MOBILITAT

El Berguedà amplia el Transport a la Demanda de la línia Berga-Vilada-Borredà-Sant Jaume de Frontanyà

A partir de l’1 d’agost també s’oferirà els caps de setmana i festius

per Redacció, Berga, Catalunya | 30 de juliol de 2021 a les 16:14 |
Roda de premsa en què s'ha comunicat l'ampliació de la línia | CC Berguedà
El Transport a la Demanda (TAD) del Berguedà creix. A partir de l’1 d’agost aquest servei també s’oferirà  els caps de setmana i festius a la línia que connecta Berga-Vilada-Borredà-Sant Jaume de Frontanyà. D’aquesta manera, el Consell Comarcal del Berguedà i el departament de la Vicepresidència, i de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat, donen resposta a les necessitats de mobilitat dels usuaris.

La de Berga-Vilada-Borredà-Sant Jaume de Frontanyà és una de les línies més utilitzades del Transport a la Demanda a la comarca els dies laborables. Fins ara, els caps de setmana només disposa d’un servei de bus regular els dissabtes.


L’ampliació s’ha presentat aquest divendres en un acte telemàtic en el qual han participat la directora general de Transports i Mobilitat, Mercè Rius,  Josep Lara, president del Consell Comarcal del Berguedà,  el director dels Serveis Territorials de Polítiques Digitals i Territori a la Catalunya Central, Antoni Massegú així com Abel Garcia, vicepresident tercer i conseller de Mobilitat.

El servei de transport a la demanda del Berguedà és el fruit de la col·laboració entre la Generalitat de Catalunya i el Consell Comarcal del Berguedà per a la millora dels serveis de transport públic a la comarca que es concreta en el conveni que es formalitza anualment des del 1991 pel qual des del departament de la Vicepresidència, i de Polítiques Digitals i Territori encarrega  al Consell Comarcal del Berguedà la gestió, seguiment i control dels serveis de transport a la demanda.


Els horaris es poden consultar a continuació:
 

Horaris del Transport a la demanda a partir de l'1 d'agost Foto: CC Berguedà


El servei  de Transport a la Demanda es presta des del punt de parada acordat amb cada municipi fins a la parada de transport públic del municipi de destinació i es duu a terme en els horaris preestablerts que enllacen amb les línies de transport regular. Es pot sol·licitar trucant al telèfon 900 696 566 o a través de l’app TADCAT.

El president del Consell Comarcal del Berguedà, Josep Lara, s’ha mostrat “molt content” amb la col·laboració amb el Departament i ha afirmat que “tenim molt camí per endavant, anem en el bon sentit però cal seguir treballant i cal ressaltar que amb els equips tècnics de la casa i els del Departament s’hi treballa molt a gust”.

El nombre de viatgers del Transport a la Demanda es duplica des del 2018


El Consell Comarcal del Berguedà va assumir la gestió directa del Transport a la demanda l’1 d’abril del 2018, i des d’aleshores el nombre d’usuaris només ha fet que créixer. En concret, s’ha duplicat el nombre mitjà de viatgers que l’usen.

El 2020 el servei va tocar sostre arribant a 2.702 usuaris, una xifra inèdita fins ara. Els efectes de la Covid-19 sobre la mobilitat van comportar una baixada general de la demanda del sistema de transport públic mentre que el servei de transport a la demanda, es va consolidar al Berguedà com a un instrument vàlid per a garantir la mobilitat dels nuclis de baixa densitat com ho demostra la seva utilització.

El Transport a la Demanda Especial Covid-19 ha estat reconegut pel Banc de Bones Pràctiques per la seva “aportació innovadora i de qualitat” dins de la categoria de Mobilitat. El reconeixement l’atorga la Fundació de Carles Pi i Sunyer i la Federació de Municipis de Catalunya com a Pràctica significativa en l’Àmbit de la Mobilitat per la capacitat d’adaptació a la demanda de les residències i centres assistencials per a transportar el personal essencial (treballadores) en els moments de restricció de la mobilitat (cancel·lació de les línies regulars).

L’agost del 2019, el Consell Comarcal  del Berguedà i el departament de la Vicepresidència, i de Polítiques Digitals i Territori van activar el Transport a la Demanda  els caps de setmana a les valls del Llobregat i del Pedraforca.  Així mateix, a  principis de 2020, es va fer un pas endavant en la digitalització del sistema de Transport a la demanda  amb l’entrada en funcionament d’una aplicació per a mòbils per a reservar i gestionar els serveis de transport a la demanda (TAD)  de la comarca, l’aplicació  TADCAT.

Noves propostes per millorar la mobilitat


En aquests moments s’està treballant en noves propostes de mobilitat per millorar els serveis als nuclis disseminats, la seva cobertura amb transport públic i possibilitar el seu accés a les línies troncals Berguedà - Manresa i Berguedà - Barcelona.

En aquest sentit, l’objectiu és dotar  aquests nuclis d’unes condicions adequades i també “agilitzar la connexió directa amb Manresa i Barcelona, eliminant parades que sigui més eficient prestar amb un servei a la demanda”, ha exposat el conseller de Mobilitat, Abel Garcia. Amb les noves propostes “els habitants dels nuclis disseminats disposaran d’un servei adaptat a les seves necessitats, més proper i més còmode.”

Per la seva banda, la directora general de Transports i Mobilitat, Mercè Rius, ha destacat “l’aposta de la Generalitat de Catalunya per al transport públic a les comarques de baixa densitat de forma que amb un servei ajustat a les seves necessitats com el transport a la demanda es puguin atendre totes les necessitats de mobilitat del conjunt de nuclis del territori, contribuint a garantir l’accés als serveis en tot el territori i la lluita contra l’aïllament rural.”



 

 

Participació