El Berguedà demana la supressió del peatge de la C-16 a Sant Vicenç de Castellet pels residents de la comarca

Aquesta reclamació es farà arribar al Departament de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat

Redacció
27 d'octubre del 2021
Actualitzat a les 20:30h
Peatge de la C-16
Peatge de la C-16 | ACN
El ple del Consell Comarcal del Berguedà ha aprovat demanar la supressió del peatge de l’autopista Terrassa-Manresa pels residents al Berguedà “i comarques afectades, mentre l’alternativa a aquesta carretera continuï sent la C-55 sense desdoblament”. Aquesta reclamació es farà arribar al Departament de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat.

La petició del ple del Consell Comarcal del Berguedà busca millorar la mobilitat de les persones residents a la comarca del Berguedà, “davant el greuge que pateix la comarca amb relació al dèficit d’infraestructures de transport lliures de peatge i la manca de transport ferroviari”, tal com ha recordat Abel Garcia, conseller de Transport i Mobilitat.

Els recents alliberaments de peatges, gairebé generalitzats, a Catalunya, han evidenciat que el Berguedà, “queda una vegada més en una situació de greuge competitiu respecte a d’altres territoris”. Garcia ha exposat que es manté el peatge del Túnel del Cadí que té “una mitjana de pagament per quilòmetre de les més elevades d’Europa (0,40 euros per quilòmetre) si no es tenen en compte les bonificacions, que si bé poden beneficiar els ciutadans de la comarca, no són universals i per tant una part significativa de la població berguedana no en pot gaudir”.

“La situació no millora en sentit sud, ja que es manté el peatge de la carretera C-16 en direcció a l’àrea metropolitana de Barcelona, des de Manresa fins a Terrassa i seguidament els túnels de Vallvidrera. Es tracta d’una de les vies més castigades amb una mitjana de peatge per quilòmetre (0,30 euros per quilòmetre) que pràcticament triplica la mitjana de l’estat espanyol que és de 0,11 euros per quilòmetre”, ha exposat Garcia en el ple.

L’alternativa per accedir a l’àrea metropolitana Barcelona sense peatge, és la carretera C-55, “una via saturada de trànsit amb una Intensitat Mitjana Diària (IMD) d’entre 30.000-35.000 vehicles diaris segons el tram”. A més pateix un elevat percentatge de vehicles pesants, d’entre el 7-8%. El conseller berguedà ha exposat que es tracta “d’una via de doble sentit i sense barreres físiques de separació de carrils en molts trams” circumstància que la converteix “en una via d’elevada perillositat, essent una de les 3 carreteres amb més sinistralitat de l’Estat”.

Allargar la via del tren fins a Sallent
La moció també preveu demanar que “s’habiliti la infraestructura ferroviària de mercaderies existent a les instal·lacions de la planta d’extracció minera de Sallent, actualment en desús, com a via de transport ferroviari de passatgers. L’objectiu és “acostar al màxim el transport ferroviari a la comarca del Berguedà, amb el mínim cost possible i com a forma de promoure el transport públic i la sostenibilitat a l’hora d’accedir a l’àrea metropolitana”.