemàtica d'aquestes, però l'EMMB som una escola de música i tenim vocació d'arribar al màxim de persones possible", ha afirmat. En aquest punt, ha esperat que el projecte pugui seguir creixent, i es consolidi amb força als centres que aquest any s'han estrenat. A més, a final de curs ha manifestat la seva voluntat d'aplegar tots els alumnes en una gran orquestra: "Hem de muntar algun tipus de xou".
 

Orquestra escolar. Foto: AjBerga