Territori revisarà els criteris per obtenir la gratuïtat del Túnel del Cadí

El departament aposta per emfatitzar el concepte de mobilitat local obligada, tenint en compte els desplaçaments per motius laborals o de salut

16 de febrer del 2024
Actualitzat a les 16:18h
Imatge d'arxiu del peatge del Túnel del Cadí
Imatge d'arxiu del peatge del Túnel del Cadí | ACN

El Departament de Territori ha plantejat als Consells Comarcals del Berguedà, l'Alt Urgell i la Cerdanya una revisió dels criteris i el sistema per a l'obtenció de la gratuïtat del Túnel del Cadí als residents de les tres comarques. Així ho ha avançat la presidenta de l'ens alt-urgellenc, Josefina Lladós, en el ple ordinari celebrat aquest dijous, on també ha exposat que l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades (APDCat) ha demanat una correcció de la documentació requerida per a l'alta i la renovació del descompte.

"Des de Territori insisteixen molt que cal prioritzar, no sols la residència de les persones que demanen aquest descompte, sinó el concepte de mobilitat local obligada", ha apuntat Lladós, que recorda que aquest benefici es va plantejar "per a persones que, indispensablement, per les seves obligacions laborals o de salut, s'han de desplaçar entre aquestes tres comarques". "Amb el temps hi ha hagut les seves trampes i trampetes", assenyala la presidenta, que comparteix que, actualment, hi ha uns 21.000 beneficiaris de la gratuïtat.

Per part del Consell Comarcal del Berguedà, han confirmat que s'ha celebrat una primera reunió entre les tres administracions per veure com es materialitza el canvi, tot i emfatitzar que es tracta d'una fase molt inicial de la qüestió. En tot cas, recalquen que en cap moment hi ha hagut una situació d'universalitat per a l'obtenció del descompte i que tampoc es planteja extingir la gratuïtat existent, sinó ser més curosos amb els criteris i que s'apliqui bé la norma. Paral·lelament, les mateixes fonts fan referència a l'agilització dels tràmits des de la perspectiva del ciutadà que pot revertir la revisió de la documentació necessària.

En la mateixa línia, el president, Ramon Caballé, ha declarat a Nació Berguedà que algunes de les informacions que s'estan efectuant arran de l'exposició de Josefina Lladós "no es corresponen" pel fer que "la subvenció ha estat sempre discriminatòria" i que, en tot cas, el que es vetllarà en els canvis futurs és analitzar les casuístiques que queden fora i per què així com fer més control de les gratuïtats existents per evitar possibles fraus. "L'esperit del benefici continuarà sent el mateix", ha sentenciat Caballé.


Toc d'atenció per a la protecció de dades

Aquesta revisió es començarà a estudiar un cop s'hagi treballat amb l'APDCat la qüestió de la documentació necessària per a la tramitació de la gratuïtat, després que aquesta agència hagi donat la raó a una persona que va presentar una queixa valorant que es demanava documentació que no pertocava, segons la presidenta alt-urgellenca. "Es considera que alguns documents són confidencials i no aporten res a l'hora de tramitar el descompte, i també perquè si hi ha documentació que l'Administració ja se suposa que té, no l'ha de tornar a demanar a l'usuari", ha detallat Lladós.

A tall d'exemple, un treballador en actiu d'una empresa privada al territori (segons la tipologia d'usuari canvien alguns dels documents requerits) ha d'aportar la sol·licitud, un volant d'empadronament, un certificat acreditatiu de l'ajuntament d'estar al corrent del pagament dels impostos municipals, les dades bancàries amb el número de la targeta o teletac i la caducitat, disposar de DNI i carnet de conduir vigents, el full de la Situació actual de la Vida Laboral i una còpia del contracte de treball. Vegeu més exemples aquí.

En tot cas, des de l'equip de govern del Consell Comarcal de l'Alt Urgell sí que han avançat que una de les accions que està sobre la taula d'implementar és la d'associar el descompte a un vehicle, per la qual cosa s'instal·larien lectors de matrícula al pas del peatge. El que encara no s'ha començat a treballar és l'opció de digitalitzar el tràmit, que actualment s'ha de fer presencialment a través dels tècnics dels tres ens supramunicipals, tot i que la presidenta ha apuntat que la concessionària està oberta a gestionar-ho directament i en línia, en un futur. 

La concessió del peatge del Túnel del Cadí té una vigència fins a l'any 2037, és a dir, 13 anys més. Enguany, les tarifes van entre els 11,22 i els 36,44 euros en funció del vehicle, sent la més habitual la de 13,92 euros que val el pas dels turismes. El Túnel del Cadí va ser inaugurat l'any 1984.