"Si només compres per internet, cagada pastoret". És una de les tres garrofes que protagonitzen la campanya de Nadal de la Federació del Comerç del Berguedà, que té com a objectiu fer reflexionar sobre els hàbits de consum i sensibilitzar sobre la importància de comprar en el comerç local durant les festes. Els carrers i els aparadors de la comarca s'inundaran de cartells trencadors i satírics, que relacionen la denúncia sobre la situació del comerç i el Nadal més escatològic.
Xavier Orcajo, president de l'entitat, ha explicat que es tracta d'una idea "diferent i jove" per connectar amb tots els públics. Es tracta d'una campanya visual, amb cartells als carrers, contingut audiovisual a les xarxes socials i stickers perquè corrin a través del WhatsApp. "Volem que la gent en parli i l'identifiqui", ha subratllat Orcajo. Hi participaran un total de 450 establiments de la comarca i les UBIC de Berga, Gironella, Puig-reig, Bagà i Casserres.
La campanya l'ha ideat l'estudi berguedà de comunicació La Fura. Un dels seus membres, Marc Ribera, ha explicat que cada cartell està elaborat a partir de tres il·lustracions representatives de Nadal: el Caganer i el Tió, que representen la proximitat; i el pare Noel, que simbolitza la globalització, les multinacionals i els mals hàbits de consum. Cada cartell va acompanyat d'una garrofa i d'una frase que explica amb dades la crua realitat del comerç de la comarca:
"Al Berguedà, comprem el 70% de les joguines, oci, llibres i música per internet", "Si continuem així, en 10 anys, més del 50% del comerç del Berguedà s'haurà perdut" i "El 55% dels berguedans ens gastem els diners fora de la comarca". Amb aquestes frases, la Federació vol despertar les consciències dels berguedans sobre la importància del comerç local: "Els comerciants i els berguedans ens necessitem els uns als altres. Les compres al petit comerç és el que dona vida i ambient als nostres carrers", ha subratllat Eva Gorg, vicepresidenta de la Federació.
Els 3 cartells de la campanya fan una crítica als hàbits de consum amb un to satíric. Foto: Joan Obiols
La campanya també preveu un sorteig de 3 paneres valorades en 120 euros -cadascuna- i elaborades a partir de productes de la comarca, a càrrec de la Fundació Pro Disminuïts Psíquics del Berguedà. Per participar-hi caldrà entrar a la publicació pertinent a l'Instagram de la Federació del Comerç del Berguedà (@ComercBerguedà) i seguir les instruccions: donar follow a la pàgina, posar m’agrada a la publicació i començar una garrofa tot etiquetant a una persona perquè l’acabi. En fer-ho s’entrarà al sorteig que se celebrarà el dilluns, 9 de gener.
Aquesta és la segona campanya de Nadal que lidera la Federació del Comerç del Berguedà. Enguany, a diferència de l'anterior edició, l'entitat s'ha centrat a fer pedagogia i sensibilitzar. A la vegada, cada una de les UBIC de la comarca, faran les seves pròpies activitats durant les festes, amb promocions, sortejos i tota mena de propostes.