Berga, contra la campanya d’Amazon a les escoles

Els grups es comprometen a evitar que els centres de titularitat municipal participin a la iniciativa o bé facin compres en aquesta plataforma, d'acord amb una moció de la UBIC

04 de desembre del 2020
Un magatzem d'Amazon (arxiu).
Un magatzem d'Amazon (arxiu). | Amazon
El ple de Berga ha votat en contra de la campanya de màrqueting que Amazon està fent a les escoles i ha acordat vetar la participació en la iniciativa als dos únics centres de titularitat municipal: l'Escola Bressol Flor de Neu i l'Escola Municipal de Música de Berga (EMMB). 

El president de la UBIC-Berga Comercial, Xavi Orcajo, ha defensat, en una intervenció en la sessió ordinària d'aquest dijous, una moció presentada pels botiguers de rebuig a 'Un clic per a l’escola', la iniciativa que la plataforma de comerç electrònic ha endegat als centres educatius. La moció, aprovada per unanimitat, ha compromès l'Ajuntament a evitar que els centres de titularitat municipal "s'adhereixin a la campanya i realitzin compres a través d'aquesta plataforma de comerç electrònic". També ha acordat "impulsar una campanya de conscienciació i reforç dels valors del comerç local i de proximitat a les escoles i un comunicat públic de suport i reconeixement al comerç local". 

Xavi Orcajo ha exposat la importància dels comerços a la vida de les ciutats com Berga. "Amb la Covid-19 ho hem vist i ho hem patit, com serien les nostres ciutats sense el moviment que hi aporten les botigues?", ha qüestionat.

No ha dubtat a respondre's: "Només heu de veure que, des dels nostres establiments, garantim la realització de moltes de les activitats culturals, socials i associatives de la ciutat; i, per descomptat, de moltes de les activitats extres que realitzen les escoles. És un valor que no podem obviar". 

Orcajo ha considerat que "no és admissible que en la situació actual, en què la major part del sector del comerç i la restauració està patint greus pèrdues econòmiques, els centres educatius estigui comunicant i promocionant, a través dels seus mitjans oficials, la campanya realitzada per l'operador Amazon en adquirir productes de l'esmentat marketplace". 

A través d'aquesta campanya d'Amazon, els usuaris i usuàries poden vincular-se a una escola a partir d'un llistat complet de centres educatius de tot l'estat espanyol. Amazon aporta al centre un crèdit del 2,5% del valor de tot el que comprin. 

La regidora de Promoció Econòmica del govern de la CUP, Roser Rifà ha assegurat que "hi ha complicitat i bona entesa amb Berga Comercial" i ha afirmat que "afavorir les compres a l'empresa de venda en línia més gran del món és una pràctica contrària a qualsevol acció de dinamització del comerç local".

Rifà ha elogiat els petits botiguers perquè "són qui coneix millor el producte, sovint de proximitat" i permeten "un tracte de confiança amb el client". Segons Rifà, "Amazon és una empresa que fa contractacions irregulars, que pràcticament no paga impostos a casa nostra i que tornarà a ser sancionada per haver violat, en aquest cas, normes contra el monopoli a la Unió Europea".