Neix una cooperativa al Berguedà pel transport i la comercialització conjunta de productes agroalimentaris

De moment, són 6 productors, però preveuen créixer i convertir-se en un referent a la comarca

Joan Obiols
26 d'octubre del 2022
Actualitzat a les 17:15h
Els productors que formen part de Coop Berguedà
Els productors que formen part de Coop Berguedà | Joan Obiols
El Berguedà compta amb una nova cooperativa que neix amb l'objectiu d'oferir una eina de transport i comercialització conjunta a tots els productors agroalimentaris de la comarca. Sota el nom de Coop Berguedà, l'entitat pretén organitzar conjuntament el transport dels diferents productes de la comarca per distribuir-los arreu de Catalunya. De moment, la cooperativa compta amb 6 productors i espera convertir-se en tot un referent.

L'entitat impulsora del projecte ha estat la Fundació Horitzó Berguedà. La seva directora, Eva Sánchez, explica que la idea va néixer durant la pandèmia, quan es va posar de manifest la necessitat d'organitzar conjuntament el transport de mercaderies entre els petits productors de la comarca. Sánchez subratlla que no té cap sentit que cadascú hagi de transportar el seu producte per Catalunya de manera individual quan es pot fer de forma conjunta.

Amb aquest objectiu, la Fundació Horitzó Berguedà va veure la possibilitat d'optar a les subvencions als Projectes Singulars del Departament de Treball de la Generalitat. Un cop rebuda l'ajuda, l'entitat va contractar a Francesc Ribera, que va ser l'encarregat de construir la cooperativa, fer-ne el pla de viabilitat i contactar amb els productors de la comarca.

Fa dos mesos es va posar en marxa una prova pilot amb el funcionament del servei de transport. A partir del novembre està previst que la cooperativa funcioni amb totes les garanties i passi en mans de Coop Berguedà, deixant enrere el lideratge de Francesc Ribera i la Fundació Horitzó Berguedà, que fins ara han tingut un paper d'acompanyament i lideratge. Això permetrà crear 3 llocs de treball que es destinaran a la gestió, el transport i la comercialització.

6 socis productors
Actualment, la cooperativa té 6 socis productors. Entre aquests hi ha Delícies del Berguedà (Berga), Ecoavícola (Bagà), Cal Pauet (l'Espunyola), Salt del Colom (l'Espunyola), Cal Rovira (Sagàs) i Caus 1916 (Puig-reig). L'abast d'acció és de 14 comarques de Catalunya, entre les quals, hi ha tota l'Àrea Metropolitana de Barcelona, que és on es ven més quantitat de producte.

Rutes adaptades
Gerard Casanovas, soci productor d'Ecoavícola, explica que les rutes s'han creat segons la clientela dels socis. La idea, subratlla, és anar-les adaptant a les necessitats dels nous productors que s'adhereixen a la cooperativa. Segons explica Casanovas, ja hi ha diverses empreses que s'han interessat en el projecte o que estan pendents d'entrar.

Per adherir-se a la cooperativa cal pagar una partida inicial de 500 euros, que en cas de sortir-ne, serien retornats. Un cop dins, es pot optar al servei de logística, comercial o als dos alhora. Pel que fa al transport de productes, es paga segons el volum de les mercaderies. El cost de la part comercial, es calcula segons un percentatge de comissió que es destina al grup amb l'objectiu de fer-ho a preu de cost. La cooperativa ja ha posat en marxa una pàgina web per a tots aquells productors interessats a formar-ne part.

Optimitzar la feina: menys costos
Casanovas també posa en valor els beneficis del nou servei, assenyala que el repartiment conjunt permet optimitzar molt la feina, reduir els costos de transport, recuperar clientela, fidelitzar l'actual i arribar a nova. Els dos mesos de funcionament els valora positivament i fa una crida a la resta de productors del sector agroalimentari de la comarca a sumar-se a la cooperativa per fer créixer l'àmbit d'actuació i poder fer arribar els productes del territori arreu de les comarques. 

Crear una marca de referència i oferir oportunitats d'inserció social
De moment el projecte es troba en fase de consolidació i només ofereix el servei de logística. Tanmateix, hi ha la voluntat d'estendre'l i sumar productors. En aquest sentit, la cooperativa ja prepara el servei de comercialització, que consistiria a vendre de manera conjunta els productes dels socis amb l'objectiu de crear un segell de referència de productes del Berguedà. La idea és que el comercial expliqui tota la gamma de productes dels sòcis de la cooperativa als clients als quals es reparteix. 

A mitjà termini, la cooperativa també preveu disposar d'un espai on es puguin guardar tots els productes per a la seva comercialització. Aquest nou espai serviria per donar feina a persones amb risc d'exclusió social, segons ha explicat la directora de la Fundació Horitzó Berguedà.