La Diputació posa deures a Vallcebre per millorar la seva mobilitat

L'estudi, encarregat pel consistori, proposa actuacions com el reordenament de l'aparcament, l'ampliació de voreres i la promoció d'espais per a vianants

Redacció
19 de gener del 2023
Actualitzat a les 19:36h
Mapa d'una de les propostes de millora segons l'estudi
Mapa d'una de les propostes de millora segons l'estudi | Diputació de Barcelona
La Diputació de Barcelona ha realitzat un estudi de la mobilitat a Vallcebre, en el que s'analitzen les principals problemàtiques de mobilitat i aparcament que existeixen al nucli de la població. L'objectiu del treball, que s'ha realitzat a petició de l'ajuntament, és millorar la mobilitat al conjunt del nucli urbà seguint els principis de la mobilitat sostenible. D'aquesta manera, la finalitat del treball ha estat regular les zones d'aparcament amb l'objectiu d'oferir places als visitants i evitar els estacionaments indeguts. L'estudi també marca itineraris segurs i còmodes per als vianants, especialment entre els principals pols generadors de mobilitat, així com una ordenació i regulació de la circulació, tant de turismes com també dels autobusos que han d'accedir a l'edifici multifuncional i alberg.

A partir d'aquesta anàlisi, el treball posa de manifest un conjunt de propostes per millorar la mobilitat del nucli urbà, marcant-se un horitzó de sis anys i tres àmbits concrets d'actuació al municipi, com són la cruïlla de la carretera BV-401 i el carrer Major, les places del Roser i dels Països Catalans, i el carrer Major i entorn de l'edifici multifuncional i alberg.

Reordenament de l'aparcament i prioritat als vianants al centre
Pel que fa a la cruïlla de la carretera B-401 i el carrer Major, aquest punt es considera com el centre del poble, i esdevenen les dues vies principals que permeten donar accés en vehicle privat i a peu a la resta de carrers i equipaments del municipi. Les actuacions proposades en aquest àmbit es basen, principalment, en un pas de vianants elevat que facilita el creuament de la travessera de la carretera i que connecten els dos restaurants que s'hi ubiquen. Així, davant de l'establiment comercial existent, s'hi situarà una zona de càrrega i descàrrega amb l'objectiu d'evitar l'aparcament indegut a sobre de la vorera.

En aquest espai, al costat del campanar s'habiliten places d'aparcament per a persones amb mobilitat reduïda i per a vehicles elèctrics, i se senyalitzen correctament al costat de la carretera a l'entrada del poble. Així mateix, amb l'objectiu de facilitar la mobilitat a peu, també es crea un espai de prioritat de vianants a l'entroncament del camí Ral, on comença l'itinerari a peu cap a la zona de l'alberg. A mitjà termini es preveu, també, la creació de dos aparcaments de dissuasió a l'entrada del municipi que permetin descongestionar l'estacionament en la cruïlla.

Voreres més amples i vies amb més maniobrabilitat
A l'àmbit de la plaça del Roser i de la plaça Països Catalans, punt en què s'hi concentren equipaments com l'escola, el dispensari mèdic, el casal dels joves i un establiment comercial, així com espai on s'organitzen diverses activitats socioculturals, l'estudi proposa la millora de les voreres davant del dispensari mèdic, ampliant la vorera i creant orelles en el pas de vianants. A més, per tal de potenciar l'espai com un punt de trobada social, es preveu que els caps de setmana es pugui tancar a la circulació de vehicles i es prohibeixi l'aparcament en aquest punt. Així mateix, per tal d'oferir una alternativa d'aparcament quan es tanqui el carrer, s'habilita la plaça dels Països Catalans, situada a pocs metres, com a espai d'estacionament per als visitants.

Finalment, al carrer Major i entorn de l'edifici multifuncional i alberg, aquest és un equipament que actualment no es troba a ple funcionament, però s'espera que vagi recuperant activitat al llarg dels pròxims mesos. El carrer Major és el vial principal d'accés cap al nord del municipi i també a aquest equipament, el que fa que per aquest carrer hi hagin de passar també els autobusos que van a l'alberg. En aquests moments, el carrer Major és un vial de doble sentit i aparcament a cada costat. Com que l'ampla de calçada és d'uns set metres, en alguns casos es podria complicar el creuament de vehicles grans com els autobusos. Per això es regula l'aparcament d'aquest carrer a un sol costat, canviat de costat de manera alternativa i creant una petita xicana que també permet reduir la velocitat dels vehicles, però s'hi manté el doble sentit de circulació.