TERRITORI

L’Agència inicia un projecte que pretén convertir els joves en ambaixadors del territori

El projecte s’emmarca dins el programa Erasmus+ i es treballarà des de les aules dels centres educatius

per Laura Masnou, 3 de març de 2021 a les 13:13 |
Pedraforca des del serrat de Sant Joan, Vallcebre | ADBerguedà
L’Agència de Desenvolupament del Berguedà inicia Youth for Emblematic Mountains (Joves per les muntanyes emblemàtiques), un projecte d’Erasmus+ a la comarca que pretén convertir els joves en ambaixadors del territori tan a nivell local com europeu i fer-los capaços d’explicar i convèncer-los de la necessitat de preservar-lo. A més, també busca donar-los coneixement del seu entorn natural, cultural i social i ajudar-los a comprendre el canvi climàtic i les seves conseqüències en el seu entorn més proper. I, en definitiva, convertir els joves en conductors del canvi cap a la millora de la conservació del medi ambient i del territori.
 

El passat 1 de març es va realitzar la primera reunió amb el grup de treball local per iniciar l’estructuració del projecte, que té com a beneficiaris els membres de la comunitat educativa. Durant els propers dos anys es treballarà per preparar la metodologia que, passat aquest temps, es treballarà a les aules i es complementarà amb sortides amb els alumnes al medi natural. La finalitat d’aquest projecte és posar en valor el territori, que els joves el coneguin millor, que se’n sentin orgullosos i que això els porti a voler-s’hi quedar a viure i a treballar.
 

Actualment, ja hi ha 30 persones vinculades al món de l’educació i 23 centres educatius del Berguedà que s’han adherit al projecte. Youth 4 Emblematic Mountains es desenvoluparà al voltant de 4 muntanyes emblemàtiques de 4 països europeus (França, Itàlia, Grècia i Espanya) i s’analitzaran les possibilitats i punts en comú dels diferents territoris, es crearà una guia pedagògica i es desenvoluparan eines físiques i digitals per tal que es pugui implementar el projecte adaptant-lo a cada territori.
 
Els participants d’aquest projecte a nivell europeu són Eureka 21 (empresa consultora de França), Estudis d’Hostaleria i turisme CETT (Espanya), Syndicat mixte Canigó Grand Site (França), il Bosso Formazione Soc Coop – Gran Sasso (Itàlia), Pieriki-Olimp (Grècia) i l’Agència de Desenvolupament del Berguedà.

Aquesta iniciativa dona continuïtat al projecte europeu de les Muntanyes Emblemàtiques del Mediterrani, que va finalitzar el 2020 amb la creació de l’ecoitinerari les 7 cares del Pedraforca. Segons Lluís Vall, president de l’Agència de Desenvolupament del Berguedà, "és important exprimir el màxim els projectes ja iniciats des de l'ADBerguedà i més quan aquests tenen abast internacional. Emblemàtic ha aportat canvis molt positius a les valls del Pedraforca i ara, amb aquesta ampliació de projecte, tenim l'oportunitat de crear sinèrgies per tot el Berguedà aprofitant l'emblema del patrimoni natural, cultural i social per crear recursos pedagògics”.
 

 

Participació