El Servei de Mediació Ciutadana del Berguedà atén 54 casos el 2022

Es tracta d'una iniciativa del Consell Comarcal iniciada el 2010 i que ha anat guanyat la confiança de la ciutadania

Redacció
23 de gener del 2023
Actualitzat a les 12:26h
Una de les accions empreses en el Servei de Mediació.
Una de les accions empreses en el Servei de Mediació. | Consell Comarcal del Berguedà
El Servei de Mediació Ciutadana del Berguedà va intervenir, durant l’any 2022, en una seixantena de situacions de conflicte, el que ha implicat l’atenció de més de 150 persones. Les dues professionals del servei que ofereix el Consell Comarcal del Berguedà faciliten espais perquè les persones prenguin protagonisme en la gestió dels seus conflictes, i en aquest cas, l’eina principal de la mediació és el diàleg, utilitzat com a estratègia de transformació de conflictes entre les persones. Aquest permet entendre i comprendre altres punts de vista, empatitzar amb l’altre i cercar estratègies de resolució on tothom surti guanyant. En definitiva, convertir una situació de conflicte en una oportunitat per restablir les relacions malmeses i també millorar el benestar entre les persones afectades.

El servei de mediació és gratuït, públic i totalment confidencial. Qualsevol persona, entitat o institució de la comarca s’hi pot posar en contacte per demanar els seus serveis. La consellera d’Atenció a les Persones, Salut i Polítiques d’Igualtat, Anna Maria Serra, exposa que “els processos de mediació donen les mateixes oportunitats a les dues parts i no hi ha un posicionament per cap d’elles. A través d’una negociació sorgida del diàleg s’aconsegueix arribar a un acord”. Per tot plegat, Serra assevera que “el Servei de Mediació Ciutadana del Berguedà és una eina útil per resoldre conflictes i cada cop és més conegut a la comarca", i afegeix que "la gran labor que realitzen les professionals de l’àmbit ens demostra la importància del diàleg, de la tolerància i de l’escolta activa en qualsevol àmbit de la societat”.

La tipologia de conflictes que tracta el Servei de Mediació Ciutadana del Berguedà poden ser de diferents. Per exemple els veïnals, com sorolls, usos dels espais compartits, presa de decisions en les comunitats, etc. També es reben casos de conflictes familiars, com per exemple arribar a acords per cuidar una persona gran, problemes entre pares i fills. També s'atenen conflictes que es donen en el marc de la convivència escolar en els centres educatius, culturals o esportius; o conflictes amb empreses, entitats i organitzacions del territori.

El servei de mediació s’ofereix des de l’any 2010 i ha viscut una trajectòria ascendent. Des del Consell Comarcal asseguren que, a poc a poc, el servei va essent més conegut entre els ciutadans i entre agents professionals que poden derivar casos, com són els cossos de seguretat o els serveis socials. Així mateix, més enllà de l’atenció directa dels conflictes, el servei duu a terme accions per promoure la bona convivència als municipis, organitzant activitats comunitàries, formacions, sensibilització, i d’altres projectes orientats a la promoció de relacions de qualitat entre la ciutadania.