CIUTADANIA

Sumar assumeix el Servei d’Atenció Domiciliària del Berguedà per millorar l’atenció a la ciutadania

Tots els municipis tindran el mateix dret d’accés a la prestació del servei en temes d’equitat i equilibri territorial

per Roger Simon, Berga, Catalunya | 14 de setembre de 2021 a les 20:56 |
Anna Maria Serra, consellera d'Atenció a les persones, i Josep Lara, president del Consell Comarcal del Berguedà | Roger Simon
L’empresa pública Sumar es farà càrrec del Servei d’Atenció Domiciliària del Berguedà. D’aquesta manera s’aconseguirà donar una millor atenció a la ciutadania, i tots els municipis tindran el mateix dret d’accés a la prestació del servei en temes d’equitat i equilibri territorial. El Consell Comarcal del Berguedà unificarà el servei per tal que tots els ciutadans que l’hagin de fer servir gaudeixin de la mateixa cartera de serveis i prestacions.

La proposta d’unificació es portarà a l’aprovació al ple ordinari d’aquest dimecres, 15 de setembre. El president comarcal, Josep Lara, i la consellera d’Atenció a les persones, Anna Maria Serra, han estat els encarregats d’explicar-ne els detalls en una roda de premsa celebrada aquest dimarts.


Actualment, el SAD del Berguedà es presta mitjançant un sistema mixt que combina la gestió directa del servei, amb personal propi contractat pels diferents ajuntaments i també pel Consell Comarcal, i la gestió indirecta, mitjançant la contractació de serveis a diferents empreses. El Consell Comarcal paga el 66% del cost (amb diners del departament de Drets Socials) i el 34% restant el costegen els ajuntaments. Anna Maria Serra ha manifestat que “aquest model fa que no existeixi una equitat territorial a nivell de cobertura del servei, dels horaris ni de copagament per part de les persones beneficiàries”.

La consellera també ha informat que es pretén buscar la major eficiència en la prestació del servei, mitjançant un model estructural i organitzatiu centrat en la persona i el seu benestar. “Volem garantir una major qualitat i una millora en la professionalització del servei”. A més ha destacat que es vol “minimitzar la càrrega de treball de les treballadores socials en el SAD, podent delegar la part de gestió , organització i supervisió”. Aquesta unificació permetrà garantir un creixement i consolidació dels serveis d’atenció domiciliària i crear llocs de treball.


El nou model


La unificació del SAD també busca resoldre “la inseguretat jurídica en l’actual model de gestió local”. La consellera Anna Maria Serra ha exposat que el SAD “és un servei d’alta complexitat de gestió i requereix d’una estructura logística i funcional molt àgil i una dimensió considerable a nivell de recursos humans que garanteixi donar una resposta ràpida a les necessitats de la població de tota la comarca”. Ha destacat que el Berguedà amb 31 municipis té molta dispersió territorial. I que en els propers anys “es preveu un creixement exponencial del SAD, tenint en compte tot el desplegament normatiu i de garantia de drets socials”.

Anna Maria Serra ha explicat que la contractació directa “suposaria assumir els contractes laborals de totes les professionals dels serveis d’atenció domiciliària públics de la comarca del Berguedà (treballadores familiars i auxiliars de la llar)”. Hi ha afegit que “l’actual estructura administrativa i organitzativa del Consell Comarcal dificulta poder garantir una òptima gestió del SAD comarcal, en el terme de màxima eficiència i eficàcia i una major sostenibilitat”.

Així mateix, la llei de pressupostos generals de l’Estat també limita la capacitat del Consell Comarcal del Berguedà d’assumir la prestació d’aquest servei, “ja que impossibilita la contractació de nou personal, que en cas de prestar el servei directament des del Consell seria absolutament necessari”.

Per contra, la modalitat de gestió directe a Sumar per via d’encàrrec de gestió “és el model jurídic i de gestió més adequat”. La consellera Anna Maria Serra ha dit que d’aquesta manera es garanteix “la prestació a les persones i famílies amb més necessitats” alhora que es manté “el paper central del Consell Comarcal com a responsable de l’acció social i en el compliment de les seves competències”.

Atenció a la cura personal i de la llar


La pandèmia ha fet variar el nombre de persones ateses pel SAD. L’any 2020 es van atendre 509 persones amb un total de 50.460,97 hores. Es tracta d’una xifra inferior a la registrada el 2019, sense Covid-19 quan es van atendre 650 persones (49.892,98 hores). La situació sanitària ha fet que hi hagi hagut usuaris que s’ha donat de baixa temporal, fins a altres situacions que ha calgut incrementar les intensitats de servei. El SAD, actualment dona feina a 33 professionals.
 

 

Participació