Berga treballarà amb els veïns per millorar la mobilitat de la ciutat

La participació ciutadana és un dels pilars bàsics en la redacció del nou Pla de Mobilitat Urbana Sostenible que el consistori està desenvolupant

21 de març del 2023
Actualitzat a les 20:17h
Els regidors Guillem Casals i Andreu Comas
Els regidors Guillem Casals i Andreu Comas | Lídia López
L'Ajuntament de Berga ha entrat en la segona fase de l'elaboració del nou Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS), el qual ha de reemplaçar el vigent i que data del 2014. De fet, les ciutats amb més de 50.000 habitants i les capitals de comarca estan obligades a actualitzar aquestes directrius cada sis anys, així que Berga ja va tard. Un dels aspectes estratègics per a la redacció del PMUS és la participació ciutadana, i per aquest motiu, el consistori berguedà ha organitzat, pel pròxim 29 de març, la jornada Mou-te, per tal d'elaborar un diagnòstic entre tècnics experts i la mateixa ciutadania.

"La mobilitat pública és una qüestió que preocupa molt els ciutadans", ha assenyalat el regidor de Participació, Andreu Comas, que ha reiterat que "la participació no només és demanar als regidors i esperar que ells facin, és que puguin debatre i decidir per ells". L'acció tindrà lloc entre les 17.30 i les 19.30 hores aproximadament, amb sortida i arribada de la plaça de les Fonts. Després d'una breu introducció de l'equip de govern, aquests es deslligaran de l'activitat per tal que únicament desenvolupin el treball de camp els tècnics i els veïns i veïnes que s'animin a prendre part de l'activitat.

En concret, la jornada comprèn quatre rutes amb diferents recorreguts per tal d'identificar els "punts conflictius" i recollir propostes de millora. "Serà una bona manera de conèixer la realitat de la ciutat", ha remarcat Comas, que ha puntualitzat que "Berga té moltes particularitats". La primera ruta serà en bicicleta, i recorrerà més de set quilòmetres entre el Polígon Industrial de la Valldan i l'Institut Guillem de Berguedà. A peu, s'han definit tres recorreguts diferents: un pel Barri Vell, de 2,4 quilòmetres; un per la zona oest, de 3,5 quilòmetres; i un per la zona est, de 3 quilòmetres. Per sumar-se de qualsevol de les quatre rutes cal inscripció prèvia, amb l'objectiu, tal com han informat des de l'Ajuntament, que hi participin al voltant d'una desena de persones a cada ruta per tal que sigui un "procés òptim".

No obstant això, des del consistori apunten que, mitjançant altres vies de diagnòstic, també tindran en compte l'opinió i propostes d'altres agents implicats com les associacions de mares i pares dels centres escolars de la ciutat, agrupacions de veïns dels diferents barris i col·lectius amb mobilitat reduïda, entre altres.


Empenta a la bicicleta, el transport públic i els vianants

L'objectiu final del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible és que "deixem el cotxe a casa". Així ho ha sentenciat el regidor de Mobilitat, Guillem Casals, que ha especificat que per a l'assoliment del Pla és indispensable fer un bon treball previ d'anàlisi de les necessitats. I és que el PMUS no només incideix en l'afectació en els desplaçaments a peu o en bicicleta, sinó que també serveix per reordenar i intervenir en aspectes com la idoneïtat el transport públic col·lectiu, la qualitat ambiental, la seguretat viària, les àrees d'aparcament i els viatges amb vehicle privat. A tal d'exemple, alguns punts "sensibles" ja detectats i sobre els quals s'aprofitarà per aprofundir durant la jornada Mou-te són l'aparcament a la Font del Ros, la zona de la futura estació de busos de la Rasa dels Molins, i la rodalia de l'Escola Santa Maria de Queralt.

Sigui com sigui, el PMUS incidirà en potenciar el bus urbà, la mobilitat a peu i en bicicleta, i l'accessibilitat per a les persones amb mobilitat reduïda. Tot plegat, i tal com ha emfasitzat Casals, contribuirà a dotar de més dinamisme el comerç de Berga, a millorar la salut dels seus habitants, i a impulsar les relacions entre persones.

L'Ajuntament de Berga va engegar la renovació del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible el novembre de l'any passat, i estima poder-lo tenir acabat i aprovat a final d'aquest 2023.
 
Arxivat a