La cuina de la caça i la tòfona del Berguedà recupera el nombre de participants anterior a la pandèmia

La campanya va engegar el 15 de gener i estarà activa fins al 31 de març, amb la col·laboració de 10 restaurants de la comarca

Joan Obiols
19 de gener del 2022
Actualitzat el 20 de gener a les 12:31h
Els establiments ofereixen plats i menús amb productes de caça i tòfona
Els establiments ofereixen plats i menús amb productes de caça i tòfona | Associació d'Hostaleria i Turisme del Berguedà
Des del 15 de gener i fins al 31 de març, el Berguedà oferirà la campanya de caça i tòfona a través de 10 restaurants, on els comensals podran gaudir de menús i plats elaborats amb aquests elements culinaris tan característics de la comarca. Enguany, el nombre de participants es dobla respecte a les dues edicions anteriors i recupera les xifres prèvies a la pandèmia, deixant enrere els dos pitjors anys que recorda el sector de la restauració.

Hi participen el Niu Nou i Ca l'Amagat de Bagà, Cal Pericas de la Pobla de Lillet, Cal Travé, la Cabana i la Barana de Berga, Cal Majoral de Puig-reig, La Muntanya de Castellar de n'Hug, Susen de Saldes i el Racó de l'avi de Guardiola de Berguedà. En aquest sentit, l'organització celebra que les restriccions d'aforament al 50% en espais interiors i la necessitat de mostrar el certificat Covid, no han frenat el nombre de participants d'aquesta edició. La pandèmia va fer disminuir significativament el nombre de restaurants de la campanya de 2020 i 2021, essent només 5 el nombre de participants.

La cuina de la caça i la tòfona s'ha convertit en un referent al calendari culinari del Berguedà, conjuntament a la cuina del bolet. Als restaurants es pot gaudir dels productes de caça de la comarca, com ara guatlles, perdius, conills, llebres, cérvols i porcs senglars, i l'elaboració de receptes amb tòfona. Plats que coincideixen amb l'època estacional d'hivern i que són de proximitat. 

Jordi Badia, president de l'associació d'Hostaleria i Turisme del Berguedà, explica que "ja fa dies que molts comensals i clients habituals demanen plats amb tòfona i carn de caça", un fet que demostra "la consolidació d'aquesta campanya gastronòmica". Els productes de caça sempre han estat molt lligats a la comarca, que servia tant per alimentar-se a l'edat mitjana com per ser venuda a les grans ciutats. Les receptes per a cuinar aquests plats formen part de la gastronomia tradicional del Berguedà i les podem trobar a la majoria de restaurants.

La tòfona, en canvi, molt valorada en les civilitzacions antigues, va ser considerada un producte diabòlic durant l'edat mitjana i la seva introducció a la cuina és relativament nova. Al restaurant Niu Nou de Bagà, ja fa un temps que forma part dels seus plats, l'anomenen "el diamant de la nostra cuina", degustar-la, diuen, "és un regal pels sentits i una experiència sublim, és un glamur, elegància i fantasia dibuixada en el plat per enamorar el comensal".

Per això, encoratgen els restauradors a traure profit de la tòfona i la caça: "Podem crear un nucli de tradició a la comarca perquè gent d'arreu vingui expressament a provar aquests menús i estil de cuina", indica en Romà, responsable del Niu Nou. En la mateixa línia s'expressa Lluís Vall, president de l'Agència de Desenvolupament del Berguedà, qui anima a "recórrer el territori i gaudir dels paisatges des de la cuina", afegeix que "és segur anar als restaurants i que no cal tenir por perquè estan fent molt bona feina".
 

Presentació de la campanya de la caça i la tòfona 2022 al Niu Nou de Bagà Foto: Joan Obiols


La tòfona negra (Tuber melanosporum) és un bolet molt difícil d'aconseguir als boscos, viu soterrat a les arrels de les alzines, roures i salzes. El preu actual al mercat ronda els 600 o 700 euros el quilo, però varia i pot arribar a superar els 1.000 euros. Els restauradors lamenten que a causa del canvi climàtic és molt difícil trobar tòfones silvestres, per això, la gran majoria, provenen de cultius regulats.

Els plats i menús es podran consultar a través de la web de l'oficina de Turisme del Berguedà i de l'associació d'Hostaleria i Turisme del Berguedà, així com a les xarxes socials dels restaurants i entitats participants en la campanya.