La súplica de Príam_v2020

Xavier Gonzàlez-Costa
13 de desembre del 2020
Actualitzat a les 21:02h
Il·lustracions: Bet Calderer / Text: Xavier Gonzàlez-Costa
Il·lustracions: Bet Calderer / Text: Xavier Gonzàlez-Costa
Com Príam, que després d’haver tingut cinquanta fills, dinou d’ells de la mateixa dona, i perdre el darrer, va besar les mans homicides d’aquell semidéu anomenat Aquil·les que li havia matat; l’Ahmed, un home d’escassos recursos, però un gran cor i poques llàgrimes, va seguir anant cada dia a la mina que s’havia empassat el seu fill, tot i ser conscient que, fent-ho, la seva feina infrahumana continuava enriquint al mateix amo que havia condemnat el seu hereu, en ignorar, sense cap mena de rubor ni remordiment, aquelles mínimes condicions de treball que ho haurien evitat.

Per què? Doncs perquè, a diferència de Príam, l’Ahmed tenia els seus dinou fills de la mateixa dona encara vius, i havien de menjar.

I és que, tant se val si és a la Ilíada d’Homer, en una república bananera disfressada de democràcia, en una democràcia bananera que mantén monarquies obsoletes i corruptes, als prostíbuls de les nostres ciutats tan modernes i dignes, o a les oficines climatitzades de la majoria de multinacionals que ens governen la vida; els homes i les dones seguim besant les mans ensangonades dels assassins de la nostra civilització per, única i exclusivament, reconfortar-nos abraçant el seu cadàver.
 
 
Xavier Gonzàlez-Costa va començar a viatjar als vuit anys acompanyant a Juli Verne i a Tintin. Després, de gran, ha anat a veure si és veritat, cooperant amb la desapareguda organització “Viatgers sense Fronteres" que va presidir des de la seva fundació. És escriptor autodidacta, de formació acadèmica en el món de les ciències. Ha guanyat diversos premis de poesia i de teatre. Com a actor, porta més de vint-i-cinc obres de teatre al sarró del Garrofa, que va interpretar durant vint-i-sis Nadals als Pastorets de Berga.
 
Bet Calderer és una berguedana de Barcelona, artista i grafista. Sortida dels forns de la Facultat de Belles Arts de la capital, se sent orgullosa de poder dir que va començar a treballar al costat Pepe Calvo, amb qui va aprendre l'ofici de donar solucions de disseny gràfic per a empreses com Coca-cola, Santiveri, Martínez-Bimbo, Marcilla, etc. Des de fa quinze anys ha fet de la seva passió, la pintura i el dibuix, el seu modus vivendi. Ha col·laborat amb Ibèrica de danza amb l'escenografia pictórica de l'espectacle “Las estaciones”.