Puig-reig adquireix el primer cotxe elèctric d'ús compartit al Berguedà

L'automòbil estarà reservat per a treballadors de l'ajuntament i l'ADR als matins, i s'oferirà la resta del dia i els festius a tota la població

24 de gener del 2023
Actualitzat el 25 de gener a les 9:14h
Josep Maria Altarriba, Jesús Calderer i Arnau Vilardell, amb el cotxe elèctric compartit de Puig-reig.
Josep Maria Altarriba, Jesús Calderer i Arnau Vilardell, amb el cotxe elèctric compartit de Puig-reig. | Lídia López
Puig-reig ja té a disposició el primer cotxe elèctric compartit del Berguedà. Mitjançant la cooperativa Som Mobilitat, l'Ajuntament de Puig-reig i l’Associació pel Desenvolupament Rural (ADR) de la Catalunya Central han impulsat el servei, a través d'una prova pilot que permetrà als treballadors d'ambdues institucions i la resta de població, poder-ne fer ús.

D'aquesta manera, s'han establert dues funcionalitats per aquest vehicle, que tindrà la seva base d'estacionament davant del consistori, en el punt de càrrega elèctrica que s'hi ubica. La primera serà posar a disposició aquest cotxe als treballadors de l'ajuntament i l'ADR, amb un ús exclusiu pels mateixos de07.00 a 15.00 hores, de dilluns a divendres feiners. La resta del dia, així com els festius, el vehicle estarà a l'abast de tota la població, que només haurà de fer-se sòcia i pagar en funció de les hores d'ús.

"Espero que, en un temps no massa llarg, això creixi i la demanda sigui tal que ens quedem curts i puguem tenir més cotxes", ha declarat l'alcalde de Puig-reig, Josep Maria Altarriba, mentre que el president de l'ADR de la Catalunya Central, Jesús Calderer, ha posat en relleu que una de les raons principals d'implementar el servei és contribuir a la mobilitat sostenible i oferir una altra opció de desplaçament als veïns, tenint en compte que "el transport públic al Berguedà és molt deficitari". En definitiva, Altarriba i Calderer han posat en relleu l'estalvi energètic que suposa aquesta tipologia de vehicle respecte dels que s'alimenten de combustibles fòssils, el fet que és menys contaminant, i que resulta més econòmic per a l'usuari, tenint en compte que no ha de pagar la càrrega del vehicle i que es desfà de les responsabilitats de manteniment que té un automòbil propi.

Així, el consistori i l'associació s'han repartit a parts iguals el cost de la prova pilot, de 6.000 euros per un any, que a la vegada suposen el pagament previ de les hores que tindran el cotxe reservat. Es tracta, doncs, d'una modalitat creixent, segons ha refermat el coordinador de Som Mobilitat, Arnau Vilardell, que ha detallat que la cooperativa ja es troba present en una trentena de municipis arreu de Catalunya i amb un centenar de vehicles, si bé el de Puig-reig és el primer a la comarca, i dels pocs actius a la Catalunya Central (n'hi ha a Manresa, Vic, Torelló i Taradell).

Un nou paradigma
Més enllà de la contribució mediambiental del servei, els tres representants han incidit en el canvi de model que suposa el fet de posar a disposició, de forma col·lectiva i pública, un bé com un vehicle. "Aquesta societat ens ha portat a un individualisme brutal, i potser hem de canviar la història perquè tot aquest món sigui més agradable. Hem d'anar cap a un altre paradigma i imaginari popular a favor de la col·lectivitat i del cooperativisme, i en contra de l'egoisme i la possessió", ha valorat Altarriba, que ha posat en relleu el projecte com "un pas endavant per veure que no tot és d'un, sinó que moltes coses poden ser de tots i compartides".

En aquesta línia, Vilardell ha assenyalat que "la virtuositat del servei és que, si aquest cotxe funciona, com que la cooperativa és de tots, anem posant vehicles i fem créixer de forma orgànica la flota", afirmant que anteriorment, però sense dir noms, altres municipis berguedans s'han interessat pel projecte, malgrat que encara no s'ha concretat res. Sigui com sigui, des de Som Mobilitat confien que l'experiència que s'extregui de Puig-reig servirà per continuar millorant el servei.
 
Arxivat a